Enligt HQ hemsidan ska 420 klara mera lutning. Vad är magiskt med den jämnfört med 310?
Är det något i elektroniken som slår ifrån eller är det bara att den kommer slira när man går över lutningen ska klara?

Någon som har mycket lutning och är nöjd med sin 310?
 
420 är större och har större hjul än 310. 420 är säkert lite tyngre oxå. Vill du välja 420 bara för lutningen skull så jag rekommenderar en 310 med terräng kit istället. Min 310 klarar en hel del. Men det kan bli problem när det varit fuktigt i gräset en längre tid och det fastnat mycket gräsrester på hjulen.
 
  • Gilla
Kadey
  • Laddar…
Jag går lite i samma funderingar. Bor i sutteränghus och är lite orolig över backen. En 310 skulle säkert klara storleken på mattan, men är osäker på lutningen. Hur effektivt är terrängkitet?
 
quick skrev:
420 är större och har större hjul än 310. 420 är säkert lite tyngre oxå. Vill du välja 420 bara för lutningen skull så jag rekommenderar en 310 med terräng kit istället. Min 310 klarar en hel del. Men det kan bli problem när det varit fuktigt i gräset en längre tid och det fastnat mycket gräsrester på hjulen.
Ja allt är större på 420
8.5 kg kontra 12.2 kg
Höjd 25 cm - 31 cm
Längd 63 cm - 72 cm
Bredd 51 cm - 56 cm
 
Eriksgatan
Även hur skarp vinkeln är i övergången från platt till slänt är påverkar valet. Ju större hjul och ju längre ut i fram- och bakkant de sitter, desto mindre risk att klipparens ytterkanter slår i marken så att klipparen fastnar eller registrerar ett hinder och vänder. Bra är om klipparens för och akter svänger lite uppåt också.
Min AM 420 klarar helt utan problem en slänt där Bosch Indego inte kunde gå upp p.g.a. att överhänget framtill var någon centimeter för långt så att klipparens nos stötte emot och vände.
Enbart att slippa dra fram en annan klippare för att klippa enbart slänten varannan vecka är väl värt prisskillnaden.
 
Bra inputs.
Övergången för min del är nog inga problem för någon av modellerna. Den är inte så skarp.
Hörde även någonstans att man bör lägga guideslingan diagonalt i denna typen av sluttningar. Misstänker att det hjälper vid övergången också .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.