Hej,
Grannen var på mig för ett tag sedan om att de tyckte vi skulle sätta upp ett staket mellan oss, då tomtgränsen består av berg så går det inte direkt odla något.
Jag tyckte det lät som en vettig ide så har skissat och funderat en del hur jag skulle vilja ha det.
Nu helt plötsligt så vill inte grannen stå för några kostnader, jag skiter egentligen i vilket då det rör sig om några 1000kr och arbetet hade jag räknat med att jag får göra själv ändå.

Så det bli ett enkelt staket 110cm högt med liggande ribbor, 110cm är det maximala vi får bygga här utan bygglov, det byggs i tomtgränsen och ribborna blir åt mitt håll eftersom jag betalar, vill grannen sedan sätta ribbor på sin sida med så får han stå för detta själv.
Sist vi pratade så fick jag bara att "gör som du vill" och då gör jag det..

Men det jag började fundera över är om man behöver förtydliga vad som gäller med staketet när vi sätter det på tomtgränsen för att undvika tjafs i framtiden, brukar man skriva nått grannar emellan eller är det inget att fundera över?
Likt man gör om man bygger nått annat nära tomtgränsen.

Vad säger experterna, behöver man göra nått dokument om vad vi är överens om?
 
Ja absolut!! Ni måste skriva ett dokument om hur det förhåller sig. Tänk om nån vill ta ner det sen efter 5 år....Vem ska stå för underhållet osv...om du ska göra det så måste du kunna gå in runt på hans tomt..osv..
 
Ställ det 10cm in på din tomt så kan grannen tycka bäst han vill!

Då kommer det aldrig bli några komplikationer!
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Lutte skrev:
Ställ det 10cm in på din tomt så kan grannen tycka bäst han vill!

Då kommer det aldrig bli några komplikationer!
Tycker det känns onödigt, dels så blir det väldigt mycket mer arbete för varje cm längre in det blir på min tomt, det räcker för övrigt inte med 10cm eftersom det ska vara en 25cm bred betongklack i botten på det hela, det är på krönet av en brant klippa och jag har kört på 40-50cm jord på min sida av toppen, toppen på berget är tämligen fritt och lätt att jobba med där tomtgränsen går, men 30-40cm in på min tomt så är det väldigt djupt med matjord innan man når berget, det lutar nog en halvmeter per meter eller nått ner i min trädgård.
Tanken är att göra en betongklack på krönet och sen fylla upp med matjord och göra gräsmatta på så stor yta som möjligt. sen fyller inte staket samma funktion om det komemr längre in på min tomt eftersom det då blir lägre mot grannens sida och insynsskyddet halveras pga nedåtlutningen i min trädgård.

Och att det ska upp ett staket är vi överens om, det är mest att han inte vill vara med och dela kostnaden som jag tycker är rimligt att man gör som grannar om båda är överens om vad som ska göras.
Jag skiter dock i pengarna men att offra av min trädgård känns som ett steg för långt.

Jag kan ju dock inte vara ensam om att ha staket i tomtgränsen?
 
Redigerat:
Byggde staket med nya grannarna nyligen som har 2 hundar. Vi gick med på ett hyffsat tätt staket med tryckat 22*120. Dem köpte materialet och fick även den höjden dem ville för att hundarna inte skulle kunna hoppa över.

Vi skrev inget. Beror väl helt på vem som man har som granne.

Den andra grannen planterade vi thujahäck, satte den 1 m in på min tomt då vi ändå inte använder den sidan och han har sin altan där och får mer utrymme. Vi skrev ett servitut som gäller så länge han bor där. Vill nästa som flytta in använda så tar vi det med dem då jag äger 1 m av hans gräsmatta.
 
Ett dokument er emellan är aldrig fel om staketet sätts i tomtgräns. Speciellt viktigt om en av fastigheterna säljs.
 
Hemmakatten
I vårt förra hus rev vi ner planket mellan oss och en granne och byggde nytt plank tillsammans och delade på kostnaden. Det här var innan jag blev medlem på byggahus och började läsa om alla hemskheter som kan inträffa mellan grannar, så vi arbetade bra och trevligt tillsammans utan att skriva några papper. Och upptäckte efteråt här på byggahus att vi borde ha ansökt om bygglov fast vi byggde ett likadant plank.
 
Jag skrev detta avtal mellan mig och grannen efter att vi tillsammans byggt en spalje/plank mellan våra trädgårdar:
http://goo.gl/jo51bH
Det står på min fastighet, men vi delade lika på kostnaden. Så det är för reglera att beslut om det skall tas gemensamt, samt att vi delar på underhållet.
 
Trist att behöva bo granne med "Ove Sundberg" som vill ha saker men vill inte betala.
 
Stuff skrev:
Trist att behöva bo granne med "Ove Sundberg" som vill ha saker men vill inte betala.
Tänkte samma sak. Grannen vill ha staket, men inte pröjsa. Så snålt
 
Sätt det några cm in på din tomt och håll dig under kommunens regler för höjd.
Så är det helt ditt staket utan tjafs.
Det är mitt absoluta råd.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
harry73
Om staketet står på din sida gränsen och den fina sida är mot dig, då är det tydligt att staketet är dit även om betongklackarna skulle inkräkta på grannens tomt. Är det dit staket, får grannen inte bara ta bort det, även om det för en liten del inkräktar på hans tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.