Haha ja nu syftar jag inte på att han ska köpa den på Dahl. Men han kan hitta den där med allt han behöver för att köpa rätt detalj
 
Och biltema har inte dubbelmuff med art 87264
 
Rsknr: 2830280 75 kortböj
Rsk: 2830282 75 långböj
 
Krilleman
Om man skulle ta bort den gröna tejpen så skulle muffen underifrån komma fram. Den är av en annan tillverkare än 88,5º grenröret, syns blandannat på den annorlunda grå färgen.

Så en 1-muffad 75mm 88,5º böj skulle passa fint enligt vad jag ser på bilden.

Kan du kila upp och ta en bild utan den gröna tejpen klasses?

EDIT:
Eller är det en 110mm muff man ser undertill? (därav tejpen kanske?)
 
Redigerat:
  • Gilla
Blund
  • Laddar…
Haha ja det ser de ut som
 
Tejpen sitter där för att täcka ett borrat hål i röret som på nittiotalet användes i form av att en slang leddes dit med kondensvatten från en urgammal AC-historia. Jag tog bort hela T-kopplingen igår, men den muffen satt ju på T-kopplingen men det kanske är helt utbytbart att flytta den så att säga?

Får väl plocka bort och ta en bild ikväll när jag är hemma så jag kan förklara hur jag menar annars.
 
Var och kikade men hade temporärt förlagt nm in telefon. Behöver i alla fall muff på bpda sidor. Någon mer än Dahl som säljer såna?
 
Krilleman
Men vad är det då under tejpen?
 
O
klasses skrev:
Var och kikade men hade temporärt förlagt nm in telefon. Behöver i alla fall muff på bpda sidor. Någon mer än Dahl som säljer såna?
Kolla Bauhaus eller K-rauta eller nått annat byggvaruhus. (tyvärr tycker jag att bauhaus inte har speciellt bra VVS avdelning, men det är kanske bara där jag handlar...
Annars är Rinkabyrör på nätet bra....
 
Krilleman
Jag har fortfarande svårt att se installationsmässigt hur en dubbelmuffad böj ska passa där.
 
Under tejpen är det bara ett borrat hål i röret. Det är alltså en 70mm T-koppling om jag inte begreppsförvirrar.
 
Krilleman
Jo det är just det som blir eftersom delen under tejpen (annan grå färg och design) är av annat fabrikat än grenröret.
 
T-koppling med dubbla muffar på en rörinstallation i ett isolerat vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå PVC T-koppling med dubbla muffar installerad i isolerat vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T-koppling med dubbla muffar på rörinstallation, placerad på isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu 'r det ju T-kopplingen som har dubbla muffar. Sen kunde säkert detta gjorts smartare men det gäller generellt allt i mitt hus har jag upptäckt.
 
Krilleman
Det där är ju inte ett borrat hål. Det är ett vanligt 110mm rör! Men det där är inga bekymmer. Du behöver två st 110mm muffar en 88,5º böj och en snutt rör.

Smörjmedel typ glidex är att rekommendera när det är flera skarv + att det är 110mm nu.

Tex på biltema:
1m rör 110mm - 88050 - 89:-
2st Muff 88,5º 110mm - 88055 - á 34,90
1st 88,5º böj 110mm - 88052 - 39,90

Sätt först en muff på dit nu synliga 110mm rör. skarva på med en snutt nytt 110mm rör. skjut ihop den sista muffen på böjen och du kan vända den så muffen pekar åt sidan så får du markera det ståendes röret var det ska kapas.

Sen är det ju bara dra ur 110x75 förminskningen till höger i bild och kapa till den sista biten 110rör och montera.

Klart!
 
Vi kanske pratat om olika saker, jag har försökt säga att hålet som är borrat är i själva T-kopplingen och där sitter tejpen, inte att det inte är ett rör som kommer upp? Men det är ju samma dimension som övriga så det är väl 70mm? Kanske ser ut som 110 på bilden men ska vara 70 i och med att T-kopplingen sitter rätt på det.

Men om jag istället har en 70 mm dubbelmuffad 88,5 böj så bör ju den passa tänker jag, och verkar ju enkelt. Om man bara kunde hitta en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.