Har gipsvägg och golvgips vilket system ska man välja för att få ett tätt system och vad innehåller det ?
Badrummet är på övreplan och ligger på träbjälklager med golvvärme..

Maxit har ett system här vilket ska man följa ? ...
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/satta_kakel_klinker.pdf

 
C
Systemen ser lite olika ut beroende på tillverkare. Det viktiga är att du väljer en tygodkänd konstruktion (se http://www.bkr.se/) och att du följer anvisningarna till punkt och pricka. Om tillverkarens instruktioner inte är glasklara så välj ett annat system!

Har själv använt CC Höganäs system (http://www.cchoganas.se/) vilket funkade utmärkt. Köpte direkt från Höganäsbutiken - bra pris, och trevlig och hjälpsam personal (t.ex. inget problem att returnera överblivet material). Har förstått att deras system även är populärt bland proffsen.

 
cpalm skrev:
Systemen ser lite olika ut beroende på tillverkare. Det viktiga är att du väljer en tygodkänd konstruktion (se [länk]) och att du följer anvisningarna till punkt och pricka. Om tillverkarens instruktioner inte är glasklara så välj ett annat system!

Har själv använt CC Höganäs system ([länk]) vilket funkade utmärkt. Köpte direkt från Höganäsbutiken - bra pris, och trevlig och hjälpsam personal (t.ex. inget problem att returnera överblivet material). Har förstått att deras system även är populärt bland proffsen.
Tackar vad betalade du per kvm inkl moms ?
 
C
Det var ett tag sedan nu och jag hittade tyvärr inte igen fakturan, så jag vet faktiskt inte riktigt.
Om jag minns rätt så betalade jag runt 4 000:- för ca 17m[sup]2[/sup] vägg och 3m[sup]2[/sup] golv, men då är även fix, fog och flytspackel inräknat samt att det blev material över till ytterligare ett antal m[sup]2[/sup].
Det enklaste kanske är att du ringer dem och ber om en prisuppgift?
 
Mapei kanske någon som kört med detta i badrummet?

1.Först Primer G På alla ytor utom tak.
2.Sen MapegumWPS (Ska finnas WP men vet inte skillnaden) detta endast på ytor   såsom i dush m,m . Eller ska man ha det på alla ytor också ?
 
Jag använder åxå Mapei och jag fick en riktigt bra beskrivning från min handlare, plus att han kom med tips och ideer om hur/vad som skulle göras.

Alla ytor utom taket ska tätskiktsbehandlas, ända fram till trösklar och dörr/fönsterfoder. I alla skarvar och över alla skruvskallar ska det användas förseglingsband tillsammans med gucka.

Kravet är att tätskiktet ska vara minst 1 mm och det innebär två lager gucka, men om du har träbjälklag rekomenderas tre lager för att vara säker.

Kolla www.mapei.se så hitar du all info du behöver.
 
Argorat skrev:
Jag använder åxå Mapei och jag fick en riktigt bra beskrivning från min handlare, plus att han kom med tips och ideer om hur/vad som skulle göras.

Alla ytor utom taket ska tätskiktsbehandlas, ända fram till trösklar och dörr/fönsterfoder. I alla skarvar och över alla skruvskallar ska det användas förseglingsband tillsammans med gucka.

Kravet är att tätskiktet ska vara minst 1 mm och det innebär två lager gucka, men om du har träbjälklag rekomenderas tre lager för att vara säker.

Kolla www.mapei.se så hitar du all info du behöver.
Förseglingsband ? heter det så hos mapei också ?
Gucka ? Är det Mapegum WPS ?
 
Ha, ha.... "gucka".... jag menar iallafall Mapegum WPS ;D.
Har hört/sett utrycket i samband med tätskikt så jag antog att det var det som avågs... och med tanke på konsistensen så.....
 
Hej.

"Gucka" är namnet vi yrkesmän använder(i alla fall här;-)).

Vid alla skarvar använder du sk "remsor", samt vi alla skruvrader. Din handlare vet vad du ska ha om du säger att du ska ha remsor(vita band, ser ut som vanliga spackerremsor). Du "guckar" först en gång, sedan sätter du remsorna(med gucka i botten, samt över remsorna). Jag brukar låta detta torka sedan, för att följa upp med ett lager gucka till över allt ihop. Vid rörgenomförningar använder du färdiga manschetter(finns också hos din handlare).

Tätskikt är ganska dyrt, så det är frestande att spara på detta steg. GÖR INTE DET. Det som kostar dig en tusenlapp nu, kan kosta dig tiotusentals kronor senare, om du snålar.

I vanliga fall brukar jag rekomendera att man man anlitar en fackman om man är tveksam hur man ska gå till väga...Kanske det är något att i alla fall fundera på. Det är mycket viktigt att det blir 100% rätt i alla steg när det gäller badrum

Mvh

Mhabbe
 
Tackar så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.