Jag har inte köpt min än men det blir nog en HC 2 i höst :)
 
  • Gilla
Taren43
  • Laddar…
Tänkte dra till med en liten uppdatering...
Blev överraskningsoperation av knäna för ett par veckor sedan så det har varit lugnt nu, men härom dagen började sambons fingrar klia så vi började fundera lite över färgval. Vitt med grå knutar var ju givet, sedan provmålade vi, kunde inte ens titta på väggjäveln! Vart som en spegel, så vi valde en ljusgrå kulör från alcros bestålinje, den var vi inte heller nöjda med, så vi utnyttjade deras generösa kulörgaranti, man får pengarna tillbaka på en hink ifall man byter kulör, så vi fick ju en vägg målad med den färgen innan vi såg att det inte var den vi ville ha.

Var ute en kväll och körde, och 200m hemifrån hittade vi färgen vi ville ha, det var bara att knacka på och fråga vad de hade använt! Nu är vi nöjda :)

received_1341235475905000.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började fila på fönsterfoder idag också, bild kommer om någon dag!
 
IMG_20160620_140634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svärfar tittar fram, plastning på gång!

IMG_20160620_183547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skålningen i taket på nedevåningen under uppförande!

IMG_20160625_215803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur fodren blev, inte några fantastiska utsvävningar, men roligare än raka ändå :)

Damen har ansvarat för målningen, jag bygger :)

Nu är jag på väg på jobb i en månad, sedan ska det snickras innerväggar och dras el!
 
då jag har upptäckt att det är roligt med saker, så har jag en fundering: är det i mitt fall lönt att införskaffa en överhandsfräs? vad kan tillämpningsområdena vara i ett nybygge utan häftiga utsvävningar? visst ska det komma 80kvm altan med integrerad badtunna, och ölkyl som kommer upp ur altangolvet... men det är ett senare bekymmer :)
 
Det är rätt bra att ha. Jag har bl.a. använt min för att fräsa lite i glesen så spotlådorna passade perfekt. Har även använt den till mina fönstersmygar :)
 
Roligt och intressant att följa!

Jag är ingen expert så jag undrar varför ni plastar mellanbjälklaget? Ska ni inte inreda övervåningen?

/Krille
 
Tackar för det :)

Det behövs egentligen inte, eftersom det är varmt på både över- och undervåning (förutom kattvinden då) men då det levererades plast för hela huset med huspaketet så valde jag att lägga hela vägen då det är enklast, och man stegljudsisolerar även mellanbjälklaget, där ger plasten bättre stöd för bergullen än enbart glesen i taket :)

IMG_20160624_101241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alla hugade följare, idag kommer en uppdatering! Har haft flyttbestyr sen jag kom hem från jobbet, stambyte i lägenheten, så nu bor vi temporärt i en annan lägenhet tills huset är klart!

Idag har jag och kompisen plastat nedervåningen och börjat glesa ena kortsidan, imorgon skall det förhoppningsvis vara färdigläktat i nedervåningen!

Interiör av en byggarbetsplats i en nedervåning med plastade väggar, arbetsmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag varit borta har damen i huset målat takfotsbrädor, får se när jag orkar börja med dom, allt annat är nästan färdigt utvändigt :)

Nymålade vita takfotsbrädor ordnade på blå plast inomhus, förberedda för installation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt för idag :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ja... tidsoptimisten lever och frodas i mig! Plastning av övervåning påbörjades idag, har fortfarande inte glesat nedervåningen... men det rullar framåt ändå!
Isolerade och plastade trappuppgången igår, det var inget annat än ren jävulskap! 4 olika plastbitar som möts i ett hörn där gipsen kommer direkt på, inte så förlåtande mot skrynkel och bucklor...

Var så arg så det blev inga bilder ännu :p

Nästa vecka ska vi mura badrummets väggar, sedan kommer plattläggaren! En av få saker jag lejer ut, mest för att ha någon annan att skylla på ifall tätskiktet läcker :)
 
Ett tag sedan senast! Övervåningen är plastad, badrummet murat, samtliga mellanväggsstommar är resta och elen är påbörjad! Igår spikade vi fast väggarna till teknikrummet, och idag ska jag beställa värmpump, det blir en mitsubishi sw75 luft/vatten på 10,2 kW, bör räcka bra i vårt klimat :)

Nybyggt halvfärdigt badrum med murade väggar och synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Byggplats med övervåning under konstruktion, isolerade väggar och resade mellanväggsstommar, samt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsprojekt av övervåning med nymurade väggar, trästommar och början på elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inre byggarbetsplats med träreglar och isolering synlig, samt rörinstallationer på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag skiva taket i teknikrummet, sedan spackla...
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver jag lite hjälp. Om ni kollar på sista bilden så ser ni golvbrunnen i lilla badrummet. Av någon outgrundlig anledning finns inte avlopp draget till handfat (uppstick ur platta för golv eller vägg) gör man så i nya hus??? Det blir ju skitfult tycker jag att ha handfatsvloppet anslutet till golvbrunnen, känns duktigt omodernt... och inte kan man ha kommod heller. Hur f**n ska jag göra??? Möjlighet finns ju ännu att bila upp och byta brunn till en med en sidoanslutning och gjuta ner ett 32mm rör till handfatet, men våtrumskillen är lite nervös över golvvärmeslingorna. Tips emottages mer än gärna!
 
Går det att dra det i väggen bort till toalettens avlopp?
 
Ja skitfult är ordet ;-)
Erfarenheterna är ju att slippa ett igensatt 32mm avlopp...

Hela tekniken kring våtutrymmen verkar ha hamnat i huvudet på de som betalar för våtrumsproblemen mer än att utforma bra och mänskliga våtutrymmen...

Svaret på din fråga är att konstruktionen som de valt minimerar genomföringarna i tätskikt och att de regelmässigt gör så i enklare badrum...skitfult;-)

Svaret på din andra fundering om komod...varför skulle du inte kunna förstärka väggen med kottlingar o hänga den och tvättstället. i väggen..

Fallet mot golvbrunnen måste ju fungera obrutet
 
byggarätt skrev:
Ja skitfult är ordet ;-)
Erfarenheterna är ju att slippa ett igensatt 32mm avlopp...

Hela tekniken kring våtutrymmen verkar ha hamnat i huvudet på de som betalar för våtrumsproblemen mer än att utforma bra och mänskliga våtutrymmen...

Svaret på din fråga är att konstruktionen som de valt minimerar genomföringarna i tätskikt och att de regelmässigt gör så i enklare badrum...skitfult;-)

Svaret på din andra fundering om komod...varför skulle du inte kunna förstärka väggen med kottlingar o hänga den och tvättstället. i väggen..

Fallet mot golvbrunnen måste ju fungera obrutet
Jo men tanken var mer att slippa synligt avlopp från handfatet... och i det andra badrummet har dom ju gjutit in avloppet så det kommer upp i väggen, och då är ju risken avsevärt mindre gällande genomföring i tätskiktet, en halvmeter upp på vägg och bakom en möbel :)

Jag får bara inte in i huvudet hur man gör det snyggt, det är ju ändå ett vitt plaströr som ligger på golvet... eller?
 
Ja om de gjort vägghängd toalett o dolt avlopp i vägg i huvudbadrum så ville de göra snik i gästtoa...

ja det blir ett smutsigt plaströr om du inte beställer förkromat rostfritt o rostfritt lock med uttag för rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.