Hur vet jag var gränsen till just min tomt går?

Jag vet att det ska/bör finnas stålrör i backen som visar gränsdragningen, men vid den tomt vi köpt så verkar inte den uppsättningen vara riktigt komplett. Och så är det inte så lätt att på måfå gå och leta i det höga gräset...

Finns det kartor som visar var respektive tomt ligger? Vi har i dag en sorts tomtkarta, men den visar ju bara fastigheten i sig och ger liksom inga referenser till omkringliggande vägar, hus, mm. Jag skulle helst vilja ha en helt vanlig karta (typ orienteringskarta) med vår tomt inritad på.

Kan kommunen ha kartor? Man kan ju beställa karta från kommunen som underlag till bygglovsansökan. Hur ser en sån karta ut?

 
Kolla med Lantmäteriet, de har säkert det du söker. ;)
 
Kommunen har alltid kartor över tomter...om det nu är en tomt och inte bara ett stycke mark. ;)
Det brukar kosta någon 100-lapp att få en fin A3-karta från statsbyggnadskontoret. Det brukar ock så vara gratis att få titta på ritningarna och då kan du ju anteckna koordinaterna.
 
Jag hade samma problem när jag köpte en av kommunens tomter. Jag fick rådet att ringa lantmäteriet och prata med dom. Det var inga problem alls, dom kom med en metallsökare och karta, det var fixat på en kort stund. Har du köpt tomten av kommunen har du rätt att veta var tomtgränsen går, gratis naturligtvis.
 
Jag har inte köpt av kommunen.

För att Lantmäteriet ska komma ut och visa var gränsen går tar de ut en avgift på 510-860 kronor (även restid debiteras).

Därför borde det vara billigare att få tag på en bra karta där den exakta gränsdragningen är utritad och där man kan se denna i förhållande till dels de egna byggnaderan, men även kringliggande hus, vägar, mm.

Har nu på nätet stött på Lantmäteriets Fastighetskarta. Är det någon som har erfarenhet av denna? Är det en bra karta?
 
Om du vet på några meter var ungefär rået sitter så kan man ta en kompass och föra över marken. Den brukar ge lite utslag när man är nära..
 
K
Jag kontaktade kommunen, (fast jag köpte tomten privat) fick en karta av dom med koordinater utsatta, jag kan nu hitta exakta tomtgränsen, men jag måste anlita en utsättare med instrument.
 
Jag hyrde en metalldetektor för 300kr och hittade gränserna själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.