Hej,
Håller på att lägga golv (14 mm tjocklek) i några rum och måste höja dörrarna (3-4 mm) för att dom inte ska slå i golvet.

Jag är van att man brukar kunna lägga shims i gångjärnen så att dörrarna kommer högre upp.
Men nu när jag kollar på gångjärnen så ser det ut som att det inte ska gå.

Så frågan är hur man höjer dörrarna på smartaste/lättaste sättet?
Bifogar bild på gångjärnen.
Gångjärn på en träddörr och dörrkarm som inte tillåter höjdjustering med shims.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du höjer inte dörrarna, du kapar dörrbladen oftast.
 
Tack för snabbt svar!
Det blir nog så att jag kapar dörrarna.
 
AXS
Kapa inte för lite, är mellanrummet för litet så fastnar det gärna någon sten eller annat som repar upp golvet.

Gjort den missen själv nämligen.
 
Inte för att det är roligt. Men jag hade höjt hela karmen. Synd att kapa en fin dörr. Vet att många gör så. Men det är inte riktigt proffsigt kan jag tycka. Inte svårt, och kostar ju ingenting, tar bara lite tid.
 
Per i Hamrånge skrev:
Inte för att det är roligt. Men jag hade höjt hela karmen. Synd att kapa en fin dörr. Vet att många gör så. Men det är inte riktigt proffsigt kan jag tycka. Inte svårt, och kostar ju ingenting, tar bara lite tid.
Så för en erf kapning på enl TS på 3-4mm, så föreslår du att höja hela karmen??
 
Jörgen Ö skrev:
Så för en erf kapning på enl TS på 3-4mm, så föreslår du att höja hela karmen??
Som jag sa "jag hade höjt karmen". TS får göra precis som han vill. Finns ju inget rätt eller fel här, eller hur? Som Zeus_axel skrev "kapa inte för lite". Vilket ofta är risken. Man kapar för lite för man inte vill förstöra dörren allt för mycket. Och sedan repar man golvet med första bästa gruskorn eller annat skräp. Bara min åsikt.
 
AXS
Äh, en cm kapning syns nog ändå inte. Jag förespråkar kapning.
 
Bara kapa, fundera inte på nåt annat.
 
Jag har kapat flera dörrar och ingen har klagat :)
 
Jag höjde hela karmen på två dörrar när jag la nytt parkettgolv för några år sedan. Höjningen blev nog ungefär 1cm. Det gick snabbt att göra. Men då fanns det tillräckligt mycket utrymme över dörren. Om det är tajt där blir det ju betydligt mer komplicerat.

Hur gör man med trösklen om man kapar dörrbladet? Går den att höja separat? Annars blir det ju en glipa om man kapar dörren mycket. I mitt nuvarande hus byggt 1960 ligger trösklen instucken under karmen...
 
Det är ju en modern karm på bilden då är tröskeln i mellan karmstyckena. Bara lyfta och lägga under distans.
 
AXS
Eller ta bort tröskeln och möjligen sätta en tunn tunn metallist i mellan. Om det ska vara samma sorts golv på båda sidorna alltså.
 
Jag ska kolla det här med höjning av karmen.Men det lutar nog mot att jag kapar dörren.
Har inte köpt köpt golv än men med ett 14 mm golv så ska det räcka med att jag kapar dörren 3-4 mm.
Tröskeln tar jag bor. Det blir likadant golv i rummen.
 
OM du öht funderar på att höja hela karmen, beakta följande:
Du måste bort med alla foder, som kanske är inmålade/intapetserade.
Fodren kanske måste bytas ut helt pga att dom blir för korta.
Om du får bort dom hela .....?
Har du otur så kommer karmskruven skruvas in i det gamla hålet, pga att det sitter för nära det nya.
Du bör höja hela karmen ca 2-3cm för att vara säker.
Dom gamla spikhålen i fodren kan bli fula, även om du spikar i samma hål.
Finns risk att karmen sitter dikt mot infästningen i överkant, då går det inte i alla fall.
Finns ytterligare faktorer som kan gå fel vid höjning....
Finns ingen människa i världen som ser om ett dörrblad är kapat 5-10mm

Kanske 2-3 tim arb/dörr, om det går bra, mot ca 5min kapning/dörr....
Kan rekomendera en riktigt bra sänksåg för att snitten ska bli bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.