Hej alla på Bygghus,

Har börjat få stora intressen för bygge på den senaste tiden och vill gärna lära mig räkna ut BOA. Men förstår inte riktigt men jag har gjort mitt bästa.

Jag gjorde några sökningar och blev rekommenderad att räkna på färdiga ritningar och sånt.

Hittade denna.http://jorntrahus.se/wp-content/uploads/2015/11/Talltoppen-90-Huvudritning.pdf

På ritningarna står det 81.1m^2 + 14.7m^2 som är BOA.. Jag har googlat runt men förstår faktiskt inte till 100%. Det jag vet att man räknar upp rum där man kan värma upp som i den ritningen jag länkade ska man inte räkna med altan?

Man ska ha yttermåtten på huset? och det är 10.700 mm x 8.420 mm=90kvm? det står att BYA är 90.1m^2 så det stämmer?

Sen ska man räkna fram ytterväggarna?. Jag gick in på leveransbeskrivning och hittade lite fakta.58x136 mm timmer, 120 mm. Mineralullskiva, +45mm regel samt +45 mm isolering, ska jag bara plussa alla summor? , Det tar helt stopp för mig här.

Skulle vara tacksam för all hjälp och om jag får be så vill jag gärna ha pedagogisk beskrivning då jag är lite trög och förstår långsamt.


Ledsen för den långa posten det är min första timme här :)

Tack på förhand
 
Hej och tack :)

Jag hade tänk samma sak när det gäller yttermåtten.

Men när det kommer till ytterväggarna verkar det vara som att han tåg 58 (timmer) + 120 (isolering + 45 (inre isolering) + 13 (gipsskiva) = 236 mm det jag hittade .13 gipsskiva? , det är samma material jag hittade i leveransbeskrivningen stämmer det?

Sen undrar jag varför omvandlade måtten på ytterväggarna till 0.240?

Tack
 
Enkelt räknat, ta bort 300 mm för ytterväggar på ritning så har du BOA.
 
hej

Jag förstår inte riktigt vad du menar och den andra killen på den andra tråden gör nåt helt annat :p
 
Exempel , om ytterväggarna mäter 10x10meter, och huset är i ett plan räkna bort 0,3m per vägg. Alltså 10m x 0,3m = 3 m2 per sida. Vilket blir 3 x 4 = 12m2 som går bort från BYA , BOA blir alltså 100 - 12 = 88 m2.
 
hmmm det här låter bara krångligt. Ledsen om jag är jobbig och trög :(

Den andra räkningen hos tråden förstod jag :)
 
Ok, så här då, dra av ca 10-12% på BYA, byggytan så får du BOA boytan.
 
jag förstod ungefär men inte helt. Men det är ändå helt rätt?då de har 81m^2.
 
BirgitS
Jag ser att du har fortsatt i den andra tråden. Det blir nog bara krångligt att hålla på i två trådar med samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.