Jag och min sambo flyttade in i vårt drömhus för ca ett år sedan. Huset ligger i Hölö ca 3 mil söder om Södertälje. Vi stormtrivs men möjligheten att få en vettig uppkoppling verkar helt omöjligt.

Jag har under året förbrukat alla mobila lösningar från net1 till telia. Inget fungerar. Har de största och dyraste antennerna jag kunde få tag i på taket. Bytt ut modem efter konstens alla regler men vi bor tyvärr mitt mellan alla master och även om vi bor högt så räcker inte masternas kapacitet till. Vi har en bra dag 1mbit, ofta inget alls.

Det finns ingen telefon inkopplad i huset och en sådan operation kostar mellan 12 000 till 30 000 enligt telia och det finns inga garantier på att det varken kommer fungera eller att nätet kommer vara aktivt. Dvs de kan när som besluta att släcka ned det fasta nätet.

Fiber finns inte på kartan. Kommunen tar hellre viten än bygger ut stadsnätet. Det inkompetenta företaget som börjat bygga i tätorten Hölö har på 1 år inte lyckats få igång det. De har förövrigt inga planer att bygga ut det dit där vi bor.

Det kan tyckas vara ett litet problem men både jag och frun jobbar hemifrån ibland och det är stort problem för oss, så pass stort att vi eventuellt blir tvingade att flytta.


Är det fler som sitter i vår sits och hur löste ni det?
 
Nån granne som har adsl? Dela på månadskostnaden och mata ert hus med trådlös länk.
 
rocking_ghost skrev:
Nån granne som har adsl? Dela på månadskostnaden och mata ert hus med trådlös länk.
Har pratat med grannarna och adsl fungerar mycket dåligt och segt. Långt till en gammal station som telia inte vet om de ska ta bort.
 
Nu har du ju tydligen provat med bra antenn etc.

Bara en kontrollfråga, hur är det med 4G i området. Jag har till mins stora förvåning fått kanonbra 4G kontakt på platser där det nätt o jämnt går att få GSM access.

Om du inte redan provat så skulle jag prova att flytta antennen lite inom tomten, en radioskugga kan vara väldigt lokal.

När du säger att du provat med dyraste antennen, om det är en med typ 14 - 20 element, så är det inte säkert att den är bra just vid radioskugga. En del enklare antenner, har visserligen sämre antenngain i sin huvudriktning.

Men vid radioskugga så kommer ofta signalen in som reflektioner från flera olika riktningar, då kan det vara bättre med en antenn som inte har fullt så bra riktverkan. En antenn med bra riktverkan är bättre om man ligger långt ifrån sändaren.
 
hempularen skrev:
Nu har du ju tydligen provat med bra antenn etc.

Bara en kontrollfråga, hur är det med 4G i området. Jag har till mins stora förvåning fått kanonbra 4G kontakt på platser där det nätt o jämnt går att få GSM access.

Om du inte redan provat så skulle jag prova att flytta antennen lite inom tomten, en radioskugga kan vara väldigt lokal.

När du säger att du provat med dyraste antennen, om det är en med typ 14 - 20 element, så är det inte säkert att den är bra just vid radioskugga. En del enklare antenner, har visserligen sämre antenngain i sin huvudriktning.

Men vid radioskugga så kommer ofta signalen in som reflektioner från flera olika riktningar, då kan det vara bättre med en antenn som inte har fullt så bra riktverkan. En antenn med bra riktverkan är bättre om man ligger långt ifrån sändaren.
Det är långt till alla master och maskerna är överbelastade när folk är hemma mellan 16-21 vardagar. Då är det som värst. Masterna står i en cirkel kring där vi bor med ungefär samma avstånd. Alla operatörer är likadana. Förutom net 1 men det funkade inte alls.

Kör med poynting 11db antenn x2 i både horisontellt och vertikalt läge. Närmast mast ger sämst hastighet.
 
Kolla om det finns radioamatörer i området, har du en stor portion tur så kan du lycka bygga dig några trådlösa hopp via deras master som ger dig bra mottagningsförhållanden på 4G.
 
Nästa kontrollfråga: hur lång kabel har du mellan antennen på taket och modemet? På de aktuella frekvenserna dämpas signalerna ganska mycket i kablar med rimlig tjocklek, så de ska vara så korta som möjligt. Den extrema lösningen är att sätta modemet upp vid antennen och endast dra ner en nätverkskabel.
 
De är kablarna som sitter på poynting antennerna. Räcker precis ned och in. Modemet är inte vattentät så det känsla inte som någon bra lösning.
 
tommib
Hur långt är det till masterna? Det låter inte som att just mottagningsförhållandena är ett problem här utan snarare att masterna är överbelastade. Vad säger modemet om signalstyrkan?

Annars är förslaget om att montera modemet vid antennerna bra. Vattentätt går alltid att lösa med lämplig kapsling, men det blir lite special förstås. En annan tänkbar lösning om det faktiskt är radioskugga som är problemet är egen mast för att komma upp högre, det kan göra väldigt stor skillnad.
 
n0zen skrev:
De är kablarna som sitter på poynting antennerna. Räcker precis ned och in. Modemet är inte vattentät så det känsla inte som någon bra lösning.
Poyintingantennerna har jag för mig att du kan köpa med olika långa kablar. Kablarnas anslutning till antennen "tunas" på något sätt till kabellängden, så det är inte bara att kapa, eller skarva på mer kabel. Med de längre kablarna så dämpar kabeln ungefär lika mycket som antennen förstärker om jag minns rätt, så antennen i sig själv ger ingen förbättring då, utan bara att den möjligör mottagning på högre höjd (kabelns längd).
 
Mobilt nät har aldrig fungerat annat än fläckvis och kommer aldrig att fungera annat än fläckvis.

Det lär finnas många byar där folk är tvungna att köra flera mil eller klättra upp på hustaket eller på närmaste berg när de vill ringa sedan fasta nätet lades ned.
En av mina bekanta kan bara läsa e-posten vid vissa väderförhållanden eller ett par mil hemifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.