P
Jaha, första snön och kylan i skåne och vad upptäcker man?? Jo, fukt på alla fönster inomhus....  :-/Har precis avslutat ett bygge av toalett och dusch på våning 2 med därpå följande förändring av isolering - läs förbättring - och i stomme.
Det är inte våtutrymmet i sig som orsakar fuktproblemen, det är kollat, utan övervåningen har helt enkelt blivit för tät..... det var uppenbart där som huset hade sin ventilation tidigare.
Nu funderar man ju på hur man bäst sörjer för god luftväxling och var man skall placera ventilationen någonstans, någon som har erfarenhet av liknande??

Ska väl inte klaga - badrummet och omgivande rum blev otroligt bra i alla fall!
 
Humm..

lägg upp denna tråd under ventelations forumet i stället.. tror du får flera svar där..

Men det gäller att ha både bra TILL luft & bra FRÅN luft.. saknas något utav det så kan du få detta problem...

Har du en fläkt installerad i badrummet?
 
P
Jo tack, har kommit fram till att det beror på att frånluften minskades då övervåningen blev tätare (fanns ingen ångspärr i den delen) och därmed så minskade självdraget rejält. Har en fläkt i nya badrummet - med kallrasskydd.... tog bort detta igår em och öppnade dörren och märkte genast skillnad :).
Huset är som sagt från 07 med två murstockar, har nu konstaterat att alla imkanaler i murstockarna har pluggats och det blir ju inte mycket frånluft då...... :-/

Hmm, det är väl bara att se över och förbättra venten helt enkelt :cool:
 
har du självdrag så ska du inte ha en fläkt med kallras skydd..! iallfall vad jag har läst = kan ha fel..

fläkten bör gå jämt 24h.. men du får säkert bättre svar i ventelations forums delen..
 
eller om du lägger in inlägget i byggnadsvåd kanske. Har sett en del ventilationsfrågor där :)
 
Använder du bara dina murstockar, som det var tänkt från början, borde väl problemet lösa sig automatiskt.

Vi eldar i våra bägge eldstäder sisådär en 4-5 timmar om dygnet (mer på helgerna), och får massor av ventilation ut den vägen. Har snarast problem med att det blir för torrt inomhus.

Sen vore det väl intressant att veta hur hög RH du har inomhus också, billiga mätare finns ju att köpa. Och vad det är för några fönster du har, en del av problemen kan ju ligga där också.
 
Sara_B skrev:
Använder du bara dina murstockar, som det var tänkt från början, borde väl problemet lösa sig automatiskt. 

nja.. inte nödvändigt vis..  förr så badade man 2-3 gånger i månaden oavsett det behövdes eller ej..  ;) = vi har mycket högre luft fuktighet innomhus nu..

Förr så hade man ganska oeffektiva eldstäder som sög mycket luft & man eldade i stort sätt jämt efter som det annars blev kallt inne.. i dag eldar man några timmar/ dygn det räcker.. med "avanserad" syre tillförsel kontroll, vilket gör att veden brinner optimalt..

Sen så var det ju ganska dragit inne..  i dag änvänder vi tätningslister överallt så mycket det går ju mindra drag desto bättre..

summan av det hela är att vi i dag inte riktigt lever som vi gjorde förr.. och vi försöker ändra fullt fungerande hus till ekonomiska, bekväma slott  ;). Även husen blir nog tvungna att hänga med i takten för att klara sig..

Dock så ska man veta att alla hus är unika. Det som funkar jätte bra i ett hus funkar inte i ett annat..

en sak är iallfall säkert det är kul med hus..  ;) :cool:
 
Per-Erik skrev:
nja.. inte nödvändigt vis..  förr så badade man 2-3 gånger i månaden oavsett det behövdes eller ej..  ;) = vi har mycket högre luft fuktighet innomhus nu..
Iofs har du en viktig poäng, alltså att ursprungskonstruktionerna inte nödvändigtvis fungerar bra när man ändrar användningssättet, men just detta exempel är väl ändå inget vidare?

Jag resonerar såhär: Ska man nödvändigtvis klämma in badrum, tvättstuga etc. inuti ett gammalt hus är detta förstås ett helt nytt tillägg, som ställer helt nya krav och nya konstruktioner. Man måste då i ganska stor utsträckning "kapsla in" denna nya, fuktiga verksamhet, och ha toppbra ventilation in och ut ur detta utrymme, så att den enorma mängd fukt som bildas alls inte kommer ut i resten av huset. I verkligheten tror jag att det oftast är bäst att förlägga sådana nymodigheter i ett tillbygge "utanför" det gamla huset, så kan man hållas där med all vattenånga och läckande rör, och slippa få in detta i ursprungshuset.

