Jag har funderingar på att installera en IHC-lösning i en blivande villa (Trivselhus). Jag har pratat med den elkonsult Trivselhus använder och han säger sig ha projekterat IHC-lösningar förut vad gäller kabeldragning etc, däremot har han inte specat upp de komponenter som sitter i elcentralen, utan hänvisar till elektriker för detta. Det jag helst vill är dock att få en materiallista så att jag kan köpa in material själv t.ex. från Danmark. Är det någon som kan tipsa om hur jag bör gå tillväga? Ska jag anlita en konsult som är "certifierad" på IHC? Nackdelen med detta är att jag inte betalar för den konsult Trivselhus anlitar. Kan Lexel eller någon annan hjälpa till med materiallista givet en projektteringsritning med uttag, brytare etc?

Janne
 
Se där... deja vu.

Jag byggde också med Trivselhus för ett par år sedan, och var i precis din situation då. Trivselhus egen elkonsult kände till IHC, men för vad Trivselhus betalar honom per hus så kan han inte göra mycket.

Jag frågade Lexel, som de hette då, hur de tyckte jag skulle projektera det, och fick då jag ett namn på ett företag som de trodde kunde hjälpa mig med projektering och grundprogrammering.

Han tog Trivselhus elritningar, gjorde om dem totalt, ritade kopplingsscheman för elcentralerna, fixade komponentlistor, och fixade en duktig rabatt hos en grossist för IHC-komponenterna. Det var nog tur, för med tanke på priserna på IHC-komponenter efter elektrikernas sedvanliga 300%:iga påslag så hade det inte varit möjligt att göra så mycket.

Tyvärr så var elektrikerna som skulle installera prylarna inte lika kompetenta som de var optimistiska, så det blev en del kvalitetsproblem med anslutningen av diverse aktorer och sensorer, som det heter. Det tog ett bra tag att reda ut på egen hand.

Mats Nordahl på http://www.tekniskabyran.se/ var det som projekterade, han kommer varmt rekommenderad.

Idealet hade varit att hitta en firma som kan stå för både projektering grundprogrammering och installation. Allt ansvar på ett ställe.
 
Jag har använt Elritarna AB som är Trivselhus partner .. iaf när vi köpte Trivselhus 1,5år sen.

Av dom får du en komplett ritning men IHC komponenterna får ju din elektriker se till vad som behövs. Jag tror inte att du kan köpa dina IHC komponenter själv och sen be en elektriker komma dit och "bara" göra jobbet, isåfall lägger dom på högre timpenning eller en högre offert.
 
Jag har precis installerat ett IHC-system själv i ett stort nybyggt hus.
I mitt fall insåg jag ganska tidigt att de priser som Schneider har i Sverige gjorde att det var det lönlöst att köpa här, även med sk feta rabatter. Eftersom jag bor nära Malmö, pinnade jag över till killen i Danmark (tar c:a 30min hemifrån) som säljer IHC och köpte rubbet av honom för en mycket billig peng.

Den sk projekteringen är lätt, för den kan du göra själv. Det ska vara:
a) Ett helt rör ifrån varje brytare till gruppcentralen.
b) Ett helt rör ifrån varje lampa till gruppcentralen.
b) Ett helt rör ifrån varje vägguttag till gruppcentralen.
Många rör blir det, men fattar inte hustillverkaren detta så är dom helt väck!!!

Svagströms och starkströmskablarna i rören (som du köper på Harald Nyborg skitbilligt) drar du och frun/sambon in själva under max en dag.

Kan du sen inte få tag i en elektriker som ställer upp på att koppla ihop det (utan kvitto) så heter jag Arne Weise...

PS Glöm inte att dra uttag till fönstersmygarna (Enligt TLövskogs tidiga arbeten och inlägg...). Jag har gjort det till varenda fönster och frun fullkomligt ÄLSKAR :pdet.
 
Precis som Timell skulle gjort det! Eventuellt kan frugan bli lite gnällig efter den första kilometern plaströr, menmen.

Det man missar med ovanstående metod är kanske överkurs, men det blir lite mer komplext när man behöver mer än en central, om centralerna ska distribueras ut för att minska rördragning, dimensionering av backupspänning, om man använder fler än 128 in/utgångar etc.

Att spänningssätta ett nybygge svart rekommenderas för övrigt inte, av bl a försäkringsmässiga skäl. Däremot kan man koppla ihop 24V-delen själv, om man vet vad man gör.

Att billigihc.dk är en välsignelse håller jag med om dock. En snabbjämförelse mellan elbutik.se och billigihc.dk gör .se 32-86% dyrare.

 
Jag har själv ett stort hus (se www.mattesritservice.com -> 'projekt' ->'..privat kund i Skåne') med två 'teknikrum', varför det blev en del överkurs för min del.

