Hej alla.

Situation:
1/2" rör skall få en T-koppling på sig så att ett utkast till diskmaskin blir möjligt.

Detta var tänkt att vara en enkel och högst temporär lösning, men det verkar visa sig att det kanske inte är så enkelt. Jag är van vid klämringskopplingar och det verkar inte finnas i tum-systemet (?). Nu sitter jag med ett kapat 1/2" rör och inget vatten i huset. En lösning är ju att ta hit en rörmokare som får svetsa ihop det kapade röret och så kör jag en fulkoppling på kranen till diskmaskinen, men kanske någon hör kan komma med en snabb och juste lösning med t-koppling på tumröret.

Mvh
P
 
Krilleman
Du menar att du har kapat ett galvat kallvattenrör 1/2"?
 
Galvade rör har haft samma gängor sedan 1800-talet så få tag i gängade kopplingar är ingen konst. Finns klämringar också nuförtiden.
Gänga isär vid närmsta koppling och bygg vidare därifrån. Har man inge gängverktyg får man kapa till och åka till en rörfirma som gängar.

Skarva inte i med kopparrör, då kommer galvrören "nedströms" att rosta igen med expressfart!
 
Krilleman
Det är ju dock inte alltid det finns en åtkomlig gänga bakom där man kapat :confused:

Och klämringarna (VSH superblue och VA Plast) är inte OK på tappvatten.

Men kan kanske fungera som en extrem nödlösning.

MMA har unifixer som är OK på tappvaten. Men dom saluförs inte av byggladorna.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Nej, det är kopparrör.

Tack för infon om att blanda metaller, men i detta fallet är det gamla kopparrör.

Jag befinner mig i Blekinge och här finns inte bauhaus eller hornbach, så utbudet känns skralt. Varken Jula, jem & fix eller biltema har klämringskopplingar i tum, utan endast i mm :( Så var kan jag i så fall få tag i en T-koppling med klämringskoppling? Några tips eller råd?
 
Ja det var ju en annan pilsner. Mät röret med skjutmått, delge oss resultatet. Tror nämligen det är millimeter. Ingen skruvkoppling i närheten?
 
om det nu är kopparör så kan du ju faktiskt mjuklöda. köp lod och fluss och en gasbrännare i miniformat. hitta ngt som du kan trä över med någerlunda passning o sedan löd skarven. fast lödkopplingar e kanske lika svårt o få fram. om inte annat så kan du löda igen det med en bit koppar eller mässingplåt så länge så du inte står utan vatten. då du lödar ett rakt kapat rör mot en plan koppar/mässingbit. glöm inte slipa helt rent innan lödning!
 
om du inte har en kopparplåt nyp ihop röret så det nästan e platt o fyll spalten med lod. glöm inte slipa innan, som sagt nödlösning tills du har hittat rätt prylar o inte vill så utan vatten
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
Helt säker på att det är tum-rör? Är röret 12,7 mm utvändigt? För då är det väldigt ovanligt för att vara i Sverige. Det är inte så att du har ett gammalt 13 mm-rör?
Det har funnits några skumma mått genom åren t ex 8, 11, 13, 16 mm.
Mät röret med skjutmått.
 
Kopparrör i tum brukar vanligtvis bara användas i kylinstallationer och oljerör i Sverige
 
Skjutmått utvändigt mått: 16,4 mm
Skruvkopoling ca 40 cm ovanför, och nästa i källaren.
Japp. Jag var inne på det också, men undrar genuint om det verkligen finns klämringskopplingar med tum-mått. Ingen av de butiker jag besökt har haft det, och om jag måste köra till Malmö eller Växjö så kan jag lika gärna anlita en rörmokare imorgon och få det gjort, då det kostar lika mycket. Jag skall ringa till ahlsell imorgon bitti och förhöra mig.

Lödning; jag är lite inne på det också, men då med kopparfosforlod.
 
Huset är byggt 1944 och jag vågar nästan sätta pengar på att rören är från då.

Jag får INTE på en 15-15-15 mm t-koppling. Det går absolut INTE.
 
Kan man löda endast i snittet? Alltså utan utanpåliggande rörbit? Jag vet nämligen inte var jag skall hitta någon rörbit som är bara liiite större än röret självt. Glipan är kanske 1 mm.
 
Låter som ett 16 mm rör, gammal svensk standard. Det finns kopplingar till detta, antingen halvkoppling som du kombinerar med klämringskoppling 15 med gänga eller en 16 förminskning i en större koppling.
 
Hmm...ok. Halvkoppling såg jag idag, men förstod inte riktigt hur de skulle användas. Som sagt...Jag har endast satt klämringskopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.