I dagarna har jag varit husägare i sex år. Under den tiden har jag som 40++ fått lära mig från grunden det mesta som krävs för att underhålla och förbättra ett hus, ofta med hjälp av er kära vänner på Byggahus, eller via andra källor på nätet eller TV.

Lika många år hade jag trä- och metallslöjd i skolan, men jag har med några undantag i stort sett inte haft någon användning av det jag lärde mig där. Jag kan inte minnas att jag under åren här i huset gjort mig en enda lampett, som vi hade mer eller mindre masstillverkning av i slöjdsalen, och inte heller har jag täljt mig en endaste smörkniv (det behovet har mina två barn däremot försett mig med, eftersom de tydligen får lära sig samma saker i skolan som jag fick). Däremot har jag inget som helst minne av att jag någonsin fick minsta utbildning i skolan på vare sig sticksåg, handborrmaskin, cirkelsåg eller handöverfräs, för att ta några av de allra viktigaste verktygen här hemma. Samma begränsningar verkar finnas åtminstone på mina barns skola: jag och äldste sonen lade nytt klickgolv tillsammans i hans rum häromåret, men jag fick lära honom hela hantverket, i den mån jag som självlärd kunde det själv.

Det är säkert väldigt bra att skolan tar sitt ansvar för att bevara svenskt konsthantverk, så att det även i framtiden finns dem som kan karva till sig en dalahäst eller väva sig en näverkorg. Men ska skolans huvuduppgift inte vara att lära för livet? Varför får grundskoleeleverna ännu 2016 inte minsta grundläggande insikt i dimensionering av reglar för taket över uteplatsen eller lära sig hur man gipsar en vägg?

Vi renoverar som aldrig förr, byggvaruhusen går glödheta, och resurs- och miljömässigt är det alltid klokast att rusta upp istället för att riva och bygga nytt. Jag kan till och med argumentera att det är samhällsekonomiskt mer fördelaktigt med gör-det-själv än att överlåta allt på hantverkare, helt enkelt för att det redan saknas hantverkare och kommer att göra så under överskådlig tid, och ingen blir hjälpt av att marknaden för sådana eller andra tjänsten blir överhettad av överdriven efterfrågan. Så varför får barnen inte lära sig i skolan hur man hanterar isoleringsskivor, dreva om och täta fönster eller tilläggsisolera?

Jag inser att det här är ett politiskt problem (fy mig) och att det här kanske inte är rätt forum för att diskutera saken. Men jag skulle ändå vilja kasta ut frågan och höra om det finns fler som tycker som jag? Och i så fall, varför, eller varför inte?
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Jättebra förslag!
Såna enkla saker som att skruva upp en hylla i olika sorters väggar borde också läras ut.
Vilka skruvar o plugg som används vid olika tillfällen etc etc borde också ingå.
Väldigt basic grejer men som många inte kan men är superviktigt i det fortsatta livet.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Det är många ämnen i skolan som skulle behöva lära ut saker som barnen har nytta av t.ex hur man efter avslutad grundskola för sin egen deklaration...

Ett stort problem är hur undervisningen ska bedrivas. Jag skulle aldrig som släppa loss barn med en överhandsfräs utan extrem övervakning vilket inte blir så lätt med en lärare på en hel klass. Vill minnas att vi hade ett fräsbord i träslöjden på högstadiet då det begav sig där jag lyckades skjuta iväg en träbit efter felaktigt handhavande.

Jag tror att säkerhetsaspekten och även kostnaden är en anledning till att träslöjden till stora delar bedrivs helt utan elverktyg.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Intressant, modern tanke!

Nu kanske det är över grundskolans nivå att beräkna bärande balkar o s v. Men en viss inriktning mot praktiskt byggnadsteknik skulle ligga helt i tiden.

Som skrivs ovan så tror jag säkerhetsaspekter och kostnader är en begränsande faktor tyvärr.
 
Det barnen får i slöjden är att träna sin visiospatiala förmåga och sin förmåga att uttrycka sig konstnärligt. Det spelar ingen roll VAD de tillverkar det viktiga är ATT de tillverkar något. När du gjorde dina smörknivar och din lampett så lärde du dig att använda verktyg och du tränade din ögon/hand koordination.

Man ska inte försöka lära barn bygga eller renovera hus i grundskolan. De lär sig inte bli möbelsnickare heller. Att dimensionera ett hus är ett ämne för gymnasiet (eller högskola/universitet) för de som väljer en sådan utbildning.

Verktyg som man kan göra sig illa på ska de inte hantera i en skolsituation. Både sticksåg och handöverfräs är hyfsat farliga grejor. Borrskruvdragare vet jag att min 11-åriga son använder i skolan. Bordssågen och bandsågen vet jag att de inte får använda. Det fick inte jag heller. (I 15-årsåldern fick jag prova på att svarva.)