Mitt råd var för en normalvilla, där vem som helst klarar av att göra detta som jag beskrev. Jag blir så förbannad när jag tänker på alla dessa 'konsulter' etc som ska ha enorma summor och som beskriver hur oerhört svårt allting är. Det är för farao bara ett plaströr som ska dras med hyfsad precision, hur svårt kan det vara? Enligt min mening klarar 90% av befolkningen av att göra detta själv.

Vem skulle anlita en konsult för att tala om hur du ska rulla ut trädgårdslangen över din trädgård när du ska vattna?

Jag håller med till 100% att starkströmsinkoppling ska man inte syssla med själv, även om 'man vet'. Jag skulle inte vilja stå där med en kompis barn som har fått hjärtstillestånd för att det pillade på tvättmaskinen, det hade varit tunga minuter innan ambulansen kom...
 
Tostarp skrev:
Den sk projekteringen är lätt, för den kan du göra själv. Det ska vara:
a) Ett helt rör ifrån varje brytare till gruppcentralen.
b) Ett helt rör ifrån varje lampa till gruppcentralen.
b) Ett helt rör ifrån varje vägguttag till gruppcentralen.
Många rör blir det, men fattar inte hustillverkaren detta så är dom helt väck!!!
Man behöver väl inte dra ett helt rör från varje lampa eller vägguttag om man inte skall styra alla separat. Du kan ju ex styra ett grupp av vägguttag i samma rum, även en grupp av spottar, då behöver du inte dra en kabel per enhet till central, utan 1 kabel per enhet eller ?

Känns ganska onödigt att styra alla vägguttag separat one by one, eller så har jag fel. Hos oss så har jag ett gigantiskt elskåp med IHC mm och det blev inte ens över några in och output moduler till övervåningen som vi väntat med. Sådär i efterhand tycker jag inte vi har så speciellt mkt saker vi styr men ändå tar det upp hur mkt plats som helst och det blev inte ens över några komponenter. Jag valde till och med att förbereda med allt i skåpet för övervåningen (kosta 10.000), men det räckte iaf inte :(

Det berodde tydligen på att jag har så mkt funktioner, och styrningar på tryck knapparna i huset. ex tända allt, släcka allt .. där det går åt in och outputs för varje funktion .. hel puckat .. känner mig lite smått förd bakom ljuset.

Undrar hur svårt det är i efterhand att utöka centralen med fler ihc komponenter  :surprised:
 
Om man står ut med råttboet av rör & kablar det blir att dra till varje lampa/uttag så kan man alltid gruppera om sakerna direkt i elcentralen.

M@ZE: Om du inte har maxat ut på antalet in- och utgångar i systemet (128 av varje) så kan du alltid expandera. Och har du maxat ut får du väl optimera lite. Slå ihop ingångar som gör samma sak, koppla bort sådana som inte används.

Ett tredje alternativ är att lägga till en extra controller. Controllrarna samarbetar inte så bra, så det blir som att ha två separata elsystem.
 
freeve : Ok, som novis på detta så har jag ingen aning om hur man kopplar bort sånt som inte används osv >:(

Undra om man skall dra allt som Tostarp skrev, allt separat till central. Det gäller väl att man har plats kvar i centralen också så man kan bygga ut med fler in/out puts.
 
Visst blir det mycket om man ska dra rör till allt, men jag menar att kostnaden när man bygger nytt hus (normalvilla) att dra lite extra rör jämfört med att ha någon som ska 'projektera' dvs hitta platser att lägga kopplingsdosor, fördela ut effektlaster osv är inte försvarbart. Ett rörknippe (=300m) hos Harald Nyborg kostar väl c.a 300 spänn.

Är man novis, är 'En knapp/uttag = Ett rör till centralen' en bra tumregel för IHC att gå efter när man pratar med hustillverkaren eller gör det själv i lösbygge. Börjar man sedan att så smått höja sin egen kunskapsnivå kan man ju förstå att om två lampor i två fönster alltid ska tändas ihopa så kan man dra ett rör mellan dom och därefter till centralen.

'En knapp/uttag = Ett rör till centralen' ger heller inga problem med laster, kabelareor etc, utan det är lätt att utöka eller dra om andan faller på.
 
