Hej

Kollar på nytt hus som är i rejäla upprustningsbehov. Det jag är mest fundersam över är stommen/ytterväggarna. Besiktningsprotokollet säger om tegelfasaden

"sprickor, hål och frostskador förekommer genom hela fasaden"
"spår av klängeväxter på fasader" vad mäklare sa så har barnen städat fasaderna inför försäljningen men troligtvis har det två hela ytterväggar var totalt övervuxna av vildvin och en murgröna
"lövsilar på sturör saknas"
"utkastare släpper dagvatten nära fasad"

Till detta kommer att taket är i behov av omläggning, gammalt tegeltak med skador och "utgånget datum". Fuktrosor på insidan av ytterväggen under flera fönster. Även grunden är fuktskadad, halva huset är platta på mark/källare och halva är en krypgrund. Tror i och för sig inte att grunden gör så mycket för stommen förutom då givetvis syllen. Men grunden är ganska hög och krypgrundsdelen står på den "rätta sidan" av huset, de har visserligen förvarat organiskt material i krypgrund och inte avfuktat den så jobb blir det givetvis men som sagt den största frågetecknet för mig är stommen/ytterväggarna.

Låt oss säga att det kommit in fukt i väggarna (vilket det alltså verkar ha gjort) vad brukar hända. Ruttnar hela ytterväggar eller brukar det bli mer lokalt? rinner vattnet alltid nedåt och det slutar med mest skador nere vid grund. Kan man bo i ett hus samtidigt som måste renovera ytterväggar/stomme? Vad kan det kosta, huset är inte jättestort, 110 kvadrat. Någon som gjort något likande ingrepp?
Och förutom att ta in besiktningsman vilket vi givetvis kommer göra om det blir skarpt läge hur tar man reda på mer om insidan av ytterväggarnas tillstånd?
 
Förstår att det givetvis är svårt att bedöma något utan att se varken bilder eller vara där, men för att ytterligare ge lite mer information, huset är byggt 1958. Det luktar relativt mycket mögel men huset är ändå förvånansvärt ok, det är inte så att det är stora synliga fläckar, hängande tapeter etc. Visst det var gråsuggor i källargarderoben, väggar är klädda med träpanel, även i duschutrymmet och delar av källaren !!!!??! Många golv har heltäckningsmatta även delar av källaren. Jag tror att mycket av lukten kommer från dessa styggelser men och andra sidan är de delarna ju rätt så lättåtgärdade. Men som sagt fasaden är trasig och behöver fixas frågan är bara hur stommen mår och vad det innebär om den är delvis skada eller totalskada.
Till saken hör att jag varit med och fixat rutten trossbotten och delvis ruttna syllar i min sommarstuga så lite vana har jag, väggar och stomme var dock finfina i stugan så därav okunskapen i detta ämne
 
Fullagningar
Tegelfasad med tecken på förslitning och grönska nertill, potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frostsprängningar
Skadad tegelfasad med sprickor och potentiella frostsprängningar, möjliga tecken på underliggande fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insektshål?!?!?
Gul träpanel nära grå tegelvägg med synligt insektshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man klär in hela huset med ny panel och tilläggsisolering behöver man då göra något åt tegelfasaden först? Visst frågan kvarstår ju fortfarande om det trängt in fukt i träkonstruktionen bakom teglet, vilket jag ännu inte vet
 
MultiMan
Bilderna syns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.