Hej!
Vi köpte en villa förra året och då följde ett Securitas Direct larm med i huset. Vad jag kunnat utläsa från knappdosan så är det ett Modell SD 896, jag försökte kolla på centralen i källaren men kunde inte se några beteckningar så antar det är en egen Securitas produkt?

Det jag vill göra helt enkelt är att få ihop mitt gamla larm med mitt Z-Wave system och har kollat på Envisalink då som verkar klara detta bra.

Om jag förstått det hela rätt så behöver jag då en DSC version av larmet och jag undrar då ifall det är möjligt att nyttja de rörelsedäckare osv som finns redan men med nytt kort till centralen för att få stöd att kunna koppla in Envisalink? Om någon har en aning :)

Tacksam för all input / hjälp!
 
  • IMG_20160516_150845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20160515_151517 (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trådade detektorer, sirener osv brukar nästan alltid vara återanvändningsbara
 
Mats skrev:
Trådade detektorer, sirener osv brukar nästan alltid vara återanvändningsbara
Hej Mats!
Tack för ditt svar, jag har försökt kolla runt lite och det verkar vara som du säger.
Jag ska nog införskaffa ett nyare kort och keypad och behålla bef utr. om jag inte väljer att gå på z-wave hela vägen istället. En funderare inför helgen helt klart! :)
Tack!
 
Du det där är misstänkt likt networx larmpanel... och centralkortet verkar vara ett nx848 eller nx48 kan det också kallas. Vill du veta så kontakta kamic security de är grymma på networx (brandar om deras grejer till microsec)

http://www.kamicsecurity.com/se/kontakt
 
Det där är ett sd416, enklare än 896. Tvilling med nx kan man säga.

Allt du har kopplat till den idag kan du använda, dvs byt central(och gsm modul) och manöverpanel.


Obs du kan behöva byta motstånd i produkterna men det följer med nya centralen
 
PeterStrandberg skrev:
Det där är ett sd416, enklare än 896. Tvilling med nx kan man säga.

Allt du har kopplat till den idag kan du använda, dvs byt central(och gsm modul) och manöverpanel.


Obs du kan behöva byta motstånd i produkterna men det följer med nya centralen
Tack Peter för ditt svar!

Efter lite letande så har jag har nu fått hem ett komplett DSC PC1832 larm och börjat riva ner mitt gamla securitas larm.
Jag har försökt märka alla kablar hur de satt tidigare och kan nog få ihop zonerna osv i det nya.

Mitt problem nu dock är att jag har ett antal kablar och ingångar på mitt gamla Securitas larm som ej finns med på mitt nya DSC kort? Jag hoppas någon vet lite hur jag kan lösa detta! :confused:

Bifogar bilder på mitt gamla securitas kort och det nya. det är alltså ingångarna till vänster i bild som jag är osäker på vad jag ska göra av det. Jag antar en del är den gamla keypad:en och en del är till larmet. dock har ju ex mitt DSC kort bara en + - ingång för "bell" och när jag kollat kabeln som går ned från sirenen ovanför boxen så är det 4 trådar?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Två larmkort med anslutna kablar och komponenter, övre kort från Securitas, nedre från DSC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen kretskortsbox med DSC PC1832 larmpanel, märkta kablar och osäker kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till att börja med. Installatören borde ju skämmas. Urk vilken röra. Nog om det ;) vad slingmotstånden har i larmkapslingen att göra är ju det också hädelse.

De tre första plintarna är för din panel.

Int vet jag inte men verkar vara byglat med ett motstånd så glöm den.

Misstänker att sirenen ligger på out1. Där är också ett motstånd monterat direkt mot com för avkänning (ska inte sitta i kapslingen givetvis).

Sedan kommer utgång 2 som inte används samt en reläutgång som också är tom.

Fire misstänker jag används för tvåtrådsdetektorer glöm den.

Tamper är för kapslingens sabotagekontakt och den är bortbyglad.




Så. Relät i detektorerna som du räknat ut ska in på zon och com på ditt nya centralkort. Spänningen till detektorerna tar du från aux+ och en lämplig com tex så är alla com vid zonerna samt blk förbundna. Sprid ut dig så gott det går.

Bell+ minus där sätter du sirenen. Du ska också lägga ett 1kohm motstånd parallellt med sirenen dvs i skruvterminalerna i sirenen ska ett motstånd läggas parallellt. Detta används för avkänning.

Knappsats lägger du på bussen. Dsc kräver 4 trådar ditt gamla larm tre trådar till panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.