Hej, ska renovera tvättstugan och hade tänkt mig el golvvärme och klinkers som golv och sockel. just nu har jag bara betongplattan som golv.

Jag vill isolera betongplattan först för att inte jag ska få problem med fuktvandring i övriga delar av ekonomidelen där tvättstugan ligger och för att inte ge maskarna för varmt och mysigt. :D

Jag har försökt läsa på lite och många rekommenderar EPSbetong. Tycker det drar iväg prismässigt med EPS och det ska tydligen inte isolera lika bra som cellplast och vill därför hitta en lösning med cellplast istället.

Mina farhågor är att om jag lägger cellplast direkt på betongplattan och sedan gjuter betong och/eller(?) flytspacklar på cellplasten och sen lägger klinkers är att det kommer spricka i fogarna där golv och sockel möts, att det hela kommer röra sig för mycket dvs.

Kanske ska börja ställa fråga, kan jag använda cellplast eller är det helt enkelt EPS som gäller?
 
vill tillägga att jag inte vill bygga upp golvet mer än runt 6cm för takhödens skull.
 
Flytspackel har ju ingen egen bärighet så där trampar du igenom och genom cellplasten vid punktbelastnig. Stora klinkerplattor kan fördela vikten en del men frågan är hur mycket.
Ta en cellplastskiva, lägg på en klinkerplatta och gå på det så ser du hur mycket det säckar ihop eller inte.
 
Om du lägger armering i betongen/flytspacklet bör det inte vara något problem, tror jag. Någon som vet bättre kanske kan bekräfta. Men helt klart värt att kolla upp. De bör ju veta det där du köper materialet, om du väljer en bra butik ;)

Kolla även på Ebeco och deras sortiment, de har en del bra lösningar för att ordna golvvärme med låg bygghöjd.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ta en cellplastskiva, lägg på en klinkerplatta och gå på det så ser du hur mycket det säckar ihop eller inte.
Ingenting, är jag övertygad om ;) ( Så länge du inte lägger all belastning längst ut i hörnet på klinkersplattan)

Men jag håller ändå med om att det kan vara en risk om flytspacklet är för tunnt. Dock så ska man tänka på att cellplast har en enorm bärighet, (vi bygger såväl hela hus som stora motorvägar på det ;) ) utom just vid punktbelastning. Men den kraftfördelning som kakelplattor och flytspackel ger tror jag räcker väldigt långt.
 
Vad tror ni om risken för att fogarna spricker? Hade det varit ett annat rum hade jag struntar i klinkersockel och kanske haft ett flytande golv med klinker. Men vad tror ni?
 
Henriku skrev:
Vad tror ni om risken för att fogarna spricker? Hade det varit ett annat rum hade jag struntar i klinkersockel och kanske haft ett flytande golv med klinker. Men vad tror ni?
Lägg en mjukfog i övergången golv sockel, så bör det inte vara något problem, antar jag.
 
Men en höjning av 6 cm inklusive klinkers samt spackel innebär att isolerings lagret blir tunt är det ens värt jobbet med så tunn isolering ?
 
Ja okej 6cm är inte skrivet i sten, det är låglutande tak och tvättstugan är där taket är som högst. 6cm i rummen bredvid är gränsen innan det blir för låg takhöjd. Ville ha samma nivå på golven överallt :) men ja, nån cm till går bra utan problem.
 
Behöver du ha golvvärme i tvättstugan ?
 
S
Du lär behöva ha utomhusklassat flytspackel om du inte har något kapillärbrytande skikt.

Jag tycker också att du ska fundera på om du behöver ha golvvärme.
 
man tillbringar mycket tid där, varje dag ska det tvättas och då är det behagligt med elgolvvärme. Vi ska även göra tvättstugan till groventré och då dunstar exempelvis vatten från snöiga skor bort snabbare.
 
Hur värms huset i övrigt tänker på varför ni funderar på el golvvärme ?
 
islander: platonmattans isolerförmåga är väl 0? den är som jag förstår till för att ventilera genom att nä man går på golvet så ska mattan "pumpa" ut luft. Tydligen fungerar det inte värst bra :p

Smurfen72: Vi har direkt el som uppvärming i huset.

Talade för en stund sen med en plattsättare som tycker isolering är onödigt då man inte tjänar så mycket på det rent uppvärmingsmässigt. alltså kostnaden av att isolera kontra energin man spar.
Tror därför jag struntar i att isolera. då slipper jag höja golvet värst mycket heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.