Hej,

Som nybliven husägare så är en högtryckstvätt en av sakerna på köplistan.
Nu är inte mina amatörkrav jättehöga, men man kan iaf förvänta sig att prylarna ska hålla några år? Blir ingen muntert läsning där både Kärcher och Nilfisk (i lägre prisspannet) sågas för deras "plastdetaljer" och tillförlitlighet.


Minimum krav:
-Ska kunna köras på 10A
-Skölja av det värsta från bilen (tvättar inte bilen på uppfarten)
-Rengöra stenplattor på uppfarten från mossa/beläggningar/ogräs
-Att diverse munstycken för att uppfylla ovanstående helst finns med
-Lätthanterlig

Pris....ptja...så lågt som möjligt :)
Får man något vettigt under 3000:- eller kvittar det i det prissegmentet?
Jag kan sträcka mig mer än så, men man jag vill inte att det blir "overkill" i onödan.

Tack :)
 
Eftersom jag haft en kärcher i snart 20 år som fortfarande håller ställningarna, och testade en mycket dyrare nilfisk som skulle ha mycket högre tryck, för några år sedan, och min kärcher, trots sin ålder, var klart bättre, så röstar jag utan tvekan på en Kärcher. Jag har den som idag motsvarar K5, och det är en utmärkt lagom villa-storlek i min mening.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Har en K5 Premium Home.
Variopower, rotojet samt terasstvätt i det paketet.

Helt klart "villa tillräcklig" iaf för mig!
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Excel
Har en K7 och är nöjd, K5 funkar säkert bra också
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
Tack för svaren, då får man ta en extra titt på K5 modellen!
 
Om någon annan på jakt efter tvätt trillar in i denna tråd kan jag påpeka att den viktigaste siffran på en högtryckstvätt inte är just hur högt tryck det är utan vilket vattenflöde den har. Detta bör ligga så högt som möjligt. Annars lossnar smutsen men sköljs inte bort från ytan man tvättar.

(Såg härom dagen en Nilfisk där ettiketten på kartongen sa 520 l/h men när jag läste på så visade det sig vara vattenmängden i "lågryck". För högtrycket klarade den bara 380 l/h.)
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
NoiseMaker skrev:
Om någon annan på jakt efter tvätt trillar in i denna tråd kan jag påpeka att den viktigaste siffran på en högtryckstvätt inte är just hur högt tryck det är utan vilket vattenflöde den har. Detta bör ligga så högt som möjligt. Annars lossnar smutsen men sköljs inte bort från ytan man tvättar.

(Såg härom dagen en Nilfisk där ettiketten på kartongen sa 520 l/h men när jag läste på så visade det sig vara vattenmängden i "lågryck". För högtrycket klarade den bara 380 l/h.)
I så fall så ska man ta vattenslangen utan något som helst handtag på den, för då får du störst flöde...

Det heter högtrycksspruta av en anledning ;)

Om du ökar trycket, så får du en renare yta, om du ökar flödet, så kan du få det att gå lite fortare.
 
Jag kan rekommendera den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3181135

Problemet är ju att den inte finns tillgänglig till det låga pris som var i våras, 1790:- på Netonnet. Jag köpte min där på deras fyndavdelning för 1050:- !!.
Jag har tvättat ett helt hustak som var ganska kraftigt bevuxet av mossa och lavar. Rotormunstycket gjorde susen där kan jag lova :)

Jag köpte också till 6 meter extra slang av märket Bosch då de kör med samma kopplingar. Kan också vara samma maskiner helt och hållet under skalet faktiskt. Extra slang gör maskinen ännu smidigare då man inte behöver flytta omkring den så mycket.

EDIT: Jag fick se att Siba har den på många varuhus för 1290:- = KÖP!
 
Redigerat:
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
thomasx skrev:
I så fall så ska man ta vattenslangen utan något som helst handtag på den, för då får du störst flöde...

Det heter högtrycksspruta av en anledning ;)

Om du ökar trycket, så får du en renare yta, om du ökar flödet, så kan du få det att gå lite fortare.
Bra, favorit i repris, var det du som sist tolkade påstående att högt flöde är viktigare än högt tryck som att man borde köra ner bilen på stranden och låta vågorna tvätta bilen för bäst effekt?

Det visar om inte annat på hur omöjligt det blir att diskutera när allt ska läsas svartvitt.

Noisemaker har en oerhört bra poäng i att den som letar bra högtryckstvätt ska fokusera på mängden vatten den kan leverera, för det är utan undantag så att tvättar med högt flöde också har ett tillräckligt högt tryck. Jag vill minnas att någon konstaterade att flödet också brukar vara rätt väl korrelerat med elektrisk effekt på motorn.

