Hej på alla!
Vi ska sätta in en extremt snålspolande toalett på landet. Vi har kommit fram till två alternativ, en svensk modell som heter Eco-vac och en norsk modell som heter JETS.

Vi har läst på om båda och hört att Eco-vac haft barnsjukdommar och en del problem med deras system. Enligt tillverkaren så är det åtgärdat nu. Jets är lite dyrare och principen omvänd, dvs att vaccumpumpen sitter inne i huset till skillnad från Eco-vac där den sitter ute på den slutna tanken.

Synpunkter och erfarenheter skulle var bra. Särskilt om den norska JETS.
Om det varit några problem, driftstörningar osv.

Tacksamm för svar.
 
Ser att du ställde frågan för längesedan men mitt svar kanske kan vara relevant för andra. Jag installerade en Jets under 2011 kopplade till fyra toaletter. Pumpen sitter mitt inne i huset. Visst hör man den när det spolar men det går fort över och ljudet är inte störande. Jämför tex med en vanlig toa som står och rinner ganska länge innan den är klar.

Helt lätt att installera den var det inte men det har gått. Det jag uppskattade var att man kunde använda vanliga 50 mm avloppsrör mellan toan och pumpen. Att installera 50 mm slang upp till tex andra våningen hade inte funkat.

Vi har haft mycket problem med toaletterna under åren och haft många kontakter och möten med leverantören. Det är inte alltid som spolningen fungerar, dvs pumpen drar inte alltid igång men däremot fylls det alltid på 1/2 liter vatten i toaletten. Det har hänt att det blivit översvämmning faktiskt. Leverantören skyller på spänningsfall, vilket också är fallet ofta men inte alltid. Faktum är att den frekvensomvandlaren som sitter på pumpen är oerhört spänningskänslig. Vi fick en 12-volts version installerad vid ett tillfälle. Den fungerade mycket bättre, tom när det var strömavbrott. Jag skulle rekommendera att installera 12-voltsversionen om man bor på landet och har vid något tillfälle upplevt en blinkande lampa eller så.
 
Hallandsbyggaren skrev:
Ser att du ställde frågan för längesedan men mitt svar kanske kan vara relevant för andra. Jag installerade en Jets under 2011 kopplade till fyra toaletter. Pumpen sitter mitt inne i huset. Visst hör man den när det spolar men det går fort över och ljudet är inte störande. Jämför tex med en vanlig toa som står och rinner ganska länge innan den är klar.

Helt lätt att installera den var det inte men det har gått. Det jag uppskattade var att man kunde använda vanliga 50 mm avloppsrör mellan toan och pumpen. Att installera 50 mm slang upp till tex andra våningen hade inte funkat.

Vi har haft mycket problem med toaletterna under åren och haft många kontakter och möten med leverantören. Det är inte alltid som spolningen fungerar, dvs pumpen drar inte alltid igång men däremot fylls det alltid på 1/2 liter vatten i toaletten. Det har hänt att det blivit översvämmning faktiskt. Leverantören skyller på spänningsfall, vilket också är fallet ofta men inte alltid. Faktum är att den frekvensomvandlaren som sitter på pumpen är oerhört spänningskänslig. Vi fick en 12-volts version installerad vid ett tillfälle. Den fungerade mycket bättre, tom när det var strömavbrott. Jag skulle rekommendera att installera 12-voltsversionen om man bor på landet och har vid något tillfälle upplevt en blinkande lampa eller så.
Ska bygga hus och funderar på att installera Jets vakuumtoalett. Läste att du haft mycket problem med dom känns ju inte så bra om det inte funkar är man ju rätt körd. Svårt att ändra system när rören är ingjutna i plattan.
Eller har ni fått ordning på problemen?
 
Nja, får väl mitt svar bli. Vi har fått installerat ett 12 volt-system och det funkar allra oftast. Ibland blir det problem med att vattnet dras ut ur pumpen. Då får man ta isär systemet lite grann för att fylla på med vatten. Ett tips kan vara att man gör en renslucka precis innan pumpen så att det blir lätt att fylla på vatten. Det har jag gjort. Batteriet dras också ut ibland vilket också orsakar problem. Men sen tycker jag att du ska överväga något annat system som inte bygger på vaccum alls. Det är fruktansvärt udda som gör att installationen blir dyr. Du bygger in dig också i ett väldigt specifikt system. Vad händer tex om pumpen går sönder om 15 år och Jets inte längre finns kvar. Det blir inget roligt. Vad händer tex om du plötsligt får anslutning till kommunalt avlopp. Den anslutningen blir inte heller smärtfri. Vore jag som jag skulle jag satsa på helt vanliga spoltoaletter och ett reningsverk. Du är du säkrad för framtiden oavsett vilka förändringar det blir. Sätter du in vaccumtoaletter så dra in vanliga avloppsrör också. Då har du möjlighet att ändra i framtiden.
 
Kundservicen på Jets i GBG är inte heller den bästa, kan jag tillägga också...
 
Tack för snabbt svar, jag känner mig också tveksam till att göra sig beroende av ett system. Hade gärna haft vanlig toa och reningsverk men det är inte godkänt enl. Kommun
 
Jag tror att det inte alls det är hugget i sten från kommunens sida. Jag bor i Kungsbacka kommun och jag ångrar att jag inte tryckte på hårdare. Jag ser att grannar i området har andra lösningar. Fråga kommunen vilket ansvar de tar för teknikproblem och om det är kommunens roll att testa nya otestade tekniklösningar på sina invånare.
 
Jag ska ringa dom och höra, annars får jag ta det vidare till länsstyrelsen
 
jkjk skrev:
Jag ska ringa dom och höra, annars får jag ta det vidare till länsstyrelsen
Jag har en ECO-VAC som jag haft ett drygt halvår. Inga problem än så länge!
 
Ok har inte haft möjlighet att testa Wostmans ECO-VAC, bara provat Jets och när man slängde i mycket papper ( inte extremt) så funkade det inte utan man fick spola 2 ggr.. Hade varit intressant att testa den med men dom hade inget ställe på västkusten tror jag?
 
J jkjk skrev:
Ska bygga hus och funderar på att installera Jets vakuumtoalett. Läste att du haft mycket problem med dom känns ju inte så bra om det inte funkar är man ju rätt körd. Svårt att ändra system när rören är ingjutna i plattan.
Eller har ni fått ordning på problemen?
Gammalt inlägg men vi har numera kommunalt vatten inkopplat sen 2018. Vaccumtoaletterna är borta sen länge. Kan inte vara gladare :)
 
H Hallandsbyggaren skrev:
Ser att du ställde frågan för längesedan men mitt svar kanske kan vara relevant för andra. Jag installerade en Jets under 2011 kopplade till fyra toaletter. Pumpen sitter mitt inne i huset. Visst hör man den när det spolar men det går fort över och ljudet är inte störande. Jämför tex med en vanlig toa som står och rinner ganska länge innan den är klar.

Helt lätt att installera den var det inte men det har gått. Det jag uppskattade var att man kunde använda vanliga 50 mm avloppsrör mellan toan och pumpen. Att installera 50 mm slang upp till tex andra våningen hade inte funkat.

Vi har haft mycket problem med toaletterna under åren och haft många kontakter och möten med leverantören. Det är inte alltid som spolningen fungerar, dvs pumpen drar inte alltid igång men däremot fylls det alltid på 1/2 liter vatten i toaletten. Det har hänt att det blivit översvämmning faktiskt. Leverantören skyller på spänningsfall, vilket också är fallet ofta men inte alltid. Faktum är att den frekvensomvandlaren som sitter på pumpen är oerhört spänningskänslig. Vi fick en 12-volts version installerad vid ett tillfälle. Den fungerade mycket bättre, tom när det var strömavbrott. Jag skulle rekommendera att installera 12-voltsversionen om man bor på landet och har vid något tillfälle upplevt en blinkande lampa eller så.

Gammalt inlägg men vi har numera kommunalt vatten inkopplat sen 2018. Vaccumtoaletterna är borta sen länge. Kan inte vara gladare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.