Innan vi flyttade in så hade tidigare ägaren förbi den lokala elektrikern för att snofsa till inför försäljningen och installerade då bl.a nya strömbrytare till nästan alla rum i huset.

När vi flyttade in var i princip bara kökslampan kvar och när vi efter några dagar började rigga upp lampor så upptäckte vi att en hel del inte funkade, men det var till större delen på ställen som lystes upp av golvlampor så vi brydde oss inte så hårt just då med annat att fokusera på som nyinflyttade.

Nu över ett år senare tog vi oss i kragen och hade över en elektriker för massa småfix, samma lokala elektriker som varit där med tidigare ägaren, han var 4-5 timmar (inkluderar finjustering av kamin med drag) och fixade allt från knippen med elkablar i eltejp som stack ut från garaget, anslutningen till LLVP (var ej brytare) till strömbrytarna som inte funkade.

Det var en 5-6st av dem som var orsakade av fel han märkte han själv gjort när han installerade nya brytarna till förra ägaren, förmodligen var alla lampor nertagna redan då så det testades aldrig.

Nu var vi supernöjda med elektrikern i övrigt och vi har ej fått fakturan än så vem vet om han inte redan gjort avdrag själv men om så ej är fallet är det något som vore befogat att dra upp, kan max handla om 2 timmar som "ödslades" åt hans egna felkopplingar.
 
AXS
Det borde du gjort upp om innan. Du köpte huset med fel och får acceptera de felen.
Men jag får hoppas elektrikern vill sova lite gott om natten och iaf bjussar på någon timma.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Håller helt med och hoppas det kom igenom av texten jag skrev, felen fanns där när vi köpte och den biten skulle tagits i tu med då och är nu försent.

Frågan gällde mer hur det skulle uppfattas från elektrikerns håll, återigen vill påpeka att vi är medvetna om att vi inte har någon rätt alls till något överhuvudtaget men tanken glider lätt till att som elektriker komma och upptäcka fel efter fel som man själv orsakat, oavsett om det är ny ägare eller inte, borde kännas lite skämmigt och kanske grund till en tanke att dra av på fakturan OM man är sjysst.

Så undran gäller hur det från en fackmans synvinkel skulle ses om någon kom och drog det förslaget för er i efterhand, hur skulle ni reagera? Alla är olika och ingen kan förutspå hur han skulle reagera men allmänt, för vi tänker inte ens ta upp det om han skulle kunna missuppfatta det och blir arg / sur / ledsen / pilsk / nedstämd och kanske mindre villig att dyka upp i framtiden då vi behöver elektriker.
 
Jag tycker hela grejen luktar garantijobb! Garantijobb är gratis!
 
För det första så har du inte fått fakturan ännu så du borde ju inte ens spekulera i det hela. ;)

För det andra ger du dig själv svaret lite grann... du har självmant låtit det hela bero.
Hade du nu kontaktat dem direkt så hade det ju säkert inte varit några problem att de rättade till utan kostnad, men nu får man bara hoppas de inser att de inte ska fakturera Om det nu är klart att det är deras fel.
 
V
Hade han kopplat brytarna fel???
Tror att det finns information som saknas här. Visst kan man göra fel men att koppla många fel låter mysko då det är svårt att misslyckas med strömbrytare för en yrkesman!
 
T
Det så klart man kan spekulera, bra att vara förberedd inför en situation.

Om han tagit fullt betalt för jobbet nu så hade jag tagit upp det som en fråga; "Men, var inte delar av jobbet att korrigera fel från installationen du gjorde för ett års sen?" Om han säger nej så släpp det, är ju inte mycket pengar, mer en princip...
 
Det låter minst sagt konstigt att en elektriker skulle kunna misslyckas med 5 - 6 strömbrytare. Något enstaka fel, när det dessutom är svårt att testa kan man väl tänka sig. men 5 - 6 felkopplade brytare borde vara felransonen för 10 - 20 år för en elektriker.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Om det nu är så att samma elektriker gjorde det där för ett år sedan, så är det ju inte ens säkert att han kommer ihåg att han gjorde det. En elektriker besöker ju några olika bostäder varje år, så efter att ha väntat i ett år med att ta dit honom så kan han ju ha glömt.
 
Ingen yrkesperson gör 100% rätt hela tiden. Däremot bör man upptäcka de flesta fel man gör och rätta till dem som en del av jobbet. När man åker ifrån kunden med kvarlämnade fel så blir det backjobb, och de ska inte kosta. Nu var elektrikern ändå här, så därför hade jag bedömt det som i huvudsak "vanligt fel under utförande" och inte ett backjobb.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.