Går det bra att använda trallskruv till att skruva fast nockbräda och nockpannor. Eller är det bättre att använda spik för att fästa nockbräda?
 
Nej, trallskruv skulle jag inte använda. Den är som mjukost och skall skruvas i trall som ofta rör på sig. Speciellt längre trallskruv kommer att skruva sig runt sin egen axel och riskerar att bli böjd. Spik säger jag.
 
Rostfri spik.
 
Jag syftade snarare på att spika nockbrädan. Pannorna är väl bara att ta lite nättare spik till, eller skruv. 5" spik lär ju knappast behövas till en nockpanna :)
 
Jula.se skruv för nockpannor och rostfri spik för att spika nockbräda eller Jula.se skruv även för nockbräda?
 
Är trallskruv för mjuka även för nockpannor?
 
Jag använde mig av syrafast trallskruv. De är inga problem. Den ska ju bara hålla fast pannorna så dem inte får för sig att blåsa bort :)
 
Bara skruvskallen är stor nog.
Annars kan man ju lägga en bricka under skallen :)
 
Till nockpannorna tog jag rostfri trallskruv och kompletterade med tätningsbrickor... Hade massvis med farmarskruv över (som användes till plåtdetaljerna) så tänkte det var lika bra.

En behållare med rostfria trallskruvar och röda tätningsbrickor, en skruvmejsel satt i en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva nockpannor?
Jag lade bara dit mina pannor när jag bytte tak och de har legat still i 4 år. De nockpannor som låg på taket innan jag bytte det hade legat stilla i drygt 50 år utan spik. Visst om man bor i havsbandet eller något annat väldigt stormutsatt ställe så är det kanske lämpligt att fästa pannorna men för majoriteten av befolkningen är det onödig tid som man spenderar bättre i hängmattan. :)
 
Här behöver de garanterat spikas eller skruvas fast. Dessutom tar det inte lång tid att sätta fast dem. Jag gör hellre det än att behöva gå plocka skärvor när de blåst ned.
 
Tack för bra tips. I mina nockpannor från 1945 satt det rostiga spikar. Bra med skruv vid eventuellt framtida underhåll. Det tar inte många minuter att sätta skruvar i nockpannorna. De är ganska få jämfört med övriga takpannor. Tänkte även lägga en remsa underlagspapp på nockbrädan under nockpannorna.
 
raindance skrev:
Tack för bra tips. I mina nockpannor från 1945 satt det rostiga spikar. Bra med skruv vid eventuellt framtida underhåll. Det tar inte många minuter att sätta skruvar i nockpannorna. De är ganska få jämfört med övriga takpannor. Tänkte även lägga en remsa underlagspapp på nockbrädan under nockpannorna.
Det finns ju även sådana här alternativ:
Isolering av metalliserad folie rullas ut på ett tak av röda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Janus82 skrev:
Skruva nockpannor?
Jag lade bara dit mina pannor när jag bytte tak och de har legat still i 4 år. De nockpannor som låg på taket innan jag bytte det hade legat stilla i drygt 50 år utan spik. Visst om man bor i havsbandet eller något annat väldigt stormutsatt ställe så är det kanske lämpligt att fästa pannorna men för majoriteten av befolkningen är det onödig tid som man spenderar bättre i hängmattan. :)
Dumt om en panna skulle få för sig att lyfta och landar på grannens bil eller så. då är några kronor för skruv inte så farligt kontra några tusingar i hans självrisk för dig :)

Du ska skruva/spika dem 2 yttre raderna runtom utom övre där du fäster nockpannorna som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.