S
Frugan min har minne som en guldfisk o kommer inte ihåg att stänga av nattillkopplingen före hon öppnar dörren och då drar sirenerna på en gång.

Sitter och funderar på hur jag skulle kunna lösa detta då det e rätt trist att vakna av sirenerna varje morgon...

Har gått så långt att jag funderat på att sätta in ett elslutbleck med en exit button som dels låser upp dörren o dels stänger av larmet. Men det är en dyrare och inte 100%ig lösning då elslutbleck inte fungerar sådär jättebra utan passagesystem.
 
Sätt zonen för dörren lika på natt som dag. Jag antar att det är ytterdörren som avses och vid pålarmat läge dagtid så måste du väl kunna öppna dörren för att komma in och larma av?
Mitt larm piper under inpasseringstiden för att sedan larma om jag inte hinner larma av. Det fungerar likadant nattetid för mig iaf.
 
Precis, sektionen för dörren går ju att ha som in/ut även i nattillkopplat läge.

Annars är det bara att sätta in ett passagesystem! ;)
Vad har du för inbrottslarm?
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
D
Man måste välja någon form av stay delay eller liknande för sektionen oftast och då brukar den följa in/utpasseringstiden.
Annars skulle jag sätta en sån här vid dörren och koppla den till en pgm-utgång som aktiveras när hemmaläget slås på. http://lasshop.se/presta/diodindikering-1490-rd-50091418.html
 
S
Det roliga är att jag jobbar som larmtekniker åt kommun och företag, men under 10 år har jag aldrig ens använt nattläget, det är först nu när jag installerar larm hemma som jag ens funderat över det.

Larmet är ett Microsec S8 (gammalt åbäke) har inte kollat mer på om det går att ingångsfördröja sektionen, den är ju programmerad som passagesektion med inpasseringstid på 30 sekunder, men det verkar den inte bry sig om när det gäller skalskydd. Ska lusläsa manualen senare ikväll få se om jag hittar det. Kan ju erkänna att jag tog för givet att larmet inte ens klarade av att ha fördröjning på nattläget.
 
RilleRock
Kan inte ta många timmar att byta CA och map till något nyare :p
 
RilleRock
Annars kanske man kan utgå från vredet som förbikopplar larmet tex.
 
S
RilleRock skrev:
Kan inte ta många timmar att byta CA och map till något nyare :p
Självklart, men nu är tanken att hela larmet i princip ska bli gratis, kör med 2st CA, en för garage och en för huset nu, anledningen att jag har 2 CA liggande är för att åskan tagit teleutgångarna på dom och då duger de inte längre åt kunderna.

Jag har också funderat på om man ska låta vredet påverka larmet, problemet är ju då att OM tjuven lyckas bryta upp dörren med bumpkey eller dyrk (vet att det inte är troligt men ändå) så kommer han även förbi inbrottslarmet i samma svep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.