Har precis blivit klar med sprängningen och nu vill vi gå på grunden . Det är en platta på mark som ska gjutas till huset och garaget.
Men så säjer alla att det är tvättad makadam som ska användas ?

1.Hur många mm ska jag fylla med ,hur mycket sprängsten ska jag använda 200mm sprängsten 100mm makadam (tvättad)? 300mm tot sen 250mm isolering...

2.Och behövs geoduken när hela plattan ligger över ett berg ?
 
Tvättad makadamm används vid återfyllnad runt grund. Eftersom du ska ha platta på mark (berg) så skulle jag inte lägga pengar på tvättad, det behövs liksom inte eftersom det inte blir några större mängder som kan sätta igen dräneringen.
 
Förr i tiden när man inte isolerade betongplattan med cellplast så var man tvungen att använda tvättad singel för att den är kapilärbrytande. Idag verkar alla plattor isoleras med cellplast och den är ju kapilärbrytande så då behövs inte tvättad singel under plattan.
 
Ok tackar.

kör på vanligt makadam då :)
 
Det som används oftast idagär ju vanlig makadam, men den tvättande har bättre kapilärbrytande egenskaper. En lösning är att du köper vanlig makadam (som är billigare) och sedan ställer ut en vatenspridare som spolar av allt stenmjöl från gruset. Om det nu finns tid för det.

"General Failure": Sedan nrä använder man cellplast som kapilärbrytande material? Om det nu är sant så skulle man ju kunna skippa makadamen under isoleringen under plattan? MAKADAMEN har man som kapilärbrytare och cellplasten räknas enbart som isolering. Visst är varje enskild skiva tät, men det finns skarvar, sprckor osv.
 
Tack magnus. Något vatten har jag ännu inte så det får bli tvättad i så fall, frågan är hur tjockt lager jag behöver ? Nu när jag har hur mycket sprängsten som helst... :-/
100mm,200mm tvättad ?
 
Magnus_Nordmark skrev:
"General Failure": Sedan nrä använder man cellplast som kapilärbrytande material? Om det nu är sant så skulle man ju kunna skippa makadamen under isoleringen under plattan? MAKADAMEN har man som kapilärbrytare och cellplasten räknas enbart som isolering. Visst är varje enskild skiva tät, men det finns skarvar, sprckor osv.
Det är väl sedan man började använda cellplast till betongplattor.

Jag citerar en av experterna på byggahus.se:

"Det behövs inget kapillärbrytande makadamlager under cellplastisoleringen. Dock bör man ha ett lager av ca 100 mm dräneringsgrus för att jämna av översidan av schaktytan samt för att leda bort eventuellt vatten till dräneringen runt huset.
/Bengt Bengtsson"
 
Draven:
Du har alltså gott om sprängsten under grunden? Jag hade lagt minst 10cm makadam, mer om schaktbotten är jord eller lera.

GF:
Det kan mycket väl vara så ja. Jag skulle dock inte chansa på att strunta i makadamen. Hade jagbyggt så skulle jag lagt 15cm makadam under cellplasten.
 
Har du fått vatten såpass att det gått till cellplasten så har du problem. Det kan du få besked av hos vilken husleverantör som helst. Cellplasten är INTE kapilärbrytande. För att säkra dig mot vatten lägg en geotexduk som kapilärbrytande skikt enligt godkänd grundkonstruktion (grundritningar finns hos samtliga husleverantörer kolla med någon som precis byggt).
Tvättad makadam behövs inte, ta in offert på drängrus 0-8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.