DennisCA skrev:
Denna såg borde det vara, har väldigt bra rykte då jag läst på nätet, folk som har den i jobbet och misshandlar den osv.
[länk]

Litet dyrare än femisågen, men ett känt märke, 4 hastigheter, 125mm kapacitet istället för 105mm och 1100w motor istället för 850w
Men ingen precision. Går inte att kapa handhållet för den precision som krävs.
 
Därför finns det bord till. Fast jag tror den är ändå mkt pålitligare och noggrannare än vinkelslipen.
 
För samma pengar går det att hitta en riktig stationär bandsåg begagnad. Jag tror att det där blir för vingligt att hålla på med.
 
Utrymme till en sådan finns ej, annars skulle jag köpt den där som var på findit några månader sen.

P.S. För att spinna vidare på hur jag tänker. Sågen ska ju ha bord såklart, därför jag länkade videon, sågen blev ju i mitt tycke perfekt i den konfigurationen i storlek och kapacitet och det kan jag ju tillverka själv. Enligt mitt resonemang utgående från mina behov och utrymmen så är en sådan såg som kan sättas i ett bord och även tas med och användas för hand en smidig lösning för pengarna.

Hade jag haft nånstans att lägga sakerna i hade det väl varit en annorlunda ekvation, fast säkert overkill för mig. Men nu är det riktigt jäka överfullt precis allstans.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Jag saknar väldigt ofta en metallbandsåg eller alternativt en kallsåg. Det brukar bli ett jäkla slipande och filande när jag har kapat en grövre järnprofil med vinkelsipmaskin och sedan skall försöka få ändan vinkelrät så biten passar in på sin plats i konstruktionen. Hela proceduren kan ta en timme i värsta extremfall.
Tyvärr har jag ingen metallverkstad och det fungerar inte att ha en sån här maskin stående ute på backen där jag håller till med allt metallarbete.

Den som påstår att det går lika bra att kapa med vinkelslipmaskin bevisar därmed sin brist på erfarenhet.... fast givetvis är det alldeles fullkomligt onödigt att ösa ut en massa pengar på en metallbandsåg om man behöver den bara 10 gånger i året. Då blir det mer kostnadseffektivt att kapa med vinkelslipmaskin och slipa och fila och svära. Man skall inte köpa verktyg man inte har användning för.

Bandsåg eller kallsåg.... vilkendera skall man välja........
Grovt räknat kan man säga att bandsåg har fördelen att såga snabbt. En kallsåg sågar väldigt långsamt men snittet blir otroligt jämnt och rakt.
Jag känner några metallbandsågsägare och utgående från vad jag har sett i deras verkstäder och hört dem berätta skulle jag satsa på en litet kraftigare bansåg än den som trådstartaren länkar till. Alternativt en kallsåg. Kallsågar är billiga på begagnatmarknaden för de är för långsamma för modern industri. Just nu är ett fint exemplar med renoveringsbehov till salu här i närheten för 50 euro (500kr)

Efter mina 12år som metallare så måste jag ha brist på erfarenhet eftersom man kan kapa lika rakt med rondell som med en bandsåg.

Dock är det inget man föredrar att göra eftersom det tar bra mycket längre tid med rondellen så det blir ineffektivt i en producerande verkstad där tid är pengar.

Klenare rör och profiler frihandar man i princip helt raka


xCxJx skrev:
Är det någon som har något gott eller illa att säga om Flexsågen SBG4910

Den verkar ju vara löstagbar, även om den kanske inte är så smidig lös......

[länk]
Har använt den där, och den funkar fint till klenare saker.

Vi använde en sån där när vi serietillverkade räcken, då kapade vi 37mm rör och 30x30 L-järn.

Nu använder vi en sådan såg till att kapa lite allt möjligt även trä så den är hyfsat mångsidig då den inte är vattenkyld
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jasså..... då är du Lutte skickligare att kapa än karlarna på verkstaden i byn......
 
heimlaga skrev:
Jasså..... då är du Lutte skickligare att kapa än karlarna på verkstaden i byn......
Ja se där! Antingen måste jag vara gudsgåva till rondeller eller att byasmedsgubbarna inte kan använda en vinkelhake och rondell på rätt sätt.

Svaret kommer vi nog aldrig att få tyvärr.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Lutte skrev:
Ja se där! Antingen måste jag vara gudsgåva till rondeller eller att byasmedsgubbarna inte kan använda en vinkelhake och rondell på rätt sätt.

Svaret kommer vi nog aldrig att få tyvärr.
Klart det går att kapa med hyfsad precision tex genom att ritsa på alla sidor om en profil men kom igen nu... Det är som att skippa kap/gersågen och köra på tigersåg för det är så jäääävla bra och precist.

:)
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag har använt portabel bandsåg för rörkapning, det funkar utmärkt men är lite overkill, funkar lika bra med tiger. Bandsåg med bord för metall är dock guld värd.
Jag slipar bara med min vinkelslip, kör enbart med kapskiva ifall jag måste spräcka både bult och mutter samt när man kapar härdat.
Rörkapning inför svetsning i olika vinklar kör jag med hemmagjord jigg/gerlåda med inbyggt skruvstycke.
Kan du inte visa en bild på din jig/gerlåda Fjojtmehmet? Slog just ihop en enkel jag inte riktigt är nöjd med så behöver inspiration.
 
xCxJx skrev:
Är det någon som har något gott eller illa att säga om Flexsågen SBG4910

Den verkar ju vara löstagbar, även om den kanske inte är så smidig lös......

[länk]
http://www.ebay.de/itm/FLEX-Bandsag...425402?hash=item5aee33bf7a:g:SXcAAOSw8gVX8bMT

Någon mer som har erfarenhet eller synpunkter på Flex-sågen? Flex gör vad jag förstår normalt kvalitetsgrejor. Verkar himla smidig, ta lite plats och även fungera lös på frihand. Saknar dock vertikalt bord men det borde gå att ordna enkelt själv.


Edit: Någon som noterar det hala och brant sluttande planet mellan mina två senaste inlägg i tråden... :wow:
 
Redigerat:
Funkar bra. Jag använder min rätt ofta och är nöjd.
Det jag dock gjorde var att skruva isär maskinen och shimsade in den så den kapade rakt, vilket den inte gjorde från fabrik.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Funkar bra. Jag använder min rätt ofta och är nöjd.
Det jag dock gjorde var att skruva isär maskinen och shimsade in den så den kapade rakt, vilket den inte gjorde från fabrik.
Det låter bra! Har en på ingång så du får gärna berätta närmare hur du gjorde. Var det i kapbordet eller sågen du shimsade?
Använder du den i horisontelt läge också, isåfall hur? :)
 
Även jag köpte faktiskt en, har dock inte packat upp den, även om den stått i garaget i över en månad.
Men ska kapa lite rostfritt närmaste inom närmaste veckorna så då blir det test.
 
Jag har använt min bandsåg och den har varit väldigt användbar. Har dock inte gjort ett stativ åt den, saknar passande bit att fixa bord av.

En riktigt underskattat funktion är hur lite en bandsåg sketar ner, det bara faller vid fötterna.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.