G
Perfekt, nu kan man sabotera utsikt mm. för alla grannar. Förslaget innebär att placering på tomtmark, och höjd (mark), funktion underordnas i lagstiftningen. Kommer även att gälla höghus, typgodkända med x antal våningar. (valfritt).

Vi fick kristdemokraternas/reinfeldts attefallshus där detta redan gäller. Så nu kan man snart maximera sabotaget för närboende med flervåningshus, attefallshus och friggebod. Glöm inte att du också redan nu kan bygga ut komplementbyggnad utan bygglov och dessutom sabotera med takupor.

Riksdagen som idag består av snabba och inställsamma amatörer som måste anpassa sig till rådande klimat i riksdagen. Oavsett partitillhörighet.

Tyvärr så går detta inte att stoppa. Har man skapat en invandrarkultur med 1 miljon nya bostadssökande som på samhällets bekostnad erbjuds nya standardboenden så förstår man behovet av snabbyggda bostäder. Ett slags miljonprogram a la 2016. Låt vara att man kallar detta en miljöåtgärd.

Nyckelordet är standardiserad och typgodkänt bygnation = miljonprogrammet (igen)
 
Uppenbarligen överskattar du äganderätten😂
Man äger tex sin egen tomt, INTE omgivningarna eller utsikten😉 Vill du äga även detta så får du snällt köpa det.
 
Flytta till storskogen! Detta gäller främst nybyggarområden, typ där det inte finns bebyggelse i direkt anslutning eller där det kan ställa till skador, det gäller att tänka längre än b_llen räcker innan man skriver av sig här tack.
 
G
Vad snackar du om? citerar"

"På platser där det finns planlagd mark där standardiserade bostäder ryms inom planen vore det lämpligt att serietillverkade hus..."

vem som helst kan bli forumgud här! Det räcker att skriva några tusen inlägg om ditt och datt. Detta handlar om områden inom detalplanelagt mark (i synnerhet). Eftersom just denna mark bebos av en stor population, och därmed riskerar att överklagas. Det är ju just rättigheten att överklaga som riksdagen vill ta bort.

Din b_lle verkar inte räcka särskilt långt. Tänk lite innan du svamlar.
 
Jag tänkte iaf innan jag skrev och har läst artikeln flra ggr. Detta förslag som verkar arbetas fram kommer förmodligen innehålla restriktioner som höjd, storlek mm precis som en vanlig detaljplan bara att byråkratin och avgifter sänks/minskas. Hur kan detta vara negativt?
 
O
Jonatan79 skrev:
Jag tänkte iaf innan jag skrev och har läst artikeln flra ggr. Detta förslag som verkar arbetas fram kommer förmodligen innehålla restriktioner som höjd, storlek mm precis som en vanlig detaljplan bara att byråkratin och avgifter sänks/minskas. Hur kan detta vara negativt?
Det finns många nackdelar med sådana saker. Sedan så har politikerna snöat in på att det handlar om överklagande processen att det är den som gör att det tar så lång tid att bygga, men det var en liten del i det hela.
 
Min första tanke vore att man skull anpassa ev nya regler/lagar på nya områden med helt nya detaljplaner för att undvika onödig byråkrati och höga avgifter för husbyggarna, färre överklaganden eller inga tom. Kan vara läge att sluta sätta max BYA i m2, ist använda endast % av tomtytan i de fall tomterna är relativt stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.