Hej!

Känner ni till några rättsfall i området (Stockholm) eller övriga Sverige där man godkänt
mer än 15 % avvikelse i byggnadsarea samt har länkar till det?

Den tilltänkte idén är egentligen ett garage som närmsta grannen inte har något emot då han själv har liknande lösning.

Då jag fortfarande har atterfallsdelen (OBS 25 kvm varianten) samt friggeboden kvar av min "byggrätt" så undrar jag även om någon kommit på en lösning kring det som godkänts dvs att kunna slå ihop dem? (Vilket jag finner osannolikt)

De dispenser som söks vad innefattar det exempelvis, är det mera utformningen (utseendet) eller är det exempelvis att man bygger ett väldigt stort garage?

Tanken med tråden är att hjälpas åt hur man kan ro detta i land med dessa ändamål som säkerligen intresserar många.

Får absolut även handla om hur just du lyckats få till en större avvikelse även om det inte behandlar enbart garagedelen.

Låt diskussionen flöda!
 
Jag håller på med ett liknande fall och det är helt upp till byggnadsnämnden att avgöra vad som är mindre avvikelse. Där jag skall bygga är det upp till 10% man ev kan godkänna som mindre avvikelse.

Attefallshuset har inget med hur stort huset eller garaget är tänkt. Det är hellre en nackdel att inte ha nyttjat Attefallshuset då man ofta ser till hur mycket total bebyggelse kan bli.

Det bästa och mer eller mindre enda du har att komma med när byggnadsnämnden skall avgöra din prövning är om det finns prejudikat inom samma detaljplan och helst beslutade under NPBL.

Jag har fö mitt tredje försök till bygglov inne för prövning just pga detta med BYA.
 
Redigerat:
O
Det finns ingen specifik procentsats som är okej att godkänna som mindre. Det är beroende på olika omständigheter vad som räknas som mindre avsteg. Lusläs de domar som finns från Möd. Det är mitt tips. Även om kommunen godkänner bygget så är det inte säkert att det godkänns av domstolen. Om någon skulle överklaga.
Jag gillar inte diskussioner om procentsatser som är godkända "övertramp"

Prejudikat är om bygglovet har godkänts i Möd Men även i hovrätten kan räknas som prejudikat. Sedan bara för att andra har fått bygga "fel" så innebär det inte att man själv får göra det. Man kan försöka övertyga kommunen, det kanske går. Men vid en överklagan så brukar det inte vara något direkt argument.
 
Har kikat på lite domar men svårt att bilda sig en uppfattning.

Jag har hört talas om 16 % i Stockholm att Länsstyrelsen bedömer det som en mindre avvikelse men jag undrar om det finns några kända fall där man fått igenom mer än så?
 
Tanken här är att få kännedom om vad som faktiskt gått igenom. Förstår att man inte ska låsa sig vid vissa % satser men jag hittar inte riktigt vad som klassas som en mindre avvikelse när det tagits upp mer än de 16 % jag hört lite smått om(vilket ska vara Länsstyrelsens tolkning) 10 % säger min kommun är "ok" så jag klassar det som att de skickar vidare ärendet om jag lämnar in något som gör att jag behöver överskrida mer och söker därför lite information om hur oddsen ser ut.

Vad är det för utgifter man i så fall ska räkna med ungefär bortsett från bygglovet i sig? Anledningen till att det är bra att veta är att man kan göra om sin egen detaljplan har jag hört mot avgift.

Vissa har legitima skäl till varför man behöver mer yta och någonstans så är det ju de personerna man vill kunna hjälpa framåt.
 
Det finns inga legitima skäl. Handikappanpassning är redan reglerat och det finns inget i lagen som säger att man måste ha en viss yta för person osv. Då får man söka tomt på detaljplan som tillåter det man vill ha.

"Frimärksplaner" försöker man undvika. Men de uppgifter jag fått är att det kostar bort åt 250k och tar minst 4år att få igenom då de kräver ett val emellan.

Man skall också vara medveten om att det inte bara är BYA som avgör. I PBL står det att man även måste ta hänsyn till tidigare lov och ev avvikelser i en samlad bedömning.

Mina erfarenheter hittills är antingen anlita en arkitekt som är duktig på juridiken eller läsa på PBL mm själv. Jag har säkert lagt ner någon månads jobb bara på att läsa på och en månad till med att rita.
 
O
Samtidigt som man läser PBL så ska man läsa de domar som kommit. Det är nästan viktigare. Det är då man lär sig vad som verkligen gäller.
 
O
Roligt nästan när det finns rykten som säger att 16% är ok... Det säger sig nästan själv att det inte är en liten avvikelse :)
 
De enda fall jag har hört talas om där 15% eller mer godkänts, är fall där det rivits upp vid överklagande.

Det finns ngn. tråd här där det sägs att det finnas rättfall där 12% (eller om det var 11%) underkänts i högsta instans, och att det finns rättsfall där 7% godkänts. Vilket tydligen skall ses som en fingervisning om inom vilket spann man kan räkna med att få godkänt.
 
Läst igenom alla domar nu och intressant nog säger man att friggebod och atterfallsbyggnad har byggts ihop och godkänts, hittar dock inget av dessa fall, har ni fått syn på det?
 
Det står väl rätt explicit i lagen både ang. friggebod och att5efallshus att de inte får byggas ihop. Klart att man kan ju söka bygglov för att bygga ut ett attefallshus, då är hela byggnaden en bygglovspliktig komplementbyggnad.
 
Det finns prejudicerande MÖD domar som specar att det måste vara så stort avstånd mellan Attefallshus, Friggebod och garage/uthus/huvudbyggnad så det går att underhålla dem samt att taken inte får överlappa varandra. Har själv plöjt igenom massor av MÖD domar och jag har inte hittat någon där man godkänt ihopslagning av Attefall och Frigga.

Det som vi håller på med är att få igenom att bygga vidbyggt garage. Då räknas även garaget som huvudbyggnad och man kan göra Attefalls tillägget på förråd/garage. Vårt argument där är att då det är mycket prickmark så är det svårt att rymma hus med fristående garage och utan genomgång mellan garage och bo-del så kommer inte det bli en gigantisk boyta. Skall tilläggas att det är inte mer än för ett dubbelgarage med förråd vi ansöker om, totalt ca 60m2 med Attefallstillägget.
 
Rotade i detta för ett per år sedan och kom till slutsatsen att 10% över står sig vid överklagande, mer än 10% faller. Men det finns utrymme för tolkningar och bedömningar av omständigheter, så helt säker kan man inte vara. Det finns ett sätt att komma över 10% och det är att göra bygget i två etapper. Den första 10% över detaljplan, den andra upp till ytterligare 15 kvadrat med bygganmälan enl Attefall.

/woodchuck
 
Man kan bara hoppas att alla som försöker hitta kryphål och töja på detaljplanens föreskrifter inte har åsikter om vad deras grannar vill bygga på sina tomter....
 
carlbanan skrev:
Man kan bara hoppas att alla som försöker hitta kryphål och töja på detaljplanens föreskrifter inte har åsikter om vad deras grannar vill bygga på sina tomter....
Det handlar om att man i vissa detaljplaner inte kan bygga tillräckligt vilket gör att man får kraftiga begränsningar. Sedan är det väldigt beroende på vad man gör.

Byggnation gör att områden ser mer attraktiva ut som regel och det finns stor variation på bebyggelse redan idag så frågan är vad man eftersträvar?

De regler som finns ska man givetvis få använda på rätt vis men det som är OK är fortfarande OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.