Hur går jag till väga då jag ska dra ny el i ett hus som är byggt på 1920 på väggarna sitter nu massonite ska jag sätta ny gips på väggarna och sänka in ett vp rör? eller måste jag regla upp väggarna? sen sätt gipps? eller!? nån som har ett bra tipps? :)
 
Det beror helt på hur mkt. jobb du har tänkt att lägga ned.

Alternativ

1: Fräsa spår i väggarna och lägga flex-slang/vprör, montera gips ovanpå.

2: Regla upp med tunn läkt på väggarna och lägg flex-slang/vprör i den "nya"väggen, på med gips.

3: Klamra utanpåliggande el.

Verktyg att använda för fräsning är sågklinga, stämjärn, har hört en del som kör med motorsåg ;D
 
Kan vara problem att fräsa i spånfyllda väggar dock...

Och ytterligare problem kan det bli om man fräser igenom ångspärren.
 
20-talshus har väl sällan (aldrig?) ångspärr? Inte mitt i alla fall...
 
så det som återstår är då att lägga en tunn läkt och sen gipsplattor alltså!.
 
jag antar att under massonite är det säkert spåntat virke. under det kommer väll spånet..
 
Varför inte undersöka väggen? Ibland kan det vara lätt att titta på kallvinden om man gräver sig ner lite. Annars brukar det gå att se bakom diskbänken eller vid nån rörgenomföring. I sista hand får du helt enkelt borra ett hål.

Mycket jobb att regla och lägga skivor... såvida inte väggarna är hemskt ojämna och skall tapetseras om då det ju är fördel med gips.

Utanpåliggande el är helt uteslutet?
 
vissa av dom är rätt ojämna! om man sätter tunna reglar och gipps behöver jag isolera med nått då? eller är det risk för kondensbildning å skit?
utanpåliggande el är ju inte så supersnyggt direkt.:)
 
Drar man med förstånd och tanle bakom så behöver inte utanpå liggande ström vara så fult. Detta kan nästan ha lite charm tycker jag. Större problem är det när det ska dit tele, Lan kabel och högtalarkabel oxå då blir det inte snyggt. Fördelen med de sist nämnda är ju att där kan man ju dra lite som man vill. ;)
 
W
Har iförsig en hus från 1904 men det e väll sak samma. Vi håller just nu på att gömma all el och det görs genom att fräsa in den i väggarna (blir kanon bra och e lätt) en del dras på kall vindarna vilket oxo e lätt. Vi drar även en hel del under golven, men det förutsätter ju att du kan lyfta dem, alternativt lägga nya (vilket vi gör). Tycker absolut inte du ska sätta in gips och massa moderna material i ett 20-tals hus. Det kommer du ångra tror jag.
 
Fräste du in vp ledningar? hur gick du tillväga då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.