Är det någon som vet hur mycket man kan räkna med att få i rabatt på ett hus om säljaren utlovar en sådan?
Anledningen till löftet är att vi funderar på att bygga i ett helt nytt område. Hustillverkaren ifråga är intresserad av att få ett av sina hus byggda där.
 
Du bör kunna få 5% på byggsatsen, förutsatt att det inte är totalentrepenad fär då bör du kunna pruta en del på jobbet oxo

Detta har diskuterats tidigare, sök i forumet efter efter "pruta"

/Fredrik
 
Försökte få rabatt på Eksjöhus, men de sa att de slutat med det för att hålla mer rättvisa lite lägre priser istället. Fick i alla fall ett par tusenlappar i rabatt.
 
brykthed skrev:
Försökte få rabatt på Eksjöhus, men de sa att de slutat med det för att hålla mer rättvisa lite lägre priser istället. Fick i alla fall ett par tusenlappar i rabatt.
Nja...nä det där stämmer nog inte riktigt. Jag resonerade fram en betydligt större rabatt till slut. På Eksjöhus och en del andra tillverkare, så verkar det ligga runt 2-5% på byggsatsen och kanske ytterligare några procent för tillbehör som det går att få med utan kostnad.

Lycka till!
 
Nu har vi ju inte prutat, hussäljaren blev däremot intresserad när vi var intresserade av att bygga i ett helt nytt bostadsområde. Han ville gärna se att ett av deras hus byggdes där och jag frågade då om det innebär att får rabatt om vi bygger där. Han lovade att vi får rabatt om vi bygger där pga reklamvärdet det ger dem.
 
Det här med rabatter och prutning är inte helt lätt.

Varför inte gå andra vägen, dvs säljaren har ovta mycket större möjligheter att "skänka bort" eller ge mycket bra priser på extra tillval.
 
Micke: Efter vad jag förstått är utsikterna att få prutat på typbyggda volymhus på totalentreprenad nära noll! Men det finns kanske de som lyckats här på forumet? Jag har inga tips, det finns ju en anledning till att priset är lågt och "fast" redan från början. Men det är klart att någon annan här kanske har några tips att ge?
 
Snappen skrev:
Micke: Efter vad jag förstått är utsikterna att få prutat på typbyggda volymhus på totalentreprenad nära noll! Men det finns kanske de som lyckats här på forumet? Jag har inga tips, det finns ju en anledning till att priset är lågt och "fast" redan från början. Men det är klart att någon annan här kanske har några tips att ge?
Jag har fört viss diskussion med en bekant som driver ett byggprojekteringsföretag (eller vad det kallas för) och han tror att man mycket väl kan få ett bättre pris på entreprenaden om man anlitar en lite mindre byggfirma än om man låter husföretaget bygga alltihop. Nu tror jag inte att det är aktuellt för oss i och med att blivit lovade rabatt pga läget.

Jag återkommer om jag får något matnyttigt att bidra med därifrån, ett tipps som jag redan har är att stora byggföretag som t.ex. Skanska i tider då de har lite beläggning kan ge bra priser då de vill täcka kostnaderna för personalen. Det gäller dock att man har kontakter inne på de företagen för att veta när de har lite beläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.