Mitt bastubygge framskrider sakta men säkert.
Snart sätter jag upp bastupanelen. ´Måste jag ytbehandla bastupanelen eller kan den vara obehandlad? ???
Lavarna som jag bygger i asp kommer jag att ytbehandla med en speciell färg. :p

Ventilationen: Jag har planerat ta ha både ut och inventiler mot förrummet. Läser i forumet att vissa äve sätter ventil ut emot ytterluften.Behövs den verkligen ? :-/

 
Snart sätter jag upp bastupanelen. ´Måste jag ytbehandla bastupanelen eller kan den vara obehandlad?
Panelen bör vara obehandlad. Bara på ställen där man sitter och tar på ofta ska vara behandlade med nått.

Ventilationen: Jag har planerat ta ha både ut och inventiler mot förrummet. Läser i forumet att vissa äve sätter ventil ut emot ytterluften.Behövs den verkligen ?
Ventil mot yttervärlden är bra för att ventilera ut utrymmet när det inte används. men kanske inte helt nödvändigt när man bastar. Jag har bastat en modulbastu utan ventilering utomhus. och det fungerade utmärkt. (elbastu)

Det finns ett par olika filosofier hur man ska placera ventilationen i en bastu..
 
Rätt eller fel, jag har behandlat granpanelen med ngn typ av bastupanelsskydd. Finns på K-Rauta. Det gör att panelen inte suger så mkt fukt (=svett) + att det är lättare att skura o hålla väggarna fräscha.

Jag inbillar mig också att panelen inte gulnar lika mkt om du har panelskydd.

Ventilation: Det rekommenderade (enligt div. böcker) är att du har tilluft o frånluft mot samma rum. För bastuupplevelsens skull så har jag inte märkt ngn avgörande skillnad om du istället väljer att skicka frånluften utomhus eller om du tar hand om frånluften till FLVP.
 
Om det är en friliggande bastu suger man inte in så mycket uteluft i byggnaden om man väljer att låta luften "cirkulera" mellan rummen.Omkl.rummet blir då också uppvärmt vilket kan vara skönt vintertid.Desto viktigare då med en ventil att torka ur huset efter bastandet med en liten efterbrasa och luft från omkl.rum och sedan ut högt upp i bastun. I villor är det nog mest en energispargrej att låta luften cirkulera - kanske rent utav ett säljargument från bastutillverkarna....
 
vad jag läst så behöver man inte behandla panelen.. men det finns tydligen spec olja för det med på k-rauta 150 kr för 3 lit eller vad det nu var. men som sagt ytor man tar på osv bör oljas annars spelar det ingen roll. Har man tex inga ryggstöd kanske det är bra att olja väggarna med.
 
Ett litet förtydligande; den behandling jag gjorde på panelen var av typen mattlack som jag strök på endast en gång med pensel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.