Hej. Håller på och fogar om en gammal tegelbyggnad. Jag märker att tegeln suger bra med vatten och stenarna är väldigt ojämna. Såg en produkt på nätet, kalkstark kalkstark.se, någon som har erfarenhet av detta eller liknande. Eller vad gör jag bäst?
Hälsar Thomas
 
M
Blöter du ner den ordentligt med vattenslang innan du fogar om? Även in i mellan fogarna?

Du ska ju så klart inte köra in vattenslangen med 4 bars tryck i fogen, men spruta med dimma går fint. Ytskiktet på väggen kan du blåsa på lite mer på.
 
Så är det med gamla byggnader och torrt tegel.....det suger vatten och måste därför förvattnas mycket.
När man fräst ur fogarna brukar man spola ur dom med en vattenslang för att rensa från damm men också för att göra dom fuktiga.
Är det inomhus och teglet är gammalt och snustorrt kan man behöva duscha väggarna med vatten i flera dagar innan man börjar jobba med dom.
Så problemet är vanligt och det är bara att vattna lite mer.
 
Hej. Jodå, jag vattnar med slang. Så frågan var mer om det är bra att göra den poriga tegeln mer motståndskraftig mot vatten/regn.
 
ThomasTis skrev:
Hej. Jodå, jag vattnar med slang. Så frågan var mer om det är bra att göra den poriga tegeln mer motståndskraftig mot vatten/regn.
Det kan man genom hydrofobering men det sker efter att man fogat fasaden, för efter en behandling går det inte att foga för då har man förhindrat kapillärsugningen.

Det är lite omtvistat hur bra det är för fasaden måste vara väl fogad och inte förväntas behöva repareras på ett bra tag just pga att det är svårt att foga eller putsa på en hydrofoberad fasad.
 
Den där hydrofoberingen och alla andra ytbehandlingar är mycket omdebatterade i branschen eftersom de anses förorsaka frostskador på lång sikt.
Debattens vågor går höga men jag skulle inte ta risken med nuvarande kuskapsläge. Gammaldags murverk är av heltegel som är mycket mer frostkänsligt än modernt håltegel.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Kan bara hålla med "heimlaga". Jag skulle inte själv göra det, men var lite försiktig i min kommentar för att slippa debatten här ;)
 
heimlaga skrev:
Den där hydrofoberingen och alla andra ytbehandlingar är mycket omdebatterade i branschen eftersom de anses förorsaka frostskador på lång sikt.
Debattens vågor går höga men jag skulle inte ta risken med nuvarande kuskapsläge. Gammaldags murverk är av heltegel som är mycket mer frostkänsligt än modernt håltegel.
Annars så står det att sådan behandling ska göra tegeln torrare och minska risken för frostsprängning. Vem ska man tro på...
 
ThomasTis skrev:
Annars så står det att sådan behandling ska göra tegeln torrare och minska risken för frostsprängning. Vem ska man tro på...
Ja man får naturligtvis skriva vad man vill i reklamen.
Skeptikerna säger att fukt trots allt läcker in och att kondensfukt inifrån huset stängs in innanför hydrofoberingen med resultatet att teglet blir mycket fuktigare än om det tillåts torka i riktning utåt på naturligt vis.

Jag vet inte vem man skall tro på men eftersom nyttan är starkt ifrågasatt och hydrofoberingen inte går att få bort så tycker jag att du skall låta den vara ogjord.
Det har ju visat sig många gånger för att obevisade nya mirakelmetoder har blivit dyra för husägarna så jag tycker att det är onödigt att ta risken med egna pengar innan vi vet vilka långtidseffekter en hydrofobering har. Det vet vi om 20-30 år.
 
heimlaga skrev:
Ja man får naturligtvis skriva vad man vill i reklamen.
Skeptikerna säger att fukt trots allt läcker in och att kondensfukt inifrån huset stängs in innanför hydrofoberingen med resultatet att teglet blir mycket fuktigare än om det tillåts torka i riktning utåt på naturligt vis.

Jag vet inte vem man skall tro på men eftersom nyttan är starkt ifrågasatt och hydrofoberingen inte går att få bort så tycker jag att du skall låta den vara ogjord.
Det har ju visat sig många gånger för att obevisade nya mirakelmetoder har blivit dyra för husägarna så jag tycker att det är onödigt att ta risken med egna pengar innan vi vet vilka långtidseffekter en hydrofobering har. Det vet vi om 20-30 år.
Nja det är inte riktigt att hydrofoberingen stänger inne fukten för om det är en riktig hydrofobering så tätar den inte tegelytan. Det som händer normalt är att teglet genom sina porer drar in vatten kapillärt och mättar teglet med vatten och när teglet är mättat så börjar fritt vatten att rinna på bla insidan av tegelmuren.
När man hydrofoberar använder man ofta någon form av silikonprodukt som gör att porerna fortfarande är öppna men ytan i ingången till poren blir sådan att vattnets ytspänning inte förmår att transportera in vatten kapillärt i teglet.
Så fritt vatten i form av droppar rinner bara av ytan men tex vattenånga kan passera ut genom ytan och torka upp teglet igen.

Men igen, problemet uppstår om man måste reparera, putsa eller tex foga igen senare, för en hydrofoberad fasad är mycket svår eller jobbig att jobba med av just den orsak jag beskrev ovan.
 
Jasså..... antingen har jag missuppfattat någonting eller så finns det flera sorters silikonbehandlingar....
 
Så den omedelbara frågan är då hur mycket andningen försämras av hydrofoberingen. Borde finnas någon vetenskaplig artikel på det, nån som vet?
Thomas
 
En riktigt utförd hydrofobering hindrar inte den sk "andningsmöjligheten" eller transport av vätska i ångfas.

Vad avser vetenskapliga artiklar finns det massor, både utländska och svenska bla från våra tekniska högskolor.

Du kanske ska fundera på att söka lite på google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.