Avdelning språkpoliser brukar slå till när det är uppenbart att ingen missförstår.
Kilowatt-timme ska förkortas KWh. 1500 KWh är en mängd förbrukning.
Medan 1500 KW/h är förbrukning per timme.
 
I en tråd som handlar om just förbrukningen är det lämpligt att enheterna är rätt. Jag tror nog att folk förstår, men det finns ingen anledning att skriva fel, när man kan skriva rätt. Därför föreslår jag att du, skyten, ändrar ditt inlägg, så det blir rätt, speciellt när du ger sken av att vara ute i utbildande syfte.

Kilowattimme förkortas alltså kWh, inte KWh. 1500 KWh är ingen energiförbrukning, det är 1500 Kelvin-Watt-timmar, vad nu det kan vara. 1500 kWh är en energiförbrukning.

1500 KW/h är ingen förbrukning per timme, men det är inte 1500 kW/h heller. Det är istället en enhet för derivatan av effekten, alltså hur mycket en viss effekt ändrar sig på en timme. En viss energiförbrukning per tidsenhet blir effekt. Integrerar man en måhända varierande effekt över en viss tid, exempelvis en timme, kan man få att man förbrukat 1500 kWh/h, där enheten kan förkortas till 1500 kW, vilket då blir medeleffeken.
I alla hemmaeldarsammanhang är en sådan effekt minst sagt rejäl.

Behöver för övrigt korrigera min förbrukningssiffra ovan. Vi ligger en bit under 7000 kWh numera.
 
Bor själv i ett hus på 170m2+biarea (30m2) byggt -81, utanför Norrköping, tre senaste årsförbrukningarna har pendlat mellan 16400 kWh/år och 16800 kWh/år. 2 vuxna och 3 småbarn i hushållet, frånluftsvärmepump samt braskamin(sparsam eldning) 25cm isolering på vind 19 i yttervägg. 20 grader inomhus. Visst låter 15000 kWh lågt, men inte omöjligt!
Tänker inte trassla till detta med graddagar och normalårskorrigering....
 
Var rädd om din elmätare!
I vårt förra hus låg vi på ca 10000kWh/år, vattenburen el, kombipanna från -82.
Då med enbart elpatron.
Grannen har identiskt hus, låg över 20000kWh/år.
 
Låter inte rimligt, om inte förre ägaren gick med dunjacka på sig inomhus. Jag har en30 år gammal kåk,120+120 m2, visserligen med 2-glas och lite mindre ull på vind och väggar, Innan bergvärmeinstallation förbrukade huset 26000kWh el+ 1m3 olja, dvs ca 36000 kWh. Med bergärme är vi nere på 11500 kWh + 1m3 ved. Solen ligger på huset hela dagen.
 
Jag förbrukar 4000 kWh/år med direktverkande el, så 15000 kWh låter ju mycket.
 
Hej!
Vi har ett hus från 1972 på 140kvm. Det finns 100 iso i väggar, 170 i tak. Vi har stora och dåliga tvåglasfönster, oisolerade ytterdörrar, oisolerad platta på mark och direktverkande el. Vi har ca 20 - 22 grader inomhus. Vi har två barn och tillbringar mycket tid hemma. Vi har en elförbrukning på i snitt ca 18000. Vi bor i ett område med många likadana hus och de jag talat med förbrukar mellan 18 och 22 tusen kwh om året. (Mindre om de har luft/luftvärmepump) Vi bor i en solig del av klimatzon 1 (trädgårdszonen ...). Vi har fortfarande inte satt på värmen, det är ju sommarväder ute ... normalt brukar vi såhär års vara noga med att dra upp persiennerna på morgonen så att solvärmen kan komma in, men än så länge håller de fortfarande den somriga värmen borta ..
mvh fiddeli
 
Jag förbrukar 4000 kWh/år med direktverkande el, så 15000 kWh låter ju mycket.
4000 kWh/år med direktverkande el? :surprised: Låter omöjligt lågt. Det vore ju rimligt bara för hushållsel. Blir genast nyfiken på vad du använder för tillskottsvärme, storlek på huset, var i landet och husets isolering? Med så låg förbrukning skulle jag gärna köra enbart elvärme :)
 
Kasch skrev:
4000 kWh/år med direktverkande el?  :surprised: Låter omöjligt lågt. Det vore ju rimligt bara för hushållsel. Blir genast nyfiken på vad du använder för tillskottsvärme, storlek på huset, var i landet och husets isolering? Med så låg förbrukning skulle jag gärna köra enbart elvärme :)
Liten gammal stuga i Dalarna,
kök 25 m2 + rum 10 m2 + hall 8 m2 + wc 1,5 m2 = 44 m2.
Jag värmer rummet till ca 21 grader, köket och wc till 10 grader och hallen till ca 3 grader, dörrarna mellan rummen håller jag stängda. När jag lämnar huset (ca 8 timmar per dag)  stänger jag av värmen till rummet.
Isolering: tvåglasfönster, väggar:timmer+brädpanel på ut- och insidan, golv och tak: sågspån. På vinden ovanför rummet som jag värmer mest har jag lagt ett par dm glasfiber.
EDIT:
Har varken dusch, tvättmaskin eller diskmaskin. När jag har diskat för hand släpper jag inte ut vattnet i avloppet förrän det svalnat, för att inte slösa bort energin som gått åt till att värma vattnet. När jag kommer hem på kvällen har temperaturen i rummet gått ner till 12 grader om det är mitt i vintern. Jag vädrar genom att låta ytterdörren och alla innerdörrar stå öppna någon minut när jag kommer hem.
 
OK, då förstår jag bättre, boytan och värmenivån förklarar väl saken.
 
vi har förbrukat 8500 kwh per år med direktverkande el och braskamin samt 60m2 boyta och ca 21-22 i medeltemp. Varje säsong går det ca 6 kubik ved. Första elräkningen för 3 månader var på 8000 kwh och då installerade vi kvickt braskaminen och började elda.....
 
Nu har det gått ett år och lite till
Har du sanningen?
 
Gick över förväntan, ca 8500 kWh första året men det var ju en väldigt mild vinter (göteborg).
Snittar ungeför 300kWh/månad när värmen är avstängd. 2 vuxna och 2 barn. Duschar dagligen och diskmaskin, tvättmaskin och tumlare går också nästan varje dag.
Vi har bytt alla vitvaror till A/A+ och även bytt ut alla gamla elelement till nya oljefyllda från LVI. Har även lagt på 10cm isol extra på vinden (40 totalt). Var rejäla köldbryggor eftersom isoleringen bara låg melIan takstolarna. I öppna spisen har vi också satt in en keddy-insatts men eldar max 1gång/vecka, bara myseldning.
Huset verkar hålla kvar värmen väldigt bra och elementen brukar bara vara fisvarma. Vi har inte heller nån mekanisk ventilation som suger ut värmen. Stommen var 26cm yttong och sen 10cm cellplast följt av luftspalt och tegelfasad.

Antingen är det ett bra hus eller också är elmätaren kass/trögsnurrande?
 
Brukar förbruka runt 20000 KWh på 120 m2 med direktel i norrland så nog låter 15000 ok för södra sverige om man väger in den gynsammare temperaturkurvan över året
 
Har också relativt låg förbrukning och har blivit närmast misstrodd av värmepumpsinstallatörer (behöver byta elpanna). Har också gynnsamt söderläge.

Har hört talas om elmätare som varit felaktigt installerade och bara mätt på två faser. Är det en vandringssägen? Nu ska Fortum byta ut min mätare. Man kanske ska vara orolig? En 50 procentig förbrukningsökning vore ju inte roligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.