Jag har ett hus från-21 med mansardtak och funderar på att antingen tilläggsisolera alternativt ersätta befintlig torv med något med bättre egenskaper.

Vid köpet hade jag en besiktningsman som inspekterade vinden och han sa då att den tidigare ägaren hade gjort fel när han tilläggsisolerade, men att han gjort så pass fel att det blev rätt. Han hade bara lagt gullfiber över befintlig torv. Upptäckte dock i sommar när jag drog nya elstammar på vinden att bara halva vinden var tilläggsisolerad.

Nu till min fråga. Räcker det med att lägga gullfiber på den andra halvan (vilket skulle innebära att snetaket fortfarande bara har torv) eller ska jag ersätta torven med något annat?

/Jonas
 
Du borde inte blanda hygroskopiskt material (tex torv) med icke hygroskopiskt (tex gullfiber/glasull). Antingen ska du ta bort befintlig gullfiber och tilläggsisolera alltihop med ekofiber eller motsvarande eller också ska du ta bort all torv, montera diffusionsspärr och isolera med glasull/stenull.
 
Hej!

Jag är ny forummedlem, som har ett liknande problem. Här har jag gullfiber underst i taket som isolering (12 cm med ett lager masonit på). Min snickare har föreslagit att man helt enkelt skall lägga ett tjockt ekofiber på masonikten (och gullfibret). Går det bra att blanda två olika material på det sättet och nöja sig med masonit emellan? Jag är rädd för att ekofibret kommer att leda till att masoniten och gullfibret kommer att bli alltför fuktiga.

För närvarande lutar jag åt att riva upp isoleringen på krypvinden för att inte riskera några skador. Har någon av er erfarenhet av detta?

Jag är tacksam för alla råd.

Hälsningar,
Kristina
 
Om det finns ett diffusionstätt skikt under gullfibern (vilket det borde finnas) så borde det gå bra att göra som snickaren föreslår. Gräv lite i gullfibern och kolla om det är plast under. Om det inte finns något diffusionstätt skikt under så borde du riva upp det.
 
Hej och tack för hjälpen! Nu skall jag börja isolera!

/Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.