Hej,

Vi behöver byta en dörr i huset som öppnas åt fel håll. Jag har tidigare aldrig själv bytt hela dörrar så jag känner mig minst sagt osäker på detta jobbet även om jag renoverat hela köket själv.

Det som gör det lite med komplicerat i detta fallet är att den gamla karmen sitter inbyggd i väggarna på följande vis :

Dwt2I2p.jpg
http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg
IxzqFai.jpg
http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg

Såhär ser det ut på ett annat ställa där jag inte ska ha någon karm längre. Som man kan se så sitter själva ramen in en bit i väggen, troligen ditsatt innan man la på väggplattorna.

YIMEVs2.jpg
http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg
FpmPS22.jpg
http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg

Jag vill inte sätta in mindre dörr än vad det redan sitter där.

Samtidigt vill jag byta samtliga dörrar i huset men efter som de andra inte behöver vändas så hoppas jag kunna behålla karmarna? Kan man köpa dörrar som passar direkt? Eller måste man ändra upphängning och liknande?

Framförallt, hur byter man ut karmen där det är ett måste?
 
Det är bara att ta fram tigersågen och såga bort någon cm av väggen, tex jäms med reglarna.

Dom där dörrarna är inte direkt inbyggda i väggen, i vår källare så monterades karmarna samtidigt som väggarna murades upp och innan 2-3 översta cm gjöts, samt markplan där dörrkarmarna är en del av väggreglarna.
 
Inte helt lätt att de hur den sitter. Men är det inte bara på vanligt vis, att karmen är spikad i reglarna runt om? I så fall bör du kunna lokalisera spikarna och kapa med ett bågfilsblad eller tigersåg. Det gör det ju mer komplicerat eftersom det redan är gipsat, men det går nog att lösa.

Som plan B: ta en cirkelsåg med ful-klinga och kör helt sonika längs med gipskanten från varje sida, så att snitten möts i mitten. I hörnen får du ta en fogsvans.
 
Svårt att förklara men karmen ser ut som ett T där själva basen sticker in i väggen. Basen går emot regeln och är också skruvad där. Basen är sedan omsluten av väggplattor(trä och gips) och längst ut så växer karmen ut och blir mer eller mindre lika tjock som själva väggen(med väggplattorna) och där sitter då dörren.

Detta betyder att väggplattorna sitter fast i basen av karmen, d.v.s den del som sticker in i väggen. För att få av karmen fick jag dra ut dessa häftklamrar från ena sidan och andra sidan satt det skruv som jag lät sitta kvar. Använde kofot för att få av karmen. Man kunde inte ta ut karmen hel såklart utan den behövdes delas, först bottenplattan, efter det kunde man vika in sidorstolparna.

Att få bort gamla karmen är inge större problem egentligen, det svåra blir troligen att få in en ny karm som tillåter en lika stor dörr som tidigare? Jag hade hoppas på att slippa såga upp väggen, i detta fallet sitter nämligen vissa av plattorna fast ganska långt ut så då riskerar jag ta bort detta. Visst man kan sitta nya skruvar för att hålla det på plats men går det att undvika så är det att föredra.
 
normalt sett så skivsätter man ju väggar så ev karmar går att frilägga. Det räcker ju att ha normal öppning i ramen för justermånen och sen skivor ut till ramkanten, inte över.
 
På gamla delen av mitt hus så är skivan (masonit) spikad direkt på karmen så det behövs inget foder, en snygg lösning men behöver man byta dörr får man såga bort jäms med regeln och sedan sätta foder.

Så fram med tigersågen och kapa mellan regel och karm.

Protte
 
Det verkar som om du har liknande väggar som jag och Protte har.
Mina väggar uppe är byggda 1m segment där sedan varje segment är sammanfogade med "lister" & smal skiva.

Det är bara att ta fram sågen och såga väggen precis utanför karmen.
Sedan är det att montera nya reglar mellan golv/tak och en bit mellan bägge lodräta reglarna strax över där karmens överstycke kommer hamna.

Tyvärr så får du nog riva en del gipsskivor och kanske även originalväggskivor.
 
