Hej!
Någon som har tips på hur man på bästa sätt får snygga snitt när man skall kapa laminatskivor, i mitt fall hyllplan?
Cirkelsåg?
Sticksåg?
Fogsvansen?
Tacksam för tips!
 
Fogsvans. Ev. med påspänd geringslåda. Det finns en sorts såghållare som man kan spänna fast på arbetsstycket i lite olika utföranden på byggmarknaderna.

Alternativt, så blir det skitsnyggt när man sågar med en riktig proffscirkelsåg (typ Festo). Dom har en linjal man spänner fast på "objektet", sedan linjärkullager i själva sågen. Man kan i princip köra sågen med lillfingret, och det blir ett exakt skär. Har en känsla av att klingan wobblar lite på "vanliga" sågar, inte på en Festo. Fick låna en sådan en gång.
 
Skivan är 60 cm bred, så gereringslåda känns inte aktuellt. Innehar ingen proffscirkelsåg heller. Bara en vanlig standard. Misstänker att den flisar för mycket.. Tejpa?
Mer hobbylika tips?
 
Njaa, kolla in dom där "såghållarna" jag har sett. Dom ser ut mer som en styrarm man spänner fast. Jag tror att en sådan mycket väl kan hjälpa dig att styra sågen åtminstonde nästan hela vägen. Sista biten "styr sig själv", sågen följer spåret. Så har man bara lyckats få de första 20-30 cm helt rätt (och det hjälper armen dig med), så blir det rätt åtminstonde lika långt till.

Men skall du såga många, och om du har höga krav, så se om det inte går att hyra riktiga grejor.
 
Jag byggde skåpstommar till mitt kök av laminatskivor och använde MDT-skivor till luckor och använde en gammal härke till cirkelsåg. Det blev bra resultat. ;D

Du kan använda en rak bräda (eller lång smal rak annan vad som helst) och spänna fast med vanliga tvingar på laminatskivan. Sedan låter du cirkelsågen löpa längs denna. Själv var jag lite hysterisk och byggde en "räls" av två prallella brädor som sågens bord passade precis mellan. :p

Se också till att cirkelsågen bara precis når igenom skivan så blir det inget fnas (söndersågat laminat) på undersidan av skivan.
 
Jag har länge kört med ovanstående metod med följande tillägg.

Man limmar fast masonite eller plywod på undersidan av brädan, så att den sticker ut åt det hållet sågen skall stödja mot. Utsticket akall vara någon cm mer än avståndet mellan kanten och bladet på cirkelsågen.

Innan man använder denna hemmagjorda linjag första gången så kör man sågen en gång längs brädan. Då sågar man bort överflödet och får linjalen anpassad till såg och klinga.

När man sedan använder den så lägger man linjalen så att utsticket ligger längs mad linjen. Spänner fast brädan och sågar med ett lätt tryck mot brädan.

Då blir det rakt och fint med nästan samma precition som en festo såg.
 
Tejp är definivt bra för att minska flisning/urslag. Maskeringstejp duger gått.

En fintandad klinga är inte heller helt fel.
 
Tack för alla tips!
Skall ge mig i kast med en skiva inom kort.
Har tänkt offra en bit på en skiva för att testa fram bästa resultat med era angivna förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.