För 10år sen lite drygt så stoppa jag ner en Ek i backen hos farsan.Den har växt tillsig rätt bra.Nu skulle jag vilja ha en där jag bor.Men vilken tid på året är bäst att stoppa ner dom i backen på nytt ställe.Svärfar äger skog så jag tänkte plocka upp en där.Jag minns ju fan inte hur jag gjorde hos farsan om jag grävde upp med så mycket rötter man kan eller om jag bara ryckte upp den och det som följde med var det som fick åka med helt enkelt.
 
BirgitS
För bästa chans till överlevnad ska du ha med så mycket rötter som möjligt.
 
Låter rimmligt :).Kan man göra det nu?
 
BirgitS
Tveksamt, kanske om det är nära Vänernkusten så det det dröjer länge innan kylan kommer på allvar. Detta för att trädet bör hinna rota sig ordentligt innan vintern. Om du ska vänta är nog rätt tid när tjälen försvunnit men innan lövsprickningen. Men det är min gissning utifrån vad jag läste för flera år sen och jag rekommenderar dig att läsa och fråga på ett forum som är inriktat på trädgård och odling.
 
Bor på en "kallhåla".Ca 4grader kallare än Karlstad som värms av vänern.Får vänta och klura lite hur och vad jag ska ha om man ska ha nått.Tänkte göra någonslags grus/stenparti/täcknark med kantsten i ena hörnet på tåmten.Tips på träd som växer "snabbt" och får en rätt stor krona.Var lite inne på om man skulle ha ett fikabord ät dottern under trädet :)
 
Jag förutsätter att det inte din fars ek du ska flytta! Även om den tycks ha växt mycket på dessa 10 år har den växt dubbelt så mycket under jorden.

,Gå ut i din skog och välj ett litet men snyggväxt ungträd som inte är mer än ca 1,5 m. Ta med så mycket rötter och jordklump som möjligt. Placera det på en plats där det de närmaste hundra åren kan utvecklas i fred. Ek vill inte samsas med andra träd och kronan får inte nudda trädkompisar.

Har du plats ska du naturligtvis plantera en ek (för framtida generationer). Räkna krasst med att undervegetationen kommer att bli ganska dålig. Det finns dock en busk/trädsort som trivs med ek: rododendron.

Min far (var ingen trädgårdsmänniska) fick ett litet ekskott vid besök på ett större gods. Han grävde ner skottet i den bergiga trädgårdstomten i Sthlm. Bredvid min mors (var trädgårdsälskare) nyplanterade roddisar. Mor vattnade sina roddisar, fyllde på med löv och vattnade ... var orolig att fars ek skulle ta livet av hennes älsklingar. Efter 50 år stod där en praktfull ek - med stort praktfullt roddisbuskage undertill. Kombinationen var urläcker.
 
  • Gilla
levittoux
  • Laddar…
BirgitS
harry73
Ek och tall funkar bra
Ek och Björk också
Även rönn passar bra
 
Tömpa skrev:
Svärfar äger skog så jag tänkte plocka upp en där.
Har du gott om "eksly" som ingen uppskattar kan du ju testa nu och går det inte så gör om till våren,
 
Farsans Ek ska allt få stå kvar.Den är väll runt 3m nu.Dom två närliggande tallatna ska få maka på sik (kapas ner).Vi pratar om det då och då att tänk om vi hadde satt den där Eken mitt på gräsmattan istellet för i skogsbrynet.Men det var en chansning.Den var runt 1-1,5m när jag sate dit den.

Blir det en där jag bor så blir det i ena hörnet som sagt.På framsidan men tillräckligt med plats för häcken som är nysatt att växa plus att man ska komma åt med gräsklippare utan bekymmer.
 
Jag flyttade en ek för ett par veckor sedan. Löven har nu blivit bruna trots att jag sett till att vattna den mycket. Jag har flyttat några träd på sensommaren eller hösten tidigare även om detta var den första eken. De brukar fälla löven strax efter flytten, men de flesta har kommit igen till våren. Där jag bor verkar ek trivas mycket bra oavsett sällskap. Kapar man en vid marken så skjuter den stubbskott så man får vara envis om man vill bli av med den. Jag vet ju inte än hur det går med denna, men jag har lyckats förr med att flytta träd på hösten. Jag brukar försöka få med så mycket rötter som möjligt och sedan gräva en stor grop och använda planteringsjord och gödsel i gropen.
 
Jag skulle ut och grävt upp en nu. Hösten är bästa tiden att plantera träd och buskar.
Själv har jag grävt upp div träd och flyttat, mestadels på sommaren. De verkar inte vara kinkiga våra vilda inhemska träd.

Eller gräv upp 2-5 st och plantera så har du förbättrat oddsen ordentligt. Tar sig det träd du sätter där du vill ha ett så är det ju bara att ta bort de andra.
 
Har planterat om två små ekar senaste åren. De är verkligen inte särskilt känsliga om de kommer till en ljus plats med "normal" jord. Försök få med lite jord runt rötterna och vattna hyfsat i nya hålet men överdriv inte sen. Vid mina två omplanteringar har jag gjort det på våren/tidig sommar. Bladen kommer att slokna men troligen hänga kvar. Även om de inte hinner bli så stora under vår livstid så är det en härlig känsla att ha en ek på tomten. Lycka till.

EDIT. Det står "Norrbotten" vid mitt nick, men omplanteringarna har skett i Svealand.
 
Varför inte ta en liten ek på typ 50 cm? De växer trots allt ganska snabbt i unga år.
 
De växer fortare än man tror, om de har gott om ljus och hygglig jord.

Jag skulle flytta nu, så får den lite tid på sig att anpassa sig till nya platsen innan vintern och så kan den börja på en gång till våren. Men det viktigaste är att man inte flyttar den mitt i varmaste sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.