Har en AM 320 som nu rullat exakt 100 timmar. Den har redan hunnit repareras 3 ggr på grund av att laddsystemproblem kommer upp som felmeddelande i displayen. Köptes i maj på och kopplades in efter några veckor. Inget att anmärka på till en början men ganska snart började felkod laddsystemproblem dyka upp i display under laddning varje laddning. Senare kom samma problem upp även under färd.

Jag lämnade in den hos lokala reparatören där den ej är inköpt.

Första gången bytte de batteri, andra gången bytte de styrkort och nu tredje gången har de bytt både batteri och styrkort. Börjar bli ganska trött på detta nu. Ringer man HQ kundtjänst får man ingen service utan hänvisar till verkstad eller ÅF. Verkstan säger att de ej tjänar några pengar på att garantireparera AM och vill helst inte befatta sig med klippare som är inköpta från andra återförsäljare. De har som policy att reparera AM sålda av konkurrenter sist.

Som sagt, nu har den lagats för tredje gången. Jag skall provköra den och se om det kommer upp igen. När man googlar felet oavsett menyspråk svenska eller engelska får jag knappt upp någon information. I bruksanvisningen står inte felkoden ens med?

Är det någon annan som har erfarenhet av detta fel? Vad orsakar det?
 
Har dom kollat upp transformatorn? Det har ju varit strul med ett par stycken.
 
quick skrev:
Har dom kollat upp transformatorn? Det har ju varit strul med ett par stycken.

Ja det har de. De bad mig ta med hus och transformator idag. De tittade på sladden, lyssnade på transformatorn och gjorde diagnostiskt test på klipparen i laddstationen. Inga grundligare undersökningar av laddstationen.

320:n är ute och klipper just nu faktiskt. Kan ta några veckor innan felet kommer igen....
 
  • Gilla
Mogate
  • Laddar…
Prova att kontakta ditt inköpsställe, alt. begär att få den utbytt av dem om verkstaden de hänvisar till har svårt att lösa problemet.

Det är ju dem du köpt den av du har ditt avtal med, så det är de som ska lösa det.
 
Normalt sett har man rätt att häva köpet när återförsäljaren haft tre försök på sig att åtgärda samma fel, dock vet jag inte hur det blir när man köpt maskinen hos en återförsäljare och lämnat den till en annan för reparation.
 
Jag har fått den utbytt, även den nya strular. Har haft den nya på verkstad två gånger och den är fortfarande inte bra. Dock inte samma problem. Husqvarna verkar ha stora problem med sina Automower.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Hej,
har också haft mycket strul med "laddsystemproblem". med en 330X inköpt 2015.
Min första 330x fick detta tillslut var 5 minut. Fick slutligen en ny maskin som inte hade detta fel på nästan 700 timmar, men har nu börjat dyka upp varje natt.

Jag har en teori om hur detta uppkommer:

När min klippare kör på raka ytor uppkommer detta i stort sett aldrig. Men när den går nedför slänter så inträffar det. Jag funderar på om det är relaterat till antingen elmotorn eller någon styrkrets. En elmotor är ju samma sak som en generator. Dvs matar man in ström i motorn så går motorn. Men om klipparen börjar mata ut ström från motorn när den "rullar" nedför, så laddar den ström och jag funderar på om det är här problemet uppkommer.

Har du mycket slänter på din tomt?
 
Jag fick tillslut efter mkt krabb, kravbrev och hot om ARN pengarna tillbaka. Felet åtgärdades aldrig av reparatören, fick inget större förtroende för deras service. Efter en del ringande fick jag kontakt med en ansvarig på HQ. Han berättade att felet sitter i ett styrkort i laddstationen som i sin tur förstör styrkortet i klipparen.

Jag köpte mig nästkommande säsong en 420 och nu har den gått utan problem.

Jag var också inne på att sluttningarna hade med felet att göra, men HQ avfärdade det helt.

Inte särskilt imponerad av HQ serviceorganisation. Bara för att jag var en knepig kund och hade en trasig klippare och inte köpt den av de som repade klipparen satte de mig längst bak i reparationskön. Ett servicetänk man inte ser på så många håll. De kastade rätt mkt skit på HQ som firma med.... Struntade fullständigt i kunden som hamnade i kläm som du förstår.




Magnus Juven skrev:
Hej,
har också haft mycket strul med "laddsystemproblem". med en 330X inköpt 2015.
Min första 330x fick detta tillslut var 5 minut. Fick slutligen en ny maskin som inte hade detta fel på nästan 700 timmar, men har nu börjat dyka upp varje natt.

Jag har en teori om hur detta uppkommer:

När min klippare kör på raka ytor uppkommer detta i stort sett aldrig. Men när den går nedför slänter så inträffar det. Jag funderar på om det är relaterat till antingen elmotorn eller någon styrkrets. En elmotor är ju samma sak som en generator. Dvs matar man in ström i motorn så går motorn. Men om klipparen börjar mata ut ström från motorn när den "rullar" nedför, så laddar den ström och jag funderar på om det är här problemet uppkommer.

Har du mycket slänter på din tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.