Jag har stängt av min robot temporärt för att jag har snickare på tomten och de lämnar rivmaterial på gräsmattan.

Två dagar tog det innan sorken hade grävt hål i gräsmattan, jag har inte haft några hål sedan vintersäsongen.

Nog för att jag tidigare märkt att sorken inte börjar gräva förrän klipparen stängs av på hösten, men detta var ju rent löjligt snabbt.

Har införskaffat billiga solcellsdrivna sorkskrämmor från Kina som av en händelse kom just idag. Hoppas att de hjälper nu när klipparen står still. En kompis hade dock haft lycka med USA denna modell...
 
USA? Har du autocorrect eller? :p
 
mexitegel skrev:
USA? Har du autocorrect eller? :p
Ja, det skulle varit "just"

Jag hatar autocorrect! Jag kan inte leva utan autocorrect i mobil och på platta. Men jag hatar verkligen autocorrect...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad är det för modell du fått tag i?
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Ok, har en misstänkt åkersork i utkanten av gräsmattan och man vet ju inte vad den rackarn hittar på när mowern går i ide. Katten är helt rudis på att fånga så vi får lita på tekniken istället :D
 
Hur gick det med sorkskrämmorna?

Jag behöver göra nått, gräsmattan har säckat ~20cm på ett ställe och de är ett par sorkhål där...

Funderar på Vindsnurra tex. https://www.balkongshoppen.se/tradgardsprodukter/vindsnurror/viento-vindsnurra-1

Eller som du, solcellsdriva skrämmare

Men gräva ner en Betongvibbra som går på timer borde skrämma skiten ur dom också va!!? tex. Blligaste jag hittade... http://www.xtrading.se/bygg-anlaggning/betongvibrator-el.html

Ska tilläggas att jag har gräsklipparrrobot och det känns som om de jävlarna gräver sönder mattan vintertid :confused:
 
Jag har haft lite sork i vinter också, de undviker området närmast sorkskrämmorna, men det känns som att skrämmorna bara räcker ca fem meter. Men det blev helt klart bättre, det blev det. I höst skall jag sätta ut dem i gräsmattan istället för i kanten av densamma. Jag märkte dock att de laddade dåligt i december och januari, men nu piper/surrar de för fullt igen.

Jag har inte sett till ett enda nytt hål efter det att robotklipparen kom ut, så den fortsätter att vara effektiv mot sorken.

Jag har inventerat jordmånen där sorken trivs och de gillar inte alls lera, utan de finns bara där det finns multnande grästuvor och annat mer "lättgrävt" under gräsmattan. De verkar gilla nedgrävda stenar då det ger fasta väggar för gångarna som inte rasar in. De trivs inte heller där vatten kan bli stående, så det är i princip enbart där jag har ett dike utanför gräsmattan som de gräver gångar. Det verkar till och med som om de gräver dräneringsgångar ut till diket i tillägg till de gångar där de själva bor. På en del av tomten som de grävde upp totalt för några år sedan så fyllde jag ut med sand från en gammal sandhög innan jag lade på ny jord. Denna del av tomten har sedan dess fått vara ifred.

Om jag inte får bukt med dem snart så kommer jag att gräva upp den del av gräsmattan där de trivs och lägga om den. Jag har iofs en alternativ plan också och det är att täcka diket i tomtgräns, dvs lägga i dräneringsrör och sedan fylla upp det med stenkross för att på det sättet inte ge sorken någon väg in till gräsmattan. Jag vet inte om det skulle fungera, men det borde hjälpa i alla fall.

En sak till, när jag drar igång robotklipparen på våren så sticker åkersorken över till grannens tomt. Han är inte helt övertygad om att detta är är så bra, jag har dock föreslagit att han skall köpa en robot han också, men det vill han inte...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tack för utförligt svar
 
Är man inte blödig så funkar en kolsyresläckare modell äldre med kran utmärkt. Man stoppar ner munstycket i närmsta hål och skruvar upp ventilen såpass mycket att det väser lite. Gasen strömmar då ner genom hålet och via tunnlarna till den lägsta punkten och tränger sedan undan allt syre så de sorkar som dröjer sig kvar dör av syrebrist.

En snabbare men något våldsammare metod är att göra med acetylen och syre från en gassvets, men då får man vara en bit bort när man tänder på gasen då det smäller rätt kraftigt om gångarna är långa eller många.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är väl mer brukligt att hälla ner kalciumkarbid och vattna?

Då frigörs acetylen som fyller gångarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.