Hej

Jag har precis köpt ett hus med inred vind från 1916. Huset är i bra skick men väldigt omodernt.
Planen är att renovera vinden( snedtak med ca 120cm väggliv) och bygga om från 2 sovrum och hall/allrum till 3 sovrum och badrum för att sedan fortsätta med entreplanet.

Vad jag kan se så är det idag isolerat mellan takbjälkarna i snedtaket och innertaket är av en porös takskiva samt takisolering på "vinden".

Ingen luftspalt vad jag kan se.

Vad är tankarna här, med idag relativt lite isolering så behöver jag ingen luftspalt?
Steg 2 är att tilläggsisolera taket utifrån i samband med omläggning och då bygga en luftspalt, tankar kring det?

Tipps och idéer mottages tacksamt.

Kristoffer
 
Ska du lägga om taket så hade jag verkligen försökt sätta isoleringen på utsidan så att säga. Annars måste du se till så att du kommer åt inifrån överallt för att sätta ångspärr och bygga luftspalt. Kan bli rätt krångligt att göra det inifrån.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Hej

Tack för snabbt svar.
Jag räknar med att riva ner alla ytskicket till "trärent" i samband med renovering/ombyggnad. Just nu lutar det åt att jag bygger en luftspalt på insidan, isolerar och sätter upp en ångspärr och sedan träpanel. När jag väl gör taket om 1-2 år så kan jag ta bort den gamla råsponten, bygga på takstolarna med reglar och isolering utifrån, ny luftspalt, ny råsport, ny plåt...

För mig känns detta "görbart" och jag får också ett hus vi kan bo i nästa sommar....

K
 
Förr då de hade tunna isoleringar av spån eller mossa och pärttak (spåntak) på de flesta husen så for fukten rätt ut igenom taket och det gick någotsånär utan luftspalt.
Ingen bra lösning men de visste väl inte av någonting bättre.

Jag tycker du skall ta en ordentlig till på hur konstruktionen är uppbyggd och i hurudant skick den är. Sedan bestämmer du om du vill arbeta utifrån eller inifrån.
-Det är onödigt att riva upp ett välgjort yttertak i hyfsat skick bara för att fylla på takstolarna och sedan bygga upp hela taket igen. Dels är det dyrt i material och dels är man extremt väderberoende. Minsta antydan till regn stoppar arbetet. Dels är det mycket extra arbete om man vill åstadkomma snygga utskiften och takkanter. Att bygga moderna lådformade takkanter på ett gammalt hus ser rent bedrövligt ut. Som ett gristryne i ansiktet på en vacker flicka.
Därför kan det vara bättre att riva ned innertaket och arbeta inifrån i skydd för regn och snö. Bygga upp en luftspalt och isolera och sedan ett nytt innertak.
-Om yttertaket ändå kräver åtgärder är det onödigt att fördärva ett bra innertak dessutom. Jag skulle gissa att det finna antingen en helbrädning eller ett paneltak under treetexskivorna på insidan och i båda fallen har du en insida som håller högre teknisk kvalitet än ett modernt innertak av gips eller låtsaspanel. Om du gräver bort den gamla isoleringen ordentligt utifrån och lägger en fuktbromsande papp direkt mot innertaket mellan takstolarna och sedan isolerar med ekofiber eller någon annan cellullosabaserad isolering och så en vindskyddsskiva och luftspalt då behöver du ingen fuktspärr på insidan.

Nu har du två alternativ. I stället för att som många nya husägare fångas av reklamen och såga sönder allt tycker jag att du skall ta det lugnt och granska konstruktionen noga och låta huset bestämma. Riv från den sidan där du gör minst åverkan på fullgoda redan betalade konstruktioner. Allt som redan är byggt är gratis.

Fuktspärrar av plast använder man enbart för att mineralull och glasull inte kan hantera vandrande fukt så då försöker man skära av fuktvandringen. Jag är av den åsikten att eftersom man ändå inte kan åstadkomma en godtagbar fuktspärr i ett gammalt hus så skall man undvika mineralull och glasull och då behöver man ingen fuktspärr. Då räcker det med en fuktbromsande papp eller tjärpapper av något slag som inte behöver vara så perfekt i alla skarv.
 
Tack för värdefull input, jag skall göra precis som du säger. riva ner "tretex och gips" för att frilägga konstruktionen.
Den är synlig redan idag i en av "skrubbarna" som de säger i Göteborg och jag räknar väl inte med att hitta några större överraskningar.

Ev taklyft blir en senare fråga utan jag kommer att installera en luftspalt inifrån, isolera med eller utan ångspärr beroende på vad tillverkaren säger. Skulle jag vilja fetapå paralelltaket i samband med omläggning av plåten så kan jag göra det utifrån.

K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.