Såg att Bosch har släppt en ny 18V cirkelsåg med klingan på höger sida och passar sågskena.
Bosch GKS 18V-57 https://www.bosch-professional.com/gb/en/gks-18v-57-39707-ocs-p/

Någon som har testat? Ingen av de svenska butikerna verkar ha den i sitt sortiment ännu.

Hade jag vetat att denna funnits när jag för några veckor sedan skaffade GKS 55 G Plus, hade jag köpt batterimaskinen i stället. Så om nån vill köpa den så är den till salu :) Den är i nyskick, bara klyvt några brädor hittills...

En trevlig kombo att ha är ju GKT 55 GCE och battericirkel.
 
Ser trevligt ut, missat dessa 2 helt, ja 2 skriver ja.. ena heter GKS18V-57, andra GKS18V-57 G
G-modellen verkar komma med en bättre/rejälare bottenplatta i aluminium, vilket också möjliggör användning av FSN (skenorna) systemet. :)
Enligt Bosch UK ser det ut som G modellen enbart säljs med batteri och laddare, men förhoppningsvis dyker den upp som naken maskin snart, om den inte redan finns.

<edit>
Säljs utan laddare och batteri, endast ~£25 dyrare än "snikvarianten". :)
 
Hittade den för $159 i L-boxx + frakt.
Lite lockande. :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mmm får revidera ovan... :|

Det blev £159 ink frakt.. :wow: Axminster..
Sen kanske den kommer lagomt till jul men... poolen lär väl inte vara klar innan heller så.. :surprised:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Sågat lite mer trall med den idag. :)

Bra med ork, det nättare formatet och vikten gör den lätthanterad.
Ser ut som markeringen på sågen hamnar nån mm utanför gummiläppen på FSN-skenorna, men det ser oxo ut som det finns justeringsmöjlighet i sågfästena, dock inget jag fipplat med, än... tänker oxo att hellre lägga på avståndet mellan klinga och gummiläpp när man måttar för skenan, än att riskera att bottenplattan hamnar ur läge (ej parallell) med klingan.
 
Så om man har samma skena till en GKT 55 och GKS18V-57 G så hamnar snittet med GKS utanför läppen. Om man har ny skena/läpp och bara kör med GKS på den borde väl snittet hamna rätt?
 
VideX skrev:
Så om man har samma skena till en GKT 55 och GKS18V-57 G så hamnar snittet med GKS utanför läppen. Om man har ny skena/läpp och bara kör med GKS på den borde väl snittet hamna rätt?
Som det är på mina skenor blir det så, men som du säger, skulle man ha en dedikerad 18V-57 skena skulle snittet hamna precis vid gummiläppen. :)
Kanske finns anledning att handla på sig en 3:e 1600mm skena mao. :wow:
 
FredrikR: Nu när du förmodligen använt din GKS18V-57G en stund på trallbygget runt poolen, hur tycker du den funkar? Är den ett naturligt val och GKT 55 får vila i L-BOXXen eller är det fortfarande GKT 55 som är förstahandsvalet?

Jag har i nuläget endast en nätdriven Metabo cirkelsåg (funkar skitbra men är stor, tung och klumpig) så är sugen på ett komplement där jag kan använda mig av skena. Om GKS18V-57G funkar lika bra (eller iaf nästan) som en GKT 55 så skulle jag helt klart föredra en batteridriven smidig maskin och hålla till godo med Metabon för kapning i grövre material. Eller är det bättre att satsa på en GKT 55 direkt och avvakta med GKS:en?
 
Då jag inte har en dedikerad 18V-57G skena (än - sågklingan blir att hamna nån mm ut från de FSN skenor jag har använt med sänksågen), så åker sänksågen fram när det ska vara precision (om man nu kan prata om precision på ett trädäck men.. ;) ), men är det inte mer noga funkar sågen bra på skenan.

Jag är på den delan av trädäcket där det räcker med en längd, alltså måttar in mot poolen och låter det sticka ut över mot gräset.. för att inte utsticken ska skeva iväg åt alla möjliga håll och vara ivägen för nästa planka så brukar batterisågen åka fram.

Det är ju mer "umph" i sänksågen, men lyssnar på man på ljudet och inte mosar på för mycket tycker jag 18V´arn funkar bra. Har du sen ingen skena som är 'sänksågad' så får du ju din anpassad till batterisågen.

Hoppas du blev lite klokare. :)
 
  • Gilla
Carreyfan och 1 till
  • Laddar…
Aha ok, beror det alltså på att sänksågen har slitit bort yttersta delen av gummit på kanten på skenan eller är det nåt annat som gör att batterisågen "glappar"?

Kommer med största sannolikhet att köpa en GKT 55 men tar det nog inför nästa sommars uteprojekt. Får ta mig en rejäl funderare på om behovet av en batterimaskin finns innan GKT 55 och sen även efter eller om jag kommer att klara mig bra med bara sänksågen.

Tack för din input. (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nej det är som du säger sänksågen går längre in.
Batterisågen går fint på skenan. (y)
 
GKS 18V-57 G väger 0,1 kg mer och är kompatibel med FSN-skenor, det är vad jag kan se. Ska man tro Bosch har GKS 18V-57 G bättre precision och GKS 18V-57 är mer robust. Ska man tro bilderna är det ingen jättestor skillnad förutom att GKS 18V-57 G har en svart plastgrej framtill på sågen.
 
Torrfura skrev:
Kan någon hjälpa mig förstå skillnaden mellan den som har ett G i slutet annat än att djupet vid 45 är 3mm mer?

[länk]

[länk]
5mm större klinga på icke G modellen.
Medans G modellen är FSN-kompatibel.

Plastgrejen framtill är för lutningsinställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.