Hej,

Jag har en Gardena robotgräsklippare med märlad slinga. Det har hänt att slingan gått sönder tidigare och då har jag huvudsakligen lagat det genom att använda 2 3M pressskarvar med fett och då en liten sladd stump. Nu sist hade jag inte tillgång till pressskarvarna så jag valde att lödda ihop dem och lade då på krympslang för att skydda. Linan grävdes givetvis ner efter detta.

Nu har det hänt igen och jag har fortfarande inga pressskarvar hemma så frågan är, ska jag köpa pressskarvar eller kommer lödning med krympslang hålla i längden(även för frost)? Jag kan tycka att lödningen är en snyggare lösning då pressskarvarna är ganska stora men så vet jag inte hur bra krympslangen håller sig utomhus i minusgrader?
 
Nackdelen med lödning är att koppartrådarna blir lite skörare precis i lödkanten så det kan bli lite högre risk för avbrott.

Det borde annars räcka med att bara tvinna ihop trådarna någon cm och krympslang över. Kör med den krympslangen som innehåller lim så att det verkligen blir en tät skarv.
 
Löd och använd krymp med smältande insida.
 
Aha, då har jag nog fel krympslang. Den jag redan kört på använde jag dock ganska mycket krympslang, d.v.s ganska mycket längre än vad den skulle vara så det är nog lungt.

Ska jag köra löddning och krympslang på denna med så får jag isåvall köpa denna slang : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...-och-spannband/Krympslang-med-lim-2000035542/

Någon som vet vilken storlek som är lagom? Är det minsta möjliga(3.2)?
 
Krympslangarna brukar kunna krympa 50% så det är inte så noga så länge du håller dig inom spannet.
 
Jag har dålig koll på de där slingorna, men det är väl entrådig slinga?, Då spelar nog inte tätheten så himla stor roll. Ev. inläckande vatten kan ju inte leda signalen någonstans.
 
hempularen skrev:
Jag har dålig koll på de där slingorna, men det är väl entrådig slinga?, Då spelar nog inte tätheten så himla stor roll. Ev. inläckande vatten kan ju inte leda signalen någonstans.
Så här det men jag misstänker att det kan rosta eller ärga? Ingen aning om det spelar någon roll men att fukten ska ta sig igenom de strumpor utan lim har jag svårt att trå, iallafall inte om man tar till någon cm extra på var sida om skarven.

Men visst, är det så att kyla/värme gör att den sitter åt sämre längre fram så kan det ju vara ett problem. Såg att de tål ner till -45 grader och upp till +125 grader.
 
Lödning+krympslang med lim borde fungera alldeles utmärkt tycker jag.
 
hsd
Crimphylsor/pressskarvhylsor finns i krympisoleringsvariant tex på biltema
 
hsd skrev:
Crimphylsor/pressskarvhylsor finns i krympisoleringsvariant tex på biltema
De e faktiskt inte dumt efter som kabeln når precis ihop men inte mycket mer. Problemet är väl dock att hålla det tätt och rostfritt.
 
Det är mest fukten man inte vill få in i skarven. Är det förtennad ledare är det inte lika känsligt för fukt.

Jag körde lite silikon i krympslangen när jag hade slut med smältande insida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.