Alltså ska bad, tvätt etc. knappast påverka det gamla huset alls, och därmed faller ju argumentet. Däremot hur stor ventilationseffekt man får när man, som du mycket riktigt påpekar, "bara" eldar 4 timmar per dygn, och dessutom har en aning tätare än man haft förut är intressant. Jag upplever att det funkar mkt bra hos oss, vad har ni andra för erfarenheter?  
 
Sara_B skrev:
Iofs har du en viktig poäng, alltså att ursprungskonstruktionerna inte nödvändigtvis fungerar bra när man ändrar användningssättet, men just detta exempel är väl ändå inget vidare?

Jag resonerar såhär: Ska man nödvändigtvis klämma in badrum, tvättstuga etc. inuti ett gammalt hus är detta förstås ett helt nytt tillägg, som ställer helt nya krav och nya konstruktioner. Man måste då i ganska stor utsträckning "kapsla in" denna nya, fuktiga verksamhet, och ha toppbra ventilation in och ut ur detta utrymme, så att den enorma mängd fukt som bildas alls inte kommer ut i resten av huset. I verkligheten tror jag att det oftast är bäst att förlägga sådana nymodigheter i ett tillbygge "utanför" det gamla huset, så kan man hållas där med all vattenånga och läckande rör, och slippa få in detta i ursprungshuset.

Alltså ska bad, tvätt etc. knappast påverka det gamla huset alls, och därmed faller ju argumentet. Däremot hur stor ventilationseffekt man får när man, som du mycket riktigt påpekar, "bara" eldar 4 timmar per dygn, och dessutom har en aning tätare än man haft förut är intressant. Jag upplever att det funkar mkt bra hos oss, vad har ni andra för erfarenheter?  
Vi är ju hyffsat överänns tycker jag.. :)

Exemplet jag gav, var en "liten" överdrift (notera mina "") det kan jag hålla med om.. men om du frågar hur ofta gammla människor badar/duchar i dag och sedan frågar en 25 åring.. så skiljer sig nog svaret otroligt mycket..

Våran besiktningsman sa att "ni kan nog räkna med att ni kommer dra ca 30% mer vatten änn dom förra ägarna.." (dom förra var runt 80år) och anledning berode på att "unga" människor duchar mer & längre änn vad äldre gör.. varje dag eller åt minstånde varrannan dag..

Sen kan jag med handen på hjärtat inte säga om vi drar 30% mer eller ej.. har ingen koll på det. ::)

Det borde ju innebära att luftfuktigheten ökar också en del? men inte ventelationen.. Dessutom har vi det nog varmare innomhus nu änn dom förra ägarna.. Varmluft kan bära mera fukt..

Givetvis så är det ju bäst att bygga ut och göra allt där.. men dom flesta renoverar nog det som redan finns.. eller utnyttjar dom rummen som redan finns.. lika så ökar man på isoleringen...

Dem flesta har nog bra erfarenheter av just självdrag.. Men så har nog dom flesta inte mätt kvaliten på luften innomhus.. Sen har dom flesta troligen inte någon större koll på hur det ser ut på vinden.. Det är ju framför allt vinden som tar stryk vid undermålig ventelation innomhus inte människan.

Själv så har jag självdrag, ingen badrums fläkt, och jag har inte mätt kvaliten på luften. Och det verkar funka bra hos mig.. :)
Men om jag skulle förändra något tex mera isolering på vinden så behöver jag troligen öka min innomhus ventelation.. för att få ut den fuktiga luften som alltid finns innomhus..

Det jag igentligen vill säga är att Självdrag är inte dåligt, men det kan lätt bli en övertro & framför allt något som man glömmer bort när man gör om. Vi lever i 2000-talet och bor som man gjorde när huset byggdes (-1960).. Det går inte riktigt ihop igentligen.

Villor som har F-Luft (från luft ventelation) kan ju ha problem med för torr luft innomhus vilket inte är så ovanligt.. säkert lika vanligt som möggel på vinden på en villa med självdragsventelation...

Det är inte så lätt med ventelation.. Det finns många sätt alla är mer eller mindre rätt.
Jag rekomenderar lite överventeliation i stället för att changsa med ventelationen. ;)
jag hoppas jag rekomenderar rätt ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.