Y
Tandem musca cacavit skrev:
Funderar också på att ljudisolera innerväggar. Här verkar det vara tomt i mellanväggarna? Lyhört som attan. Hur göra? Öppna väggen med lämpligt verktyg och fylla på med isolering ämnad för det? Tyvärr, handlar sådant vanligen om energi och inte ljud...
Jag läste endel råd bland dom som bygger hemmabio, oftast ganska fanatiska råd så det jag gjorde här i mitt hus skulle troligen inte duga för dom... Men...

1. Öppna upp ena sidan av väggen
2. mjukfoga runt varje skiva, reglar, väggdosor.
3. stoppa in vanlig väggisolering. fanatiker säger man ska ha luftspalt osv. Jag hade ett udda mått på djupet så jag valde snäppet större isolering och pressade in det med hjälp nya väggskivan. lade då lite mjukfog på reglarna före monteringen.

Jag övertänkte det lite och valde att ha kvar masonitskiva på ena sidan och gips på andra, för olika material bromsar olika slags ljudvågor. Men somsagt, i efterhand inser jag att trämaterial är levande och rör sig efter årstider...

Sen bytte jag alla pappdörrar mot massiva dörrar.

Ångrar inte dessa åtgärder. Justnu är det, utöver masoniten, mina fönster som jag drömmer om att bytaut.

Berörande min bergvärmepump så gör det nog störst skillnad att jag bara hade flyttat fram den och kapat alla rörfästen som sitter på väggen och låtit dessa vara fria. Dvs du kan nog tänka ut fler åtgärder än bara göra väggen tjockare till din maskin.



Apropå färger så tycker jag denna har en balanserad mix av neutralitet, hemtrevlighet och värme
 
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Slänger in några bilder, för att ge möjlighet för intryck, för dig som inte är bekant med 80-talsstilen:

Vardagsrums-takhörn fotat mot stora sovrummet:

Hörnet av ett vardagsrum i 80-talsstil med blommigt tapetmönster, mörka dörrkarmar och en Tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utsidan, ingång från parkeringen:


Ljusgrått hus med vitt runt fönster och dörrar och en damm i förgrunden vid ingången från parkeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi målade om huset för 12 år sedan till ljusgrå, vitt runt fönster& dörrar, samt grafitgrå grund. Tidigare var allt trä gräddvitt och grunden mörkbrun.

Närbild ingång från parkeringen:

Träaltan med vit räcke, utemöbler och blomkruka framför hus med ljusgrå fasad och vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag byggde däcket som förbinder garaget med huset för 10 år sedan. Innan var det en telefonsstolpstrapp ned och en ståltrapp upp till huset. Mycket opraktiskt. Ytbehandlade däcket för 1,5 månad sedan.


Gamla fallfärdiga trappen vid tänkta huvudentrén:

Sliten betongtrappa med träledstänger och grönska på sidorna framför en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggd altan med trapp som ersatte den, så som den såg ut i fjol:

Nybyggd träaltan med trappa vid hus i 80-talsstil, gammal demonterad trappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser lite ut som en cancer på huskroppen. Väntade med att måla tills i år.


Med kjol och målad som den ser ut idag:

Nybyggd vit träaltan med trappa som ansluter till ett hus med ljusgrå fasad och mörkbrun grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag kan inte se bilderna, försök en gång till och då hellre från datorn än från mobilen (om det var så).
 
Tandem musca cacavit
BirgitS skrev:
Jag kan inte se bilderna, försök en gång till och då hellre från datorn än från mobilen (om det var så).
Jag ser bilderna, efter att ha laddat in sidan en gång till.
 
BirgitS
De kan ha blivit privata eller något, det är ett rätt vanligt problem i forumet. När jag klickar på av de grå fyrkanter som visas i stället för bilderna får jag felmeddelandet:

Du angav ett ogiltigt Bifogad fil.

Så är det inte med tidigare bilder i tråden, t ex dina i inlägg 5.
 
Tandem musca cacavit
Skumt. På min dator, varifrån jag skrev inlägget syns bilderna. När jag kopierar en bildlänk-adress syns bilden också. Här kör jag Chrome.

Testade med mobilen, där ser jag bara gråa fält.

Jag provar att lägga in den sista bilden igen, för att se om jag gör något fel.

Nybyggd vit träaltan med trappa som ansluter till ett hus med ljusgrå fasad och mörkbrun grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde likadant som nyss. La jag in för många bilder på en gång, måntro?
 
BirgitS
Nu gick det bra i alla fall :)
 
Tandem musca cacavit
Vet inte hur man kontaktar admin, så jag gör om bildinlägget överst, men delar det itu:


Vardagsrums-takhörn fotat mot stora sovrummet:

Hörnet av ett vardagsrum i 80-talsstil med blommigt tapetmönster, mörka dörrkarmar och en Tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utsidan, ingång från parkeringen:


Ljusgrått hus med vitt runt fönster och dörrar och en damm i förgrunden vid ingången från parkeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi målade om huset för 12 år sedan till ljusgrå, vitt runt fönster& dörrar, samt grafitgrå grund. Svartlaserade dörrar och fönster, som tidigare var mörkbruna.
Tidigare var allt trä gräddvitt och grunden mörkbrun.

