Nu är jag nästan arg. Måste reda ut detta med hk på måndag. Vi har gillat GH hela tiden, men just detta debackel med löjliga priser på minsta ändring har gjort att vi valt annan väg. Är det nu så att GH verkligen ritar kundanpassade hus gör vi ett omtag och går direkt på hk. Spännande att höra vad de har att säga på måndag!!!! Tills jag fått det utrett håller jag på vilket lokalkontor det gäller.
 
Severus skrev:
lbg

Var ska ni bygga i Sthlm och vilken husmodell blir det?
Hej,
vi ska bygga Hällevik på Ingarö. Vi har förstorat det till 236 kvm från 176. Huskroppen blir alltså 11.40x9.60 istället för 10.20x7.80. "Utbyggnaden" är dock densamma; 4.20x2.40. Planlösningen har vi ritat helt själva.

Huset kommer dock att se helt annorlunda ut än i katalogen, då vi kommer att ha vit putsfasad istället för trä. Större och fler fönster helt utan spröjs (vi får en fantastisk utsikt utan insyn). Sedan kommer vi att byta ut kryssbalkongerna i trä och montera räcken i svart smide (i stram stil) istället. Svart takpannor. Sedan har vi ritat en helt egen entré; svart plåttak med två pelare (ca 350x170 cm). Ytterdörren i teak eller ek med ett "linjalfönster". En stilren och elegant entré hoppas vi att det blir.  

Det blir förhoppningsvis en villa med ett stramt formspråk (även utan det typiska pulpettaket man annars förknippar med modern design), men samtidigt elegant och klassiskt med känsla.

Var ska ni själva bygga? Ert val verkar vara lite som vårt; modernt men ändå klassiskt, eller? Berätta gärna mer!

:)
 
Åh, så snyggt det låter*avis*
Här på Färingsö så har man bestämt att pulpettak och andra hypermoderna hus INTE är tillåtna att bygga.
De ska vara i "lantlig stil" och inte för höga...
Helst inte balkong heller :-/

Vi fick ju avslag på bygglov med ett Myresjöhus; "Multifunktionella huset"
Så nu är vi på ruta ett igen vill säga.

Skulle utan tvekan valt Saltö MED pulpettak, fast det får vi ju inte, så vad gör man?
Håller en stram snygg stil invändigt istället ;)
DET kan de inte göra ett skvatt åt.

http://husbyggarna.blogg.se
 
Severus skrev:
Åh, så snyggt det låter*avis*
Här på Färingsö så har man bestämt att pulpettak och andra hypermoderna hus INTE är tillåtna att bygga.
De ska vara i "lantlig stil" och inte för höga...
Helst inte balkong heller :-/

Vi fick ju avslag på bygglov med ett Myresjöhus; "Multifunktionella huset"
Så nu är vi på ruta ett igen vill säga.

Skulle utan tvekan valt Saltö MED pulpettak, fast det får vi ju inte, så vad gör man?
Håller en stram snygg stil invändigt istället ;)
DET kan de inte göra ett skvatt åt.

[länk]
Blir säkert jättefint!! Har kikat in på er blogg...

I vilket fall så tror jag mer på GH än MH som husleverantör både vad gäller service och kvalité.

:)
 

[/quote]

Blir säkert jättefint!! Har kikat in på er blogg...

I vilket fall så tror jag mer på GH än MH som husleverantör både vad gäller service och kvalité.

:)
[/quote]

Hej.
Såg just inlägget :)

Bygglovspappren har vi inte heller fått iväg, måste få ett definitivt ok på byggkreditivet innan GH beställer våra ritningar.
Banken lovade oss ett svar till veckan som kommer.

Sedan knackar vi dörr hos grannarna, så sparar vi ca 4 v på bygglovet.
Hoppas på stomrest hus senast i september.
Plattan fixar vi själva, så den är klar innan sommaren, om bygglovet går igenom förstås :surprised:
 
tomat skrev:
Hej!
Jag har en del färska priser på Götenehus i Stockholmstrakten. Allla priserna gäller nyckelfärdigt.

