Jag la för något år sedan ett laminatgolv i kök och hall. Nu ser jag att golvet har en tendens att resa sig i vissa skarvar.
På några ställen har jag varit oaktsam och haft blöta fläckar som legat en tid. På dessa ställen har skarven mellan laminat skivorna svällt och blivit rejält ful :'( .
När det väl sen torkat igen så går det inte tillbaka.
Golvet är limmat med vanligt vitlim i skarvarna.

Även den vanliga våttorkningen tenderar att påverka skarvarna, något måste göras.

Är det någon som har tips om hur jag kan göra golvet (skarvarna) mer fuktåliga?
Jag har funderat på polish eller vax men är inte övertygad om det hjälper.

Någon som har några förslag!
 
Tyvärr går det inte att trolla bort defekterna. När de ser för hemska ut, är det bara att byta ut golvet. :'(
 
Jag kanske uttryckte mig lite vagt. Jag kan inte trolla bort defekterna, så långt ok.
Men jag skulle vilja pensla skarvarna på det lagda golvet med något UNDERMEDEL som gör att fukt inte sugs in i dom.

Finns detta UNDERMEDEL? (Olja ,vax polish?)

//Classe
 
När man lägger laminatgolv bör man vara noga med att lägga en sträng trälim innan man slår ihop dem, just för att täta springan mot eventuell fukt. Kärnan är ju i de många fall gjord av sammanpressade cellulosafibrer som i många fall inte alls är fukttålig.

Om du fått springa pga fukt så kan du ju alltid dra en sträng trälim i springan.
 
  • Gilla
CeciliaAnjuna
  • Laddar…
Hallo.
Får man fråga vad de e för laminatgolv? Ofta om man slått rätt på plankan vid läggning så får man en liten resning av hdf/mdf kärnan å sen e de kört.
 
Jag kommer inte ihåg detaljerna men troligtvis är det MDF i kärnan.
Det är ett ganska tunt golv och billigt. Det kanske är det som straffar sig nu.
Din andra kommentar är helt korrekt att skarvarna blir fula om man slår ihop dom för hårt. Det har jag nog lyckats undvika.
Vid läggningen lades en vit-limsträng som ofta kröp upp lite så den fick torkas bort. Uppenbarligen räcker inte vitlim som fuktskydd.
 
Vi lade in Pergo family (billigt) i en hall för ett antal år sedan (1998 ), men det reste sig som du säger. Detta skedde redan efter 2-3 år. Vi hade annat att stå i då så vi levde med det. Huset är nu sålt, men hade vi bott kvar hade jag bytt ut golvet.
Vi pratade med en golvfirma när vi lade nytt golv förra året i det nya huset. Tydligen har Pergo family utgått pga av just dessa problem, men dagens golv har betydligt bättre motståndskraft.

Jag såg på Bauhaus att det fanns en typ av fogmassa som man lägger i noten i "click" golv för att skydda mot fukt i skarvarna.
 
Ett tips är att lägga click guard i mellan skivorna det finns och köpa på k-rauta och byggmax för en 50 kr tuben
 
  • Gilla
CeciliaAnjuna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.