Johan Gunverth skrev:
Läs igenom tråden om du orkar, men jag har hela tiden hävdat att det är stöld i allmänna ordalag och inte den juridiska termen. I morgon får jag fackkunnigt svar. 😊
Och vi hävdar lika envist att det är en oerhörd förvrängning av ordet "stöld", som gör ordet meningslöst.

Men trots att vi pekar på argument, efter argument som visar att det är en annan sak, så får vi inga direkta motargument... Utan bara "allmänna ordalag" ;)
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Jag blev nu än mer stärkt i min övertygelse om att det är stöld.

Tack!
Haha, här kunde jag inte låta bli att skratta till ... :)
Det är dessutom helt OK för mig att du har din åsikt, och står för den. Ingen jäv*** vindflöjel här inte ... :cool:


Själv har jag dock blivit än mer stärkt i skillnaden mellan imaterialrätt och stöld.
Det kom ju bra exempel från thomasx i tråden:
T.ex: Om man stjäl en DVD i en butik är det stöld, som däremot är en fråga som upphovsmannen och filmbolaget är totalt ointresserade av att driva.
Om man däremot kopierar filmen är det ett upphovsrättsbrott, som däremot försäljaren i den fysiska butiken inte bryr sig om.
Eller
thomasx skrev:
Om en immateriell vara inte finns att köpa, kan man då stjäla den av någon som inte säljer eller distribuerar den?

Om jag vill se en film som inte finns att köpa på DVD eller via nätet, som inte finns att hyra i videobutiken och som inte går på bio eller kan köpas på annat vis.

Men jag kan ladda ner den från en kompis.
Vem har då lidit en ekonomisk skada av att jag laddar ner den från den kompisen?
Det blir ju väldigt svårt att hävda stöld, eller ens förlorad intäkt om någon har laddat ner en film som annars inte alls går att få tag på, någonstans.
Fortfarande ett upphovsrättsbrott, JA.
Men i ersättningsfrågan gentemot upphovsmannen eller copyright-innehavaren så måste det vara svårt att påvisa någon som helst skada som ska ersättas.
 
Även jag har lärt mig något idag. I somras var det någon som försökte köpa prylar i mitt namn via internet. Fram tills idag har jag trott att jag drabbats av identitetsstöld, men tack vare denna tråden har jag insett att så inte är fallet. Jag har drabbats av identitetsintrång.

Det är såklart skillnad. Men som drabbad kan jag säga att jag skiter i vad det heter, det känns lika kymigt ändå.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Ja!

Men upphovsrätten behöver en rejäl översyn internationellt.

Rimliga förslag som jag läst i tråden och på andra ställen:
- Upphovsrätt bör tidsbegränsas till t.ex. 10 år så som patent.
- Konkurrensutsätt distrubutionen, upphovsmakare bör få betalt, men det bör finnas fler distributörer på samma film/låtar
- Bryt upp geografiska begränsningar
- Bryt upp löjliga tidsbegränsningar, idag betalar man DYRT för att få titta på fotboll från Premier Leauge, men du får inte streama i efterhand, utan det är live som gäller, känns omodernt. Samma sak med t.ex. SVT Play där serier försvinner hela tiden.

Flera undersökningar visar att de som är "piratar" är stor-konsumenter av lagligt köpt underhållning, branschen ger sig på sina bästa kunder...
Vettiga åtgärder, som säkert skulle fungera.
 
123abc skrev:
[länk]
citat från texten:
IP-nummer som sparats enligt Datalagringsdirektivet inte får användas i civilmål. Det har EU-domstolen slagit fast, i mål C-461/10 den 19 april 2012. Samma bestämmelse finns i 6 kap 16 c § i Lagen om elektronisk kommunikation.

Hur skall spridningskollen kunna ta dem som vägrar betala avgiften till domstol?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
thomas33 skrev:
citat från texten:
IP-nummer som sparats enligt Datalagringsdirektivet inte får användas i civilmål. Det har EU-domstolen slagit fast, i mål C-461/10 den 19 april 2012. Samma bestämmelse finns i 6 kap 16 c § i Lagen om elektronisk kommunikation.

Hur skall spridningskollen kunna ta dem som vägrar betala avgiften till domstol?
Som jag tolkar artikeln så måste operatörer lämna ut information som lagrats i annat syfte än för att uppfylla Datalagringsdirektivet. Den informationen kan kanske användas för att driva ett civilmål.
Bahnhof menar att de enbart lagrar enligt Datalagringsdirektivet och därför inte har något att lämna ut.
 
