Är på gång att koppla in nytt(nja) värmesystem men vet inte riktigt vad som är lämpligast.
Har två stycken ovala 1500l tankar(oisolerade) http://www.mollepannan.se/ackumulering.php som ska kopplas till en Orlan 60kw panna. Den ena tanken har varmvattenslinga och elpatron. Den andra tanken är "tom". Hade en tanke på att placera dem kloss intill varandra så att det blir lite som en enda stor tank och utnyttja strålningsvärmen mellan dem. Tokerier eller? Onödigt att värma upp båda tankarna på sommaren eller vad tror ni?
 
Det finns ingen anledning att koppla bort en tank på sommaren.
Du får då elda oftare vilket leder till uppstarts förluster.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kör dom kloss så det blir så kort rördragning som möjligt och som Andreas_Hansson säger elda på båda tankarna även på sommaren. Jag tänkte lite lika som du men om du ska elda på sommarn så kör mot bägge. Ska du bara köra patron så kan du stänga av den rena tanken.
 
Om du inte tänker använda elpatronen frekvent hade jag också placerat dom intill varandra. Vad är det för Orlan du ska köra med?
 
Tack för svaren, sätter ihop dem. Kommer inte använda elpatronen alls som det ser ut i dagsläget. Orlan Super tror jag den heter.
Är jag rätt ute när jag tänker att man kopplar med så grovt rör ut och in från pannan som möjligt? Alltså så stort som möjligt ut från pannan som man sedan delar upp vid inlopp tankarna och likadant ifrån utlopp tankarna och tillbaka?
 
Om jag har förstått det rätt så är det viktigaste att rören mellan panna och laddkoppel är rejält dimensionerade. Men det är nog inte fel att ha grovt mellan tank och laddkoppel heller.
Behöver du ha grövre än 35 cu? Vilket laddkoppel hade du tänkt?
 
Jag fick med en laddomat 21 när jag köpte tankarna så jag tänkte köra med den. Kommer använda blåa rör eftersom jag har vänner med gänggrejer, skruvstycke osv för detta som kommer hjälpa till vid inkoppling. Finns även järnrör i pannrummet sedan innan.
En annan fråga: Kan det vara vettigt med återvinningskoppling i systemet? Det finns ju ändå 180l vatten plus keramik(vet dock inte hur många kg) i pannan.
 
Nu när jag läste på lite om hur laddomaten tar tillvara på eftervärmen i pannan så kan ni bortse från frågan i förra inlägget.
 
Nya frågor uppstår i detta projekt. Upptäckte att det finns vvc som använts innan i min fastighet. När vi köpte hade man tydligen kopplat bort detta och istället används en 35l varmvattenberedare inne i huset. Jag har 30m kulvert och vill nu använda vvc igen med nya värmesystemet. Har plöjt genom trådar om detta och vad jag förstår så är det ingen bra kombination med vvc och acktank med vvslinga eftersom det påverkar skiktningen?Alternativet verkar vara att en placera en varmvattenberedare efter tanken och cirkulera vv genom denna istället för tanken. Kanske borde jag satsa på en större vvb än den jag har för att vara lite mer flexibel med eldning på sommaren.
Vad behöver jag för prylar för att koppla in detta? Vvcpumpen har jag. En blandare innan vvb ska man ju ha så att det inte kommer in för varmt vatten i beredaren men sen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.