Det är billigt att bygga tvättar som levererar högt tryck, dyrt att leverera samma tryck med högt flöde.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Har haft en KEW 120 Hobby i 35-45 år? och den har varit ett av de bättr köpen. Metallmunstycken och ett vinkelmunstycke för underspolning som varit sanslöst bra. Alla delar av metall. Eftersom tryckklockan frusit sönder, har monterat ny vilken inte behövs och slangen är med metallinlägg men värdelös och hittade inte alt till utbyte har jag köpt en Kärcher 5 pers?. Den består av plastdelar, är i o fs bra men saknar underspolningsmunstycke. Ett vinkelmunstycke av plast kan inhandlas fr en 500-lapp. trots det vill jag hellre ha min gamla Hobby 100X tillbaka i fungerande skick!
 
Nappe 74 skrev:
Jag kan rekommendera den här: [länk]

Problemet är ju att den inte finns tillgänglig till det låga pris som var i våras, 1790:- på Netonnet. Jag köpte min där på deras fyndavdelning för 1050:- !!.
Jag har tvättat ett helt hustak som var ganska kraftigt bevuxet av mossa och lavar. Rotormunstycket gjorde susen där kan jag lova :)

Jag köpte också till 6 meter extra slang av märket Bosch då de kör med samma kopplingar. Kan också vara samma maskiner helt och hållet under skalet faktiskt. Extra slang gör maskinen ännu smidigare då man inte behöver flytta omkring den så mycket.

EDIT: Jag fick se att Siba har den på många varuhus för 1290:- = KÖP!
Hm, intressant, den lokala Siba butiken har den i lager. Försökte googla lite för att läsa eventuella reviews, men det fanns inte speciellt mycket skrivet om modellen. Visserligen inga stora pengar i sammanhanget.
Du verkar vara nöjd iaf, har vi några fler som har en åsikt om maskinen i fråga? :)
 
MathiasS skrev:
Bra, favorit i repris, var det du som sist tolkade påstående att högt flöde är viktigare än högt tryck som att man borde köra ner bilen på stranden och låta vågorna tvätta bilen för bäst effekt?

Det visar om inte annat på hur omöjligt det blir att diskutera när allt ska läsas svartvitt.

Noisemaker har en oerhört bra poäng i att den som letar bra högtryckstvätt ska fokusera på mängden vatten den kan leverera, för det är utan undantag så att tvättar med högt flöde också har ett tillräckligt högt tryck. Jag vill minnas att någon konstaterade att flödet också brukar vara rätt väl korrelerat med elektrisk effekt på motorn.

Det är billigt att bygga tvättar som levererar högt tryck, dyrt att leverera samma tryck med högt flöde.
Du har helt rätt i att det blir omöjligt att diskutera, särskilt så när man inte kan skilja på äpplen och päron.

Om du läser inlägget en gång till, så kanske du ser att det står att
kan jag påpeka att den viktigaste siffran på en högtryckstvätt inte är just hur högt tryck det är utan vilket vattenflöde den har.
Om du efter vår förra diskussion till sist insett (vilket verkar vara fallet) att trycket faktiskt är av högsta betydelse, och att ett ökat flöde vid ett givet tryck är en förbättring, men att det inte får vara på bekostnad av trycket, så är det ju bra. Frågan är ju då mest bara varför du ska dra upp det här och försöka få det att låta som att det var det Noisemaker skrev, när han faktiskt påstår att man ska prioritera flöde framför tryck. (Det verkar mest som att du trollar).

Det där med stranden låter inte som något jag skulle skriva, du får gärna referera till mitt uttalande med en länk i så fall, annars förefaller det som du stoppar dina ord i min mun.
 
Redigerat:
sharif skrev:
Du verkar vara nöjd iaf, har vi några fler som har en åsikt om maskinen i fråga? :)
Generellt sett håller jag mig långt borta från B&D.
Men om det är så att det är Bosch som tillverkar den åt B&D, så kan den ju vara ok. Bosch gör bra grejer, men risken är att den, även om den är tillverkad av Bosch, har klart sämre kvalitet i vissa delar. Det är inte helt ovanligt att en bra produkt tillverkas i en "snålvariant" där man ersatt vissa viktiga och kostsamma komponenter med billigare av klart sämre kvalitet.
 
thomasx skrev:
Det där med stranden låter inte som något jag skulle skriva, du får gärna referera till mitt uttalande med en länk i så fall, annars förefaller det som du stoppar dina ord i min mun.
Om du läser inlägget en gång till så ser du att det var en fråga till dig, inte ett citat, inte ett påstående och inte ord som stoppas i din mun. Frågetecknet på slutet är det som avslöjar att det går bra att svara ja eller nej.


Precis som noismaker skriver så är inte trycket av högsta betydelse när man läser specifikationen på en tvätt.
 
Redigerat:
Blev BD:en på Siba. Håller den i ett par år så är jag nöjd.
Har åkt på en redig mansförkylning så jag har inte ens orkat packa upp den, men ska testas i slutet på veckan. Återkommer till det!

Tack alla som deltagit i tråden

//s
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.