Ska riva ut golvet på undervåningen i vårt nyköpta sutteränghus eftersom besiktningsman klagade på mögellukt i golvet. Det rödmarkerade i första skissen är det som ska rivas ut och bytas. Totalt ca 55 m2. Det är redan nylagda klinkers direkt på betong i duschen/toan och tvättstugan så det blir kvar.

Planen är ventilerat Nivellgolv men jag behöver råd om vad jag ska lägga över.
Eventuell golvvärme blir el för komfortvärme då huset värms med direktverkande el.


Alternativ 1: Klinker direkt på betong i första delen av hallen med golvvärme. Resten parkettgolv över Nivellreglar.

Alternativ 2: Klinker direkt på betong i hela hallen och under trappan med golvvärme. Resten parkett på Nivell. Går det att förbinda det avskurna rummet med Nivellventilationen? Blir det dyrt i drift med så mycket golvvärme.

Alternativ 3: Nivellsystem under allt som ska bytas även i hallen. Därefter klinker i hela hallen ovanpå Nivellreglar och parkett på resten. Blir kanske bättre klimat i källaren med så mycket ventilerad yta som möjligt? Dyrt? Onödigt?
 
  • Skiss av en husplan där områden markerade i rött, som representerar golv som ska rivas ut, dominerar den nedre våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över husets undervåning med olika golvmaterial markerade i färg, vissa delar rödmarkerade för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över sutteränghusets undervåning med betong, parkett och klinker markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle köra Nivell på allt. Lägg spårade skivor och vattenburen golvvärme direkt om du vill ha bergvärme längre fram. Nivell håller golvet hyfsat varmt så komfortvärme behövs inte...
 
Håller med föregående inlägg. La in nivell i våras. Har ingen golvvärme men golven är behagliga att gå på och det är skönt att slippa nivåskillnader.
 
DABBR skrev:
Håller med föregående inlägg. La in nivell i våras. Har ingen golvvärme men golven är behagliga att gå på och det är skönt att slippa nivåskillnader.
Är det till och med behaglig temp på golven med klinkers eller har du trägolv?
 
Jag har trägolv med sisalmatta på
 
anders07 skrev:
Jag skulle köra Nivell på allt. Lägg spårade skivor och vattenburen golvvärme direkt om du vill ha bergvärme längre fram. Nivell håller golvet hyfsat varmt så komfortvärme behövs inte...
Lutar att jag kommer göra på ditt sätt. Kör 70 mm isolering och Nivellreglar på hela området som ska åtgärdas och tänker lägga spårade golvskivor med golvvärmeslingor för att kunna köra golvvärme när jag väl bytt till vattenburen värme. Det blir klinker i hela hallen och trappdelen. Då det inte tycks vara något direkt fuktproblem den lilla del jag rivit än så länge så kommer jag förbereda för mekanisk ventilation men inte installera någon fläkt till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.