Närbild ingång från parkeringen:

Träaltan med vit räcke, utemöbler och blomkruka framför hus med ljusgrå fasad och vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag byggde däcket som förbinder garaget med huset för 10 år sedan. Innan var det en telefonsstolpstrapp ned och en ståltrapp upp till huset. Mycket opraktiskt. Ytbehandlade däcket för 1,5 månad sedan.
 
Tandem musca cacavit
Fortsättning:

Gamla fallfärdiga trappen vid tänkta huvudentrén:

Sliten betongtrappa med träledstänger och grönska på sidorna framför en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggd altan med trapp som ersatte den, så som den såg ut i fjol:


Nybyggd träaltan med trappa vid hus i 80-talsstil, gammal demonterad trappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser lite ut som en cancer på huskroppen. Väntade med att måla tills i år.


Hur det ser ut idag med kjol och målad framgår ovanför.
 
Nu syns bilderna.

//AA
 
BirgitS
Med mörka taklister och dörrfoder tror jag att ni idag skulle skrämma iväg dem som vill flytta in utan att behöva göra en stor renovering. Men vad som är populärt om 10 år vet man ju inte.

Tandem musca cacavit skrev:
Vet inte hur man kontaktar admin, så jag gör om bildinlägget överst, men delar det itu:
Du kan antingen trycka på "Rapportera" i överkanten av inlägget med bilderna som inte syns eller skriva i underforumet för problem med forumet: https://www.byggahus.se/forum/information-feedback/ se särskilt den översta klistrade tråden.
 
Tandem musca cacavit
Med mörka taklister och dörrfoder tror jag att ni idag skulle skrämma iväg dem som vill flytta in utan att behöva göra en stor renovering.
Men att måla lister och dörrfoder är ju ingen stor renovering, åtminstone inte om man tar ett/par rum i sänder. Dessutom är det mest en estetisk fråga. Är färgen, inte skicket, viktig? Hur viktig då?

För mig är det är pyttefråga. Vad det är för andra vet jag inte, därför frågar jag här. Skulle gärna ta emot fler svar.

Ska gå in hos någon/några mäklare i stan och höra vad de har att säga.

Färgen är en sak, sedan att ha olika i rummen är mitt spörsmål. Alternativen för mig är främst:

1. Lämna allt mörkbrunt
2. Lasera svart eller måla vitt i de rum jag renoverar

Vad skulle se minst konstigt ut? Själv tycker jag väl att främst köket skulle kunna se annorlunda ut. Särskilt om det helrenoveras.
 
Alla gillar olika, men för mig är mörka lister och foder ett absolut nej. Som jag ser det är foder och lister (oftast) till för att göra en mjuk och diskret övergång mellan exempelvis tak och vägg. En mörk list gör motsatsen, den verkligen understryker att "här händer det något" och kräver uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tandem musca cacavit
om jag ser det är foder och lister (oftast) till för att göra en mjuk och diskret övergång mellan exempelvis tak och vägg. En mörk list gör motsatsen, den verkligen understryker att "här händer det något" och kräver uppmärksamhet.
Kan väl stämma om allt är i en färg eller liknande toner, men hur går det med olikfärgade väggar, tak och golv? Blir samma invändningar där antar jag. Så du vill ha typ helvitt och samma material överallt? Eller bara fult med mörka lister? Kan förstå det senare, smaken är som baken...



Har renoverat ett inrett rum i källaren. Där bytte jag de mörkbruna taklisterna, som för övrigt också är av skuggtyp. Varför? Det är en gammal källare med lägre takhöjd (ca 2,1 m) och det känns lite högre med vita lister.

I rummet bredvid som ska bli en totalrenoverad bastu-relax avdelning, kommer jag att sätta antracitklinker på golvet, med svarta 5 cm keramikplattor som "list" mot väggen nedtill. Vita taklister. Det är redan stor stilskillnad i källaren. Övriga rum är putsade och utan några lister.
 
Tandem musca cacavit skrev:
Kan väl stämma om allt är i en färg eller liknande toner, men hur går det med olikfärgade väggar, tak och golv? Blir samma invändningar där antar jag. Så du vill ha typ helvitt och samma material överallt? Eller bara fult med mörka lister? Kan förstå det senare, smaken är som baken...
Jag vill inte alls ha det vitt och sterilt, tvärt om gillar jag färger och mönster. Dock är de flesta tak och innerdörrar vita eller ljusa, så där tycker jag att det passar bäst med vita lister för att göra en diskret och harmonisk övergång. Vi har mörkt trägolv i ett rum, där är tapeten också rätt så mörk och murrig. I det rummet är golvlisten i samma mörka färg som golvet, där hade det blivit en - i mitt tycke - märklig kontrast att ha en vit golvlist mitt i allt det mörka.

Men, som sagt, man har olika tycke och smak. Och tur är väl det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.