Fagerås 1.630
Bergsäter 2 milj.
Sparreholm 2.233
Fotö 1.867
Nysäter 2.090
Lannaholm 2 milj.
Skogås 1.920
Hanö 1.960
Nysäter ca 1.650

Priserna stiger en aning nu i samband med årskiftet.

Lycka till!!
Hej har kollat på Nysäter, men du har satt ut två olika priser på dem,
varför? De är ganska stor skillnad också...

Med vänliga hälsningar
jessica & pontus :-?
 
jessica_pontus skrev:
[quote author=tomat link=1123186318/0#6 date=1135960718]

Hej har kollat på Nysäter, men du har satt ut två olika priser på dem,
varför? De är ganska stor skillnad också...

Med vänliga hälsningar
jessica & pontus :-?
Utan tvekan måste det vara det högre priset som gäller då jag i våras fick ett pris på Nysäter, nyckelfärdigt inklusive allt (även kakel/klinker/invändig målning/tapetsering osv) på 2 180 000 kr.
 
Pratade med GH´s huvudkontor idag för att reda ut debackelt ovan. Varför det skulle kosta 25000:- för en klädkammare lyckades inte ens de reda ut, så här i efterhand. Däremot så är det så att de, och förmodligen alla andra, tar betalt för att rita husen, men pengen syns sällan eftersom den bakas in i helheten. Som kund är det lätt att tro att "det ingår". Ingen gör något gratis, däremot kan man lätt få den känslan i vissa fall. Säljaren skissar och arkitekterna tar fram ritningar, och pengen för detta får man betala i slutändan ändå. I vårt fall har säljaren fått informationen från huvudkontoret så säljaren kan inte heller svara på varför det blev så dyrt. Ja, ja...
 
Hej Birgi.

Vi är intresserade av samma hus som ni bygger. Vad har ni gjort för ändringar och vilka tillval ingår i ert pris?
 
Hej! ;) :-X

Jag såg först nu att jag satt ut två olika priser på Nysäter, det är mycket riktigt det högre priset som gäller, det lägre priset skall vara för Nyholm!!

 
mibu skrev:
Hej Birgi.

Vi är intresserade av samma hus som ni bygger. Vad har ni gjort för ändringar och vilka tillval ingår i ert pris?

Vi har spegelvänt huset, byggt igen öppningen i bjälklaget, skaffat oss fler sovrum, i priset ingår kakel/klinker/invändig målning/tapetsering (vilket inte alltid ingår i Götenhus prisuppgifter), vi har valt aluvitvaror, C-dammsugare, lite dyrare innertrappa, bastu ...
Kolla in min mycket amatörmässiga blogg, där finns ritningar på vår planlösning och bilder på det stomresta huset osv.
www.lyckligagatans.blogg.se
 
Tack Birgi.

Jag har tittat på din blogg. Er planlösning på entréplan såg intressant ut och har satt myror i huvudet på oss. Mycket snyggt val av badrumsinredning ni gjort. Jag kommer att ha koll på Er blogg i fortsättningen och med spänning följa utvecklingen.
 
ZhamZara skrev:
Undrar om det är någon som byggt eller ska bygga Götenehus? Är intresserad att få veta vart deras priser ligger på. Har fått hem deras katalog men det säger ju inte så mycket..

Om det finns någon snäll själ som har priser så är nysäter mest intressant för oss.

Tack på förhand!
Hej! Vi har ett avtal på en Sparreholm 1 för 2361
 
hej.....vårt hus (nysäter) kostade 2,5 exklusive kakel o klinker o målning. Kakel o klinker beräknade de runt 70000 -80000 (vill man ha dyrare betalar man för tillägget) och målning 85000.
 
Hej Ivi!

Nysäter ser ut som ett mycket trevligt hus.
Nu har ni förhoppningsvis en trevlig resa framför er vad avser nybyggnationen.
Om ni har beställt en total entreprenad bör ni ha lite extra kontroll på
kakel/klinker eftersom det inledningsvis ligger utanför den entreprenad formen
om ni inte själva begär att detta skall ligga med (offert inkl ca 15% projektledning),
därför det uppskattade priset som dock låter lite lågt tilltaget.

Hälsn

/Mikael//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.