I många länder (de flesta?) har de inget praktiskt ämne alls i grundskolan. Det är 100% teori. Vi ska vara glada att ämnet slöjd finns kvar i grundskolan i Sverige!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En bidragande orsak till att slöjden blir tråkig och irrelevant är att allt tar så fruktansvärt lång tid. Att slipa en smörkniv från ett stycke en under en hel termin istället för att använda en bandputs i 5 minuter är ju bara att plåga eleverna.

Vi fick svarva trä på mellanstadiet men det var så här i efterhand kanske inte så klokt....

Samma visa var det när det skulle handhyvlas skärbrädor
 
Jag inser att säkerhetsaspekten bidrar. Men snälla nån. Vi är en art som byter hjärtan och kör med radiostyrda bilar på Mars. Är det verkligen bortom vår förmåga att genomföra undervisning med skärverktyg utan att det uppstår en massa skador?

Vi lär barnen att simma. Tidigt. Trots att det är farligt att göra det, och kräver kraftig övervakning för att undvika drunkningsolyckor. Just för att de inte ska drunkna senare i livet. Samma approach borde man väl kunna ha här?

Vilka moment som ska ingå, och i vilka åldrar, ska vi förstås resonera om. Men nog klarar en normal 13-14-åring av en svarv eller en sticksåg? Nog kan väl en 11-12-åring räkna på pluggar, skruvar och hyllor - tillsammans med matte/NO? Eller lära sig lägga ett klickgolv?

Koordinationen är ett viktigt inslag, men ska man ändå träna på det så varför inte träna på något vettigt? Annars finns det stor risk att man tappar intresset och inte lär sig något alls.

Specialister och byggnadssnickare behöver de inte bli, men man kan väl ge dem ett smakprov iaf, så att intresserade kan haka på därifrån?
 
Alltså... jag vet inte hur du bär dig åt men jag handhyvlar en skärbräda på några minuter. Även om en nybörjare behöver många gånger längre tid så kan det inte ta en termin. Det hänger snarare på att en del elever står och stirrar istället för att jobba. Sedan är det ju ett problem på vissa skolor att läraren inte bryr sig om att hålla verktygen vassa. En slö hyvel fungerar inte.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Ett stort problem är hur undervisningen ska bedrivas. Jag skulle aldrig som släppa loss barn med en överhandsfräs utan extrem övervakning vilket inte blir så lätt med en lärare på en hel klass.
Nej, inte jag heller faktiskt, men alla måste inte göra samma sak samtidigt. Man kan trots allt ta en elev i taget medan de andra gör något annat.
 
Eld skrev:
Alltså... jag vet inte hur du bär dig åt men jag handhyvlar en skärbräda på några minuter. Även om en nybörjare behöver många gånger längre tid så kan det inte ta en termin. Det hänger snarare på att en del elever står och stirrar istället för att jobba. Sedan är det ju ett problem på vissa skolor att läraren inte bryr sig om att hålla verktygen vassa. En slö hyvel fungerar inte.
Om man vet allt det, ja, så är det inga problem. Men om man inte får lära sig?
 
Eller ta hemkunskapen. Jag vet inget bättre exempel på skolans inkonsekvens - eller snarare hyckleri - när det gäller säkerheten. Glödheta spisplattor och ännu varmare ugnar, inga problem. Kastruller och grytor med kokande vatten, som kan orsaka andra gradens brännskador, självklart ska barnen hantera dem. Och olja i stekpannan! Hur många hemkunskapslärare vet ens hur lätt det tar eld i en stekpanna - och vad som blir resultatet om man försöker släcka den med vatten?

Men där tycker vi att eleverna ska lära sig att hantera farorna, vi hittar metoder för att lära dem det utan att de blir lemlästade, och vi tycker att det är självklart att de ska få lära sig matlagning som de har nytta av för livet när de ändå håller på.

Var finns logiken i det?
 
Slöjdens kursplan sammanfattas så här och det är den som skolorna måste följa;

Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis
ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av
lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet
med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp
av slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Hela kursplanen finns här: http://www.skolverket.se/om-skolver...lbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf2650.pdf?k=2650

Så arbetet måste börja där, i kursplanen, men det ska också tilläggas att precis som i alla andra ämnen så är lärarens hängivenhet till sitt ämne avgörande för vad det blir av det.
 
Nu är nog de flesta barn väldigt vana vid farligheterna i ett kök. Alla har ett kök hemma, inte så många har en verkstad.
 
mexitegel skrev:
Slöjdens kursplan sammanfattas så här och det är den som skolorna måste följa;

Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis
ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av
lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet
med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp
av slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Hela kursplanen finns här: [länk]

Så arbetet måste börja där, i kursplanen, men det ska också tilläggas att precis som i alla andra ämnen så är lärarens hängivenhet till sitt ämne avgörande för vad det blir av det.
Ja, och det är den kursplanen som jag tycker bör reformeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.