Om man köper en braskamin för 15-20 000, vart hamnar man i pris i slutändan. Vi funderar på en contura braskamin. Vi har en en och en halvplansvilla och ska ha kaminen där nere i mitten av huset. Om man lägger till 10 000 för det som tillkommer, räcker det??? Svårt att säga exakta uppgifter antar jag men ungefär... Vi får väl kontakta en återförsäljare för att få prisuppgift men vi var så himla nyfikna bara... :)/Maria
 
Har ni en skorsten eller ska ni köpa en modul-variant i plåt?
Golvplåt (gnistskydd) om ni väljer det ligger på 600:-
Sotarn ska ha 1500:-
Kommunen 1000:- för bygganmälan.
Det kanske är mer grejer som jag inte kommer på just nu.
 
precis som ovan, men glöm inte tilluftskanal, om nu kaminen skall fungera tillfredställande. Är det så att ni inte har torpargrund, vilket jag inte tror ni har, då det måste till ett fundament under kaminen, för vikten skull, så kan det bli problem med röret för tilluften, när kaminen skall placeras mitt i huset.
 
Jo, vi har torpargrund. Men vi får väl ta reda på vad som gäller ang. vikten. Vi har ingen skorsten utan det blir en sådan i plåt.
 
Jag tror inte det behövs något extra fundament för vikten från en Conturakamin.
(lite beroende på modell iofs.) däremot så behöver "bärigheten kontrolleras" heter det väl?
 
Sats för uteluftsanslutning. (slang, isolering, adapter till 100mmrör samt uteVentil)
100mm rör under huset 3 meterslängder + Isolering till dessa
TAKSTEG 100kr/st (en på varje takpanna)
Stegfätste
 
Vi köpte Contura 560T
+ premodulskorsten 7,6m (genomtak upp i stödbensvind(takgenomföring), vinkel 45gr, (extra) genomföring stödbensvint till förråd, följer innertak i förrådsutrymme, 45gr vinkel uppgenom yttertak (takgenomföring yttertak)
+ tillkom extra för skorsten > 2m över tak (för att komma 1m över nock, men det är tydligen nya regler nu?)
+taksäkerhet steg glidskydd etc.
+ montage / installation

Totalt 46 000:-

+ avgift för bygganmälan + besiktninga av sotare.
+ klinker under kaminen och eget arbete med det.


Visst det kostar på att ligga på topp men fy F.. vad vi är nöjda med resultatet...och det är ju det som räknas :D

/Kalle

PS.
Tänkte att installera själv men valde pga tidsbrist(småbarnsförälder) att köpa mig fri och det ångrar jag inte, killarna som installerade gjorde ett kanonjobb.
DS.

kamin.jpg
 
Tack så jättemycket för svaren! Contura 560T är en av de kaminer jag sneglat lite extra på... :) det där med Täljsten verkar ju bra! Vi får väl ta och räkna ut vad höjden kan bli på vår skorsten så får vi se om vi kan få något kostnadsförslag från dem.
/Maria
 
Marelb skrev:
Tack så jättemycket för svaren! Contura 560T är en av de kaminer jag sneglat lite extra på... :) det där med Täljsten verkar ju bra! Vi får väl ta och räkna ut vad höjden kan bli på vår skorsten så får vi se om vi kan få något kostnadsförslag från dem.
/Maria
Om du jämför 560T med 550 som ej har täljsten så har 560T ca en timme längre avsvalningstid enligt Nibe. Då kan man ju fråga sig om det är värt 4-5 tusen kronor som skilljer dessa modeller åt. Men nu förtiden så är ju också en kamin en möbel, så tycker man att det är snyggare så varför inte. Ska du tjäna på att köpa en kamin som har täljstens beklädnand ska du nog välja 660T istället eller varför inte 480:n. Tjäna är kanske är fel uttryck, frågan är hur lång tid tar det att tjäna ihop 10 tusen kronor som skilljer 560T och 660T åt??? sen om det är av rena bekvämheter är ju en annan aspekt som väger in, alltså att man inte behöver elda lika mycket eller ofta.

/Johan
 
Alltid bra med lite mer info om dessa kaminer... vi är fortfarande nybörjare och har inte hunnit kolla upp det. Det är just nu full rulle på tomten nämligen. 480:n tycker jag är riktigt snygg. Men om det nu bara handlar om en timme längre avsvalningstid mellan 560T och 550, kan vi lika gärna köpa en 550. Man kan ju även få den i grått, om det nu är snyggare? :-/ Har inte sett någon bild på en sådan heller... Vi ska trots allt mest ha kaminen för trivselns skull. Sen är det ju alltid bra att ha vid tex strömavbrott. Man kan säkert få ner energikostnaderna lite också om man eldar regelbundet. Gratis ved har vi ett bra tag framöver eftersom vi hade en skogstomt! :)
 
vi har valt contura 580:3 i grått. Vi tyckte den var snyggast utav alla. vi valde kamin som möbel och mysfaktorn, inte för att spara pengar på. Vet ej riktigt vad slutpriset är på kaminen då vi fick med den i priset på huset av vår säljare, vi fick iaf betal 9000 kr och då är kamin och installtion med ;)
 
Eh? Med tanke på att 580:an kostar 16 500, bara själva kaminen så gjorde ni ju ett klipp då ni betalade 9000! ;D Den modellen är skitsnygg om man har öppen planlösning. Vi ska ha det i framtiden mellan vardagsrum och kök då vi river bort ett sovrum, men det blir inte bra att ha kaminen i den öppningen ändå så vi vill ha en modell som står mot en vägg. Just nu lutar det åt 550 i alla fall... :)
 
Vår Contura 510 slutbesiktigades i veckan. Vi är störtnöjda med den. Kaminen kostade strax under 10, vi fick dra rör i muren ((8,5 m) samt installation, bygganmälan och provtryckning. Sammanlagt landade vi på runt 30. Men då ville vi ha standardplåten under kaminen.
 
Hej,
Jippi! Vi lyckades få vår Caminos Kantus II besiktigad till jul :)
Nu blir det mysigt när släkten kommer på annandagen.

Köpt från swecore i Uppsala
www.swecore.eu

Täljstenskamin 10400:-
Helisolerad skorsten (Landy royal) 5,5m 11200:-
Glas-golvplatta sexkantig 1200:-
Taksteg 10 st + glidskydd 1000:-
Montering 3000:-

Totalt 26800:-

Vi är mycket nöjda med resultatet.

/Annelie
 
Jag installerade en Contura 650. Med skorsten, tilluft, golvplåt blev det 25.000 ca.
Tillkommer asklåda och något att bära ved i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.