É
Hej!
Jag har en grävd brunn med en handdriven "gårdspump". Jag skulle även vilja ha en dränkpump i denna permanent (jobbigt flytta brunnslocket). Tänkte borra ett större hål i sidan för vattnet, kanske nån vinkelkoppling innanför och sen ett rör ner som pumpen får hänga i. Sen nån koppling på utsidan.

Men hur göra med elen? Det är en kabel med stickpropp på pumpen. Inte så snyggt att låta stickproppen ligga på gräsmattan bara. Några förslag?

En första lösning skulle kunna vara att man bara gick ut med en skarvsladd när den används. Men fortfarande behövs en bättre anordning än lös stickpropp liggandes vid brunnen. En senare lösning skulle kunna vara att man grävde ner ett rör till den och bara satte i en stickpropp i väggen när det var dags för pumpning (eller strömbrytare).

Grävd brunn med handdriven gårdspump omgiven av gräs och hängande grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja pumpen har ju en gjuten stickpropp och en kabel som troligen inte går att byta, och en kabelsort som förhoppningsvis tål långvarigt undervattensläge. Stickproppen är väl sluten så jag tror inte den tar skada av att vara utomhus (min ser fortfarande fräsch ut efter ca 25 års användning och varierande förvaring), men visst går den att gömma i en liten låda så är väl det bra. Kanske en sådan här fungera?

Vattentät röd skyddslåda för utomhusbruk med stängd lock över en stickpropp och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om pumpen ska användas mycket och kommer att sitta i brunnen mer eller mindre permanent kanske en stolpe med ett uttag i närheten kan vara ett alternativ. Det uttaget kan ju användas till annat också.
 
En helt annan sak men är det en vanlig dränkbar pump du hade tänkt dig.
Kan i så fall tipsa om att den inte fungerar för bevattning. Bra flöde men inget tryck.
 
É
En sån där röd dosa måste man ju öppna upp varje gång man ska sätta i skarvsladden, och just när jag använder den kvittar det om dosan är tät. Tänkte om det kanske finns nåt omvänt uttag som jag har på min snöslunga med elstart, eller min eldrivna vertikalskärare. Fast behöver ju va väldigt tätt om den ska va ute i regn rusk och töande snö. Helst ingen hög stolpe som syns men ett par dm kan den väl sticka upp.

Aja vet inte själv vad jag vill ha därför jag frågar om tips :) kanske lättast med sån där röd dosa ändå, fast behöver egentligen inte va nån för två sladdar utan bara för en som man sen kan öppna upp vid användning.

Pumpen kommer nog inte användas jättemycket, kanske fylla på lilla dammen vi har ibland. Eller vattna vid torka om regntunnorna är slut. Vattna tror jag går det gjorde vi med den förra. Eller va det utan munstycke tro..? Hmm nåt duger det nog till men har förstått att den kanske inte funkar för vattenspridare och så.
 
Visst finns det intag, men som sagt, lösningen måste troligen baseras på befintlig anslutningskabel till pumpen så då blir det en extra skarv någonstans. Om en sådan skarvbox är jobbig att använda kanske du kan hitta på en liknande fast enklare lösning som faller i smaken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.