När min lägenhet har totalrenoverats har jag fått ett knx-system installerat. Det är ännu inte färdigt och det har nu gått upp för mig att jag måste programmera själv om jag vill kunna skapa och justera scenarios (utöver att endast justera lumenvärdet).
Visualiseringen sker i Babtec och där gäller min användarlicens tydligen också för att kunna ändra i grafiken.

Men, jag behöver programmera i själva knx för att kunna ändra i scenariosen och undrar om någon vet vad en sån licens kostar? Har ni några bra tips i vilken ände jag skall börja för att lära mig (när jag får "systemet" levererat skall alla enheter vara adress-satta och vissa scenarios gjorda, men även om leverantören tycker att det är "färdigt" så räcker det inte för mig, jag kommer vilja göra mer)?
 
RilleRock
Hur är det med garanti etc om du är inne och pillar i levererat system?
Tänk om ngt går isönder av annan orsak?
De kanske hävdar att garantin ej gäller då kund vart inne i systemet.
Bara en tanke.
 
RilleRock skrev:
Hur är det med garanti etc om du är inne och pillar i levererat system?
Tänk om ngt går isönder av annan orsak?
De kanske hävdar att garantin ej gäller då kund vart inne i systemet.
Bara en tanke.
Tanken har inte slagit mig. Vad är det som garantin skulle gälla, är det hårdvaran? Det känns inte som ett ok alternativ att inte ha den flexibilitet jag hade förväntat mig när jag valde knx och då har jag väl egentligen inget val utan måste programmera själv.
 
RilleRock
Ja precis.
Bör finnas ett avtal som reglerar det för din egen skull tänker jag.
I övrigt håller jag med dig.
 
tommib
Du behöver i princip ETS om jag har förstått det rätt. Har du mer än 20 prylar behöver du Professional. Den kostar 1k€ :(
Detta är en av anledningarna till att jag helt har valt bort KNX, det är oacceptabelt dyrt med en programmeringslicens när prylarna i sig har det pris de har.

https://www.knx.org/knx-en/software/ets/prices/index.php
 
@ccf
Ett tips är att lära grunderna mha deras internetkurs KNX ETS5 eCampus som är gratis. Vid godkänt resultat får du då även lite rabatt på ETS-licensen.
Du hittar mer info här http://wbt5.knx.org/
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
gol skrev:
@ccf
Ett tips är att lära grunderna mha deras internetkurs KNX ETS5 eCampus som är gratis. Vid godkänt resultat får du då även lite rabatt på ETS-licensen.
Du hittar mer info här [länk]
Tack! Har för mig att jag gjorde den för något år sedan, skall göra det igen nu.
Med tanke på vad elfirman tar för programmering så sparar jag (tyvärr) in även en såpass dyr licens ganska fort.
 
I tyska knx forumet kör de ofta samköp av licenser, det var det billigaste sättet då jag lyckades få tag i en licens.
Mvh
 
wittsjo skrev:
I tyska knx forumet kör de ofta samköp av licenser, det var det billigaste sättet då jag lyckades få tag i en licens.
Mvh
Smart, skall kolla där.
 
Du kommer klara dig med en lite license. Begränsningen gäller 20st apparater/programfil. Inte 20st per installation.
Har du 21st eller 39st deltagare gör du helt enkelt två programfiler med identiska gruppadresser som du knyter ihop allt med.
 
R_Strandberg skrev:
Du kommer klara dig med en lite license. Begränsningen gäller 20st apparater/programfil. Inte 20st per installation.
Har du 21st eller 39st deltagare gör du helt enkelt två programfiler med identiska gruppadresser som du knyter ihop allt med.
Låter smart. Dock kommer jag ju att "ärva" någon form av fil från elfirman och jag gissar att de inte delat upp det (?).
 
K
Hur många deltagare har du? är det över 20 stycken?
 
ccf skrev:
Låter smart.
... men blir väldigt oöverskådligt!

Nä, elfirman har knappast delat upp en installation i flera projektdatabaser, så där stöter du på problem i vilket fall.
 
KjellTimell skrev:
Hur många deltagare har du? är det över 20 stycken?
Gissar det. Bor visserligen i en etta, men den här elinstallationen har helt spunnit ur kontroll... Och då tycker jag inte att jag har bett om något mer än vad som förklarades för mig är bra med knx.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Det är bara att be firman att göra uppdelningen. Så länge alla gruppadresser för totala projektet finns med i båda filerna ser inte jag några konstigheter. Det ska ingen annan programmerare göra heller.

Allt bygger på gruppadressernas funktion, om sen komponent A ligger på område 3 linje 7 ska inte spela någon roll. Den ska kommunicera med komponent B på område 1 linje 1 också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.