HEJ
Jag undrar om det något man moste tänka på ang löda prisol rör
eller om det går att mjuklöda som vanligt.
//uffe
 
Skala av plasten och löda. Lätt som en plätt.
 
Tackar
Då forsätter arbetet.

//uffe
 
Ska man vara noga ska man slitsa upp plasten, längs med röret, och vika tillbaka denna. När man är klar med lödningen ska man vika tillbaka plasten. Detta för att behålla isoleringen.
 
Johan Mattsson skrev:
Ska man vara noga ska man slitsa upp plasten, längs med röret, och vika tillbaka denna. När man är klar med lödningen ska man vika tillbaka plasten. Detta för att behålla isoleringen.
Om du syftar på plusprisol så håller jag med. Är det vanlig prisol så spelar den ingen roll, då brukar jag skära bort plasten en bit ifrån lödskarven.
 
uffux skrev:
HEJ
Jag undrar om det något man moste tänka på ang löda prisol rör
eller om det går att mjuklöda som vanligt.
//uffe
Jag skulle nog löda med vanligt kopparlod som är brukligt och acetylen/syrgas
Finns färdiga stänger ev på Rinkaby. Sedan RENGÖRA detaljerna väl med en smärgelduk så att man slipper porer och föroreningar.

Vat inte om gasol räcker för den typen av log kanske kan någon annan det bättre har aldrig provat kopparlodet. Mjuklöda med tennlog går väl men antar att man bör rengöra ordentligt och ev använda separat flussmedel.

Rengöringen är nyckeln i båda teknikerna..har även sett att man har speciella lödtänger för att mjuklöda dom borde finnas att hyra om man inte vill riskera att elda upp kåken.

Skall man löda innomhus så är några gipsskivor bra skydd mot väggar och golv vid lödstället. gärna dubbla. Löd allt du kan utomhus låt svalna och sammanfoga bitarna antingen med klämkopplingar eller skycka väggar och golv ordentligt.

brandsläckare och filt är en billig försäkring lånade själv 2 släckare från jobbet och lovade betala fyllningen om det skulle behövas.. men allt gick bra och det kostade gratis..

Steffe
 
JAg skula bar andvända lod om jag lödde, då vet man att det håller
 
Mjuklöda med tennlog går väl men antar att man bör rengöra ordentligt och ev använda separat flussmedel.
Stämmer! Det går alldeles utmärkt och håller utan problem.
rogge
 
fick tag på gratis kopparlod som jag testade idag... värmde på med någon typ av butan/gasol - liknande miniflaska med en brännare på... höll på bra länge och hade förberett med att vika till lika mkt lod som diametern på röret... när jag sedan tryckte lodet mot kopplingen hände... ingenting!

stod inget om lämpliga temeraturer på lodförpackningen, är det så att kopparlod kräver att det är ruskigt varmt? vad kan jag gjort för fel annars?
 
likblek skrev:
fick tag på gratis kopparlod som jag testade idag... värmde på med någon typ av butan/gasol - liknande miniflaska med en brännare på... höll på bra länge och hade förberett med att vika till lika mkt lod som diametern på röret... när jag sedan tryckte lodet mot kopplingen hände... ingenting!

stod inget om lämpliga temeraturer på lodförpackningen, är det så att kopparlod kräver att det är ruskigt varmt? vad kan jag gjort för fel annars?
Hårdlödning går med gasol som ger ca 1400 grader i lågan om det är enstaka små detaljer.
Kopparn måste bli "körsbärs röd" innan man tillsätter lodet.. Jag har också provat med gasolbrännare men det tar för lång tid och riskerar att inte flyta ut ordentligt.
Stora detaljer som dom 53 rör jag lödde skulle tagit aldeles för lång tid att värma upp.

Övergick till mjuklödning med fluss, tennlod med 3% silver och ordentlig rengöring innan jag lödde. Flyter ut betydligt bättre och kräver bara halva värmemängden ungefär.

Hårdlödningen kräver runt 700+ grader, mjuklödningen straxt under 300 så det blir en avsevärd skillnad. Själv kör jag dels med en liten brännare från biltema för gasolampuller dels med en gasolflaska 2 liters med större brännare och dom täcker det mesta vad gäller mjuklödningen. 3 mm tennlod är att föredra om man har lite grövre rör (stärre än 22mm)

Hårdlödningen går bäst om man har acetylen och syrgas och lägger aningen överskott med acetylen i lågan.

Viktigast av allt är nogran rengöring och fluss eller lödvätska i riklig mängd
En "scotch duk" är kalas att rengöra med eller mycket fin smärgelduk.

Steffe

 
tackar så mkt droopy!

är det samma dosering med mjuklod? dvs diametern på röret som ska lödas?
 
likblek skrev:
tackar så mkt droopy!

är det samma dosering med mjuklod? dvs diametern på röret som ska lödas?
Kanske lite mera, har märkt att en del löddelar är lite mera "glappa" och kräver lite mera lod. Eg är det mera en "lödekonomisk" fråga än en hållfastighets fråga med mängden lod. lägg på lod tills du klart ser att det flyter ut runt hela omkretsen. Försök att värma jämt på alla sidor och på båda lödstyckena, prova med lite lod att det smälter bra när det gör det tillsätt lodet lite fördelat över omkretsen värm en aning till runt om och det är klart. Tvätta/putsa bort överflödigt flussmedel.

Prövade att löda 35 rör både till grövre gods och sinsemellan delar och resultatet blir riktigt bra. Ser bättre ut än hårdlödning som sotar ner sören lite mera..

 
Hej, det går dåligt att hårdlöda med gasol. Man får aldrig upp nån vettig temperatur på materialet. Det krävs oxygen/axetylen.
Mjuklöda går däremot bra med flussmedel
 
om man tex ska löda ett T-rör, tar man ett rör i taget eller tar man alla på en gång?
 
likblek skrev:
om man tex ska löda ett T-rör, tar man ett rör i taget eller tar man alla på en gång?
Vid hårdlödning: Alla på en gång, du har ju redan värmt upp själva "knutpunkten".

Vid mjuklödning: Vet ej, har inte provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.