Mikael_L
Skönt att man stöder bahnhof med en liten slant varje månad. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O
Egentligen borde man flytta över bredbandet till Bahnhof, från telia... Framförallt när man läser domen från tingsrätten... De bryr sig inte överhuvudtaget. De skulle nog lämnat ut uppgifterna utan ett besök i rätten om det inte hade klingat så illa...
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
O
Johan Gunverth skrev:
Läs igenom tråden om du orkar, men jag har hela tiden hävdat att det är stöld i allmänna ordalag och inte den juridiska termen. I morgon får jag fackkunnigt svar. ��
Vad får du svar på? :)
 
Mikael_L skrev:
Skönt att man stöder bahnhof med en liten slant varje månad. :)
Jo jag gjorde ett aktivt val och valde bahnhof för väldigt länge sedan och jag ångrar mig inte.
Jag rekommenderar alltid bahnhof till mina bekanta då de är den enda ISP som står upp för kundens integritet samt för yttrandefrihet.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Även jag har lärt mig något idag. I somras var det någon som försökte köpa prylar i mitt namn via internet. Fram tills idag har jag trott att jag drabbats av identitetsstöld, men tack vare denna tråden har jag insett att så inte är fallet. Jag har drabbats av identitetsintrång.

Det är såklart skillnad. Men som drabbad kan jag säga att jag skiter i vad det heter, det känns lika kymigt ändå.
Ja, kärt barn har många namn, intrång, stöld, kapning m.m., några av brotten som traditionellt blivit resultatet t.ex. urkundsförfalskning och bedrägeri, men sedan någon månad tillbaka finns även brottet "Olovlig identitetsanvändning". ;)

Exakt vem, eller vilka, som är offer kan man säkert diskutera i oändligheten, och varierar med all säkerhet från fall till fall.
 
Det är oerhört viktigt att INTE strunta i kravbrevet. För då kan de gå till Kronofogden och allt blir onödigt krångligt. Nej, man ska omedelbart bestrida kravet i ett brev och helt enkelt påstå att man inte har fildelat. Skicka brevet med mottagningsbevis.
Efter det kommer Kronofogden inte att kunna bli inblandad. De tar aldrig upp en fordran som mottagaren har bestridit.
Nu måste de stämma dig till tingsrätten. Det som är angeläget att känna till är att det är helt ofarligt att bli stämd på beloppet 2.000:-. Det kan under inga omständigheter bli dyrt att förlora ett sådant mål. I och med att det krävda beloppet är mindre än 1/2 prisbasbelopp, dvs drygt 20.000:-, blir detta automatiskt ett s k FT-mål i rätten. (Förenklat Tvistemål) Det innebär att målet avgörs av en enda ensam domare och att förlorande part maximalt utöver att riskera att få betala de 2.000:- inte kan tvingas betala mer än en enda timmes juridisk hjälp för motparten. Plus ev någon omkostnad. Man riskerar således aldrig att behöva betala mer än låt oss säga 5.000:- för att ta till i överkant.
Många blir nog rädda för att bli stämda tinget men det kan enbart vara en rolig och lärorik händelse i det här fallet.
Motparten måste således lägga ner en mängd tid och kostnader för att försöka övertyga domaren om att man är 100% säker på vilken individ som har fildelat. Det lär man sällan lyckas med. Det blir således dyrt för dom att tvingas driva hundratals sådana här mål runt om i landet. Och bara ha chansen att få ersättning för en enda advokattimme per vunnet mål.
Notera också att det är tingsrätten i den stad där den påstådda fildelaren bor som ska handlägga tvisten. Du riskerar således inte att behöva resa någonstans.
Om du betalar de 2.000:- har du erkänt ett brott. Då finns definitivt risken att det erkännandet kan användas för fler och större krav senare.
Alltså: Bestrid omgående kravet i brev med mottagningsbevis. Om kronofogden hör av sig skicka kopia på bestridandet så lägger de ner ärendet omedelbart. Låt dom stämma dig. Ha bra argument varför det är tänkbart att någon annan kan ha använt din dator/ip-nummer. Lita på att de knappast kan bevisa utan rimligt tvivel att just du är den som har fildelat. Försök via sociala medier skaffa argument från andra drabbade och lär dig vilka argument som kommer att bli de mest gångbara. Var inte rädd för domstolen. Den består bara av en enda person som lyssnar på allt du säger. Allt sker i mycket liten skala och är helt odramatiskt. Jag vet för jag har blivit stämd av en leverantör då jag vägrat betala fullt belopp för en felaktig leverans. Förhandlingen i rätten var mycket enkel.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Saxdaling skrev:
Det är oerhört viktigt att INTE strunta i kravbrevet. För då kan de gå till Kronofogden och allt blir onödigt krångligt. Nej, man ska omedelbart bestrida kravet i ett brev och helt enkelt påstå att man inte har fildelat. Skicka brevet med mottagningsbevis.
Nog för att det du skriver i stort stämmer i sak, men så oerhört viktigt är det inte att inte strunta i kravet. Man får skicka ett brev med sitt bestridande till fogden istället för till borgenären. I slutändan riskerar det då kosta 300:- extra, i det fall man förlorar ett eventuellt tvistemål.
 
Johan Gunverth skrev:
Dömer absolut ingen, men stöld är stöld.
Kopiering är inte stöld.
 
Ni som dividerar om vad saker heter, tycker ni att det tillför något i frågan om utpressningsbrev och Spridningskollen som denna tråd handlar om?

Det tycker inte jag.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.