Skall karmen bytas så kan man ju vara rätt brysk, ex. så går det mycket lättare att få bort karmen om man först kapar den på några ställen med tigersåg, eller liknande maskin. kan gå på ett par minuter.

Ang. att få fram dörrar som passar till de gamla karmarna. På vanliga byggmarknader kommer du bara att hitta dörrar med moderna gångjärn som inte passar. Om du kollar på snickerifabriker som tillverkar innerdörrar så kommer du att hitta firmor som levererar dörrar med traditionella gångjärn. Det finns en halvdann standard för måtten, alltså var de sitter på dörren, om dina håller standardmåtten förenklar det, men det finns firmor som mot rätt liten extrakostnad tillverkar med gångjärnen på valfri placering.

Kolla också att dina dörrar har moderna standardmått, numera tillverkas dörrar i jämna 10cm storlekar, förr i tiden fanns även 5cm intervall som standard. och det är då måttet på dörrhålet som avses, alltså hålet som karmen skall passas in i.

Det finns firmor som tillverkar även udda standardmått mot måttlig extrakostnad.
 
Det står visserligen byta
men jag kan tolka det som att dörren öppnas åt fel håll och ska bara vändas så då får man vara lite försiktig.

Protte
 
Hade hantverkaren på besök, han kom fram till att det var 8x20 dörr som ska in där och att han kommer få såga upp väggarna en aning för att få in den nya karmen.

De skruvar som sitter där och håller plattorna får flyttas men de behöver inte spacklas då de kommer hamna under listerna.

Jobbet beräknades till ca 6 timmar och skulle kosta runt 2500 kr. För mig som känner mig osäker på just detta jobbet så låter det som en okay deal.

Jag kommer så själv beställa hem dörren och funderar samtidigt på att byta övriga dörrar med(utan karm). Problemet där är att de andra dörrarna har en annan äldre upphängning(inte den nya i plast). Hantverkaren pratade något om att det fanns övergångar men risken är ändå stor att man får flytta gångjärnen upp och ner lite.
 
Ja, låter som att jag har som att jag har samma typ av väggar som Demmpa och Protte.

Såhär ser det ut inne i väggen :

yv6lJqK.jpg
http://i.imgur.com/yv6lJqK.jpg
 
Känns som karmen borde vara spikad inifrån?
Om dessa 2500 är inkl material så tycker jag det var billigt.
Ett annat alternativ vore ju att köpte dig en dörr och provade, det faller sig ganska naturligt.
Var noggrann med hantverkaren att karmen ska fästas med karmskruv, det är inte alla som använder det till innerdörrar
 
Vad är så exceptionellt bra med karmskruv?
Klassiskt har det räckt med 6 st fyrtumsspik och kilar.
Jag kan modernisera lite och använda 75 mm gipsskruv och kilar (sovrumsdörren sitter sedan 15 år så)

Ska man använda något modernare så är väl karmhylsor bättre.
Karmskruv är som "one shot" man har bara ett försök, ungefär som att spika...

Protte
 
2500 kr är exkl material.

Karmen är inte spikad utan skruvad med skruvar i reglarna.

Skruv känns allmänt som ett bättre val än spik men jag är lekman på ämnet.
 
prototypen skrev:
Vad är så exceptionellt bra med karmskruv?
Klassiskt har det räckt med 6 st fyrtumsspik och kilar.
Jag kan modernisera lite och använda 75 mm gipsskruv och kilar (sovrumsdörren sitter sedan 15 år så)

Ska man använda något modernare så är väl karmhylsor bättre.
Karmskruv är som "one shot" man har bara ett försök, ungefär som att spika...

Protte
Man ska aldrig behöva justera en innerdörr, men har man massiva dörrar så är det ofrånkomligt med tiden och då är karmskruven ovärderlig. Ja, jag håller med karmhylsa funkar lika bra.
Jag tycker inte man ska utgå från "vad som håller"
Hjälpte brorsan att slita ut en innerdörr i garaget, tidigare ägaren hade gjort de så att det höll bra, skitrolig att få bort. Den var spikad med ~7-8 5"spik i varje karmsida sen fastmurad mot väggarna, och överliggaren var fastgjuten i en betongbalk ovanför.
Man gör ju som man vill, men jag vill göra det smidigt för den som är 2a på bollen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.