Hej.

Ska byta tvättställ. Blir troligtvis något från IKEA, typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79874881/

Eftersom badrummet är ganska litet ska tvättstället ha två lådor (minst).

En fundering som dykt upp gäller om det är möjligt för oss att skaffa ett vägghängt tvättställ med utdragbara lådor? Vi har nämligen avloppet i golvet så att säga. Rören/vattenlås måste alltså gå bakom lådorna... Finns det speciella tvättställ som är anpassade för avloppsrör som går ner i golvet? (Jag tänkte så att inte avloppsrören är i vägen för lådorna...)
 
Tvättställen tror jag är vanliga i det fallet, men lådorna har ju då ett uttag i form av ett U som röret löper i.
 
Vi köpte en hemnes kommod från Ikea, där är lådorna 10 cm "för grunda" för att avlopp och vattenledningar etc ska få plats bakom.
 
Okej, låter bra :) Förhoppningsvis har dom denna lösning på fler kommoder. Försökte titta på monteringsanvisningarna från IKEA men kunde inte se hur det var gjort. Får åka till ett varuhus och höra med dom.

Upplever man det som störande/fult (i brist på bättre ord) att man ser avloppsröret under? Jag tänker att man normalt inte bör se detta, undantaget ifall man ligger på golvet.
 
BirgitS
Jag har ca 20 cm mellan golv och underkanten av kommoden, och om jag är drygt 2 meter framför kommoden kan jag (170 cm lång) precis ana avloppsröret. Då är visserligen min kommod 55 cm djup (i stället för 49) men röret är ca 15 cm framför väggen så det borde jämna ut sig.
 
Som jag ante, det bör inte vara särskilt störande m.a.o. =)

BirgitS, vilken kommod har du?
 
BirgitS
Den är drygt 10 år gammal så den säljs inte längre.
 
Jag mailade kundtjänst och frågade om avloppsröret fick plats bakom, skickade på kvällen och fick svar nästa dag (om du inte har vägarna förbi ett Ikea 😊)
 
Har fått svar från IKEA "Lådorna som tillhör kommoden går inte ända in till väggen utan det lämnas ett mellanrum på 10 cm och där ska ni kunna dra avlopsslangen.". Frågan avsedde detta tvättställ (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79874881/)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.