Tänkte svara Janbo...

a) Se till att du får draget dina rör i det nya huset. Draget till ett ställe där det finns GOTT OM PLATS på väggen för normkapslingar (=de lådor som el+IHC sitter i).
b) Titta på planlösningen på din ritning, blunda och försök vandra runt i huset och markera var du kan tänkas vilja ha någon knapp som ska styra något (ljus, uttag, markiser, ljus till poolen, den automatiska ryggkliaren etc...). Glöm inte knapparna vid sängen!
c) Knapparna finns som 1,2 eller 4st i en. Med och utan lampa. Dessutom kan varje knapp styra på 3 olika sätt beroende på hur länge du har dom intryckta (kort tryck, tryck i 1s och tryck i 2s). Dvs med bara 1 knapp, kan du göra tre helt olika saker (Alternativet är att sätta 4-knappars överallt, då slipper du tänka).
d) Tänk dig var du vill ha eventuella rörelse deckare och/eller fjärrkontrollsmottagare.
e) Summera ihop antal knappar och rörelse deckare (fjärrkontrollsmottagare drar man direkt till controllern). Detta blir antalet INPUT.
f) Visa hustillverkaren var du vill ha dosorna till dessa.
g) Låt hustillverkarens föreslagna uttag i vägg och i tak vara kvar. Lägg ev till fler.
h) Lägg till uttag i fönstersmygarna i de fönster du vill ha det i.
i) Lägg ihop antalet uttag och taklampor och dra ifrån de som ska tändas tillsammans. Detta blir antalet OUTPUT.
j) Kontakta billigIHC och tala om hur många knappar du har (=input) och hur många uttag du har (=output), så skickar han dig en offert på det du behöver för att komma igång (1st Controller med kabel, programvara etc). Köp också svagströmskabel mellan knapparna och controllern av honom (Titta på din ritning, mät hur mycket och lägg till 30%).
k) Knapparna kan du inte köpa ifrån Danmark för de passar inte här i Sveriges dosor. Tyvärr får du köpa dessa genom någon elektriker, det finns flera olika utseende och är tyvärr ganska dyra. Köp inte själv för då blir de ännu dyrare.
l) Bygg huset.
m) Köp hem IHC-grejorna.
n) Köp starkströmskabel på HaraldNyborg i rullar och dra in en omgång i varje rör mellan varje uttag/lampa och centralen.
o) Dra in svagströmskabeln mellan varje knapp och centralen.
p) Ta hem elektrikern med era knappar och låt honom koppla in alltihop (svagströmskabeln kan du faktiskt själv göra om du vill, men han har oftast bättre verktyg...). Han kommer också att veta om och dra allt 'det där annorlunda' som inte är normala uttag, t.ex. spisen, bastun etc.
q) Kör igång PC'n, installera mjukvaran och börja testa. Man behöver INTE vara programmeringskunning för att fixa detta, det är bara att dra med musen. Jag lovar att du inom en timme klarar av att tända en lampa med hjälp av en knapp.
r) Nu kommer det roliga. Du kommer antagligen bli fast framför datorn för att prova alla roliga saker man kan göra. I 2 veckor...!!! :D

Överslag är nog att du sparar minst 50.000:- på det här... :cool:
 
M@ZE skrev:
freeve : Ok, som novis på detta så har jag ingen aning om hur man kopplar bort sånt som inte används osv >:(
Man kan tänka sig att om samma funktion på tryckknapp finns på flera ställen kan man använda en ingång för dem. Då kan man flytta sladden från den skruvpunkten på ingångsmodulen till en annan.

Om du vill ha lite mer konkreta tips om hur du ska få IHC till din övervåning också så får du beskriva din anläggning lite mer konkret också. Hur är övervåningen förberedd till exempel? Egen elcentral för övervåningen, eller har de dragit ett antal sladdar till centralen på undervåningen, och det är där det klämmer?

Har du plats att lägga till fler installationsskåp på något relevant ställe? Vilka IHC-moduler har du sittande i centralen, och hur många?
 
freeve : Det är förberett såpass att det är draget ett gäng VP rör från Central till övervåningen som man får skarva vidare. Centralen ur min synvinkel är STOR !

Jag undrar om elektrikern har gjort som du säger, eller om han har gjort så att det har gått åt massa in och outputs för samma funktion fast från olika tryckknappar. Men det menar jag tänder samma lampa från olika tryckknappar, det vet jag inte.

Jag har inte plats för någon ytterligare central, dock är mitt elskåp en jättespjäs, ordnar bilder såfort jag kan.

Jag har dock larm (vattenläckage under diskmaskin, bryter ingående vatten om det läcker), brandvarnare, magnetbrytare på alla fönster/dörrar, IHC modem ínk backup, rörelsedeckare .. allt är kopplat till centralen till IHC.
 
Eventuella dubletter borde man kunna utläsa ur programmeringen. Det kan vara intressant att titta på hur magnetkontakterna är anslutna också... var för sig till egen ingång, eller i en lång kedja?

PIR:ar kan ta upp till 3 ingångar styck (ljus, larm, rörelse), där kan man kolla vad man använder och inte.

 
Det låter ju inte så svårt att göra själv.

Jag har dock en fråga ang. uttagen. När man drar ett rör från varje uttag till centralen lägger man då in tre kablar i den med  fas, nolla och jord eller har man bara fas och låter nolla och jord kopplas i serie med alla andra uttag på vanligt vis?

Det låter som jag får spara ihop lite pengar för att